Reizigers met beperkte mobiliteit
Profiteer van de gratis bijstand van NMBS voor personen met beperkte mobiliteit
- Individuele service voor binnenlandse en buitenlandse reizen
- Groepsreizen voor reizen in België
Nieuw: de NMBS Assist-app
- Een persoonlijke login via je My NMBS-account
- Een aangepaste reisplanner
- Personaliseerbare keuzes
- De mogelijkheid om verschillende aanvragen in te dienen in één keer, tot 30 dagen op voorhand
- Opvolging van je aanvraag in real time
Praktische informatie
Ten laatste 24 uur voor vertrek in 132 stations
Voor een treinreis met of zonder overstap
of op 02 528 28 28 (dagelijks open van 7:00 tot 21:30) of stuur ons een bericht via Facebook, Twitter, Whatsapp of Instagram (dagelijks van 6:00 tot 21:30 uur).Ten laatste 3 uur voor vertrek in 41 stations
Voor een rechtstreekse verbinding (tussen 6:30 en 21:00) tussen 2 van deze 41 stations :- op 02 528 28 28 (dagelijks open van 7:00 tot 21:30) of stuur ons een bericht via Facebook, Twitter, Whatsapp of Instagram (dagelijks van 6:00 tot 21:30 uur).
Op de dag van je reis meld je je 20 minuten vóór vertrek op het afgesproken ontmoetingspunt aan, in het bezit van je vervoersbewijs. Als je tijdens je reis moet overstappen, is er een overstaptijd van 15 minuten voorzien.
Personen met beperkte mobiliteit - zonder rolstoel of met een plooibare rolstoel die ze kunnen verlaten en zonder mobiele laadbrug aan boord van de trein kunnen stappen - kunnen ook in andere Belgische stations van een aangepaste assistentiedienst genieten, afhankelijk van de beschikbaarheid van ons personeel en volgens de boekingsprocedure (24 uur vooraf).Lijst van stations die een ontvangstvoorziening voor reizigers met beperkte mobiliteit bieden
Tot 48 uur voor vertrek
- Koop eerst je internationaal ticket aan
Eurostar, Thalys en TGV INOUI passen een speciaal tarief voor rolstoelgebruikers toe, verbonden aan een specifieke plaats in 1e klas. De rolstoelgebruiker reist in de rolstoel en hoeft deze dus niet te verlaten. Rolstoelgebruikers (en hun begeleider) kunnen zo in 1e klas reizen aan het 2de klas tarief.
Als je met Thalys, Eurostar of TGV INOUI reist, boek je eerst reis aan het speciale rolstoel- of begeleiderstarief online (alleen rechtstreekse verbindingen van/naar België) of per telefoon (alle verbindingen) op 02 432 38 01 (van maandag tot vrijdag van 08u00 tot 20u, tijdens weekends en feestdagen van 09u tot 16u30).
- Reserveer daarna je assistentie (zodra je je plaatsnummer kent)
Boek je internationale assistentie online
of via 02 528 28 28 (elke dag van 7.00 tot 21.30 uur,)
Gratis bevestiging van de assistentie per SMS (dienst te bevestigen tijdens je reservatie)
De dag van de reis, bied je je minstens 30 minuten (Eurostar : 60 minuten) voor het vertrek van je trein aan op het afgesproken ontmoetingspunt.
Ben je een reiziger die moeite heeft om zich te oriënteren, informatie te lezen of te begrijpen, hulp te vragen of tickets te kopen?
Download hier onze gratis leergids "Ik durf de trein te nemen"!
De leergids is makkelijk om te lezen door de vele pictogrammen en zal je helpen tijdens je treinreis om hulp te vragen en je weg te vinden.
Veelgestelde vragen
Raadpleeg de voorwaarden om je Voorrangskaart voor een zitplaats te verkrijgen
Om veiligheidsredenen mag het totale gewicht en de afmetingen van de rolstoel niet groter zijn dan: 300 kg, 75 cm breed en 120 cm lang.
Je mag meerdere bagagestukken meenemen maar de verantwoordelijke medewerker zal deze niet voor je dragen.
NMBS beschikt niet over een leveringsdienst voor bagage. In het station Brussel-Zuid biedt Wibag wel een betaalde bagagedienst aan.
Blindengeleidehonden en assistentiehonden moeten geen muilkorf dragen.