Werkzaamheden in het station Rixensart: constructie van de metalen structuur van de luifel
NMBS is zopas gestart met een belangrijke fase in de werken aan het station Rixensart. In deze fase wordt de metalen structuur van de overkapping (met een oppervlakte van 560 m2) gebouwd waarin het toekomstige stationsgebouw met wachtzaal en de verkoopkanalen, de liften en de toegangstrappen tot de perrons zullen worden ondergebracht.
Deze metalen structuur bestaat uit kolommen en balken die de groendaken en de zinken goten ondersteunen die het regenwater opvangen. Dit nieuwe gebouw in houtskeletbouw past in het concept van functionele, duurzame stations. Het resoluut moderne ontwerp van het station zal modulair en onderhoudsvriendelijk zijn. Het gebouw wordt bijna energieneutraal, met hoogwaardige isolatie, ventilatie en verwarming. Het zal worden uitgerust met zonnepanelen, een regenwaterrecuperatiesysteem en een groendak.
Met de montage van deze structuur komt de volledige herinrichting van de stationssite van Rixensart stilaan in de eindfase. Het nieuwe stationsgebouw zal functioneel en energie-efficiënt zijn en tegemoetkomen aan de behoeften van de reizigers die op zoek zijn naar comfort, toegankelijkheid en intermodaliteit.
Er komt ook een overdekte en beveiligde fietsenstalling met 104 plaatsen.
De nieuwe voorzieningen, die volledig toegankelijk zijn voor personen met beperkte mobiliteit, zorgen voor vlottere en veiligere verkeersstromen van voetgangers, fietsers en auto's op de esplanade.
Ter herinnering: station Rixensart, op lijn 161 Schaarbeek-Namen, wordt bediend door S-treinen, met onder meer 2 treinen per uur naar Brussel en Ottignies.