Werken aan nieuw station Wezet beginnen om comfort, toegankelijkheid en intermodaliteit te verbeteren
NMBS en Infrabel slaan de handen in elkaar om het comfort, de toegankelijkheid en de intermodaliteit van het station Wezet te verbeteren. De werken daarvoor zijn zopas van start gegaan. Het nieuwe station wordt een functioneel en modern gebouw met verbeterd comfort voor de reizigers.
De plannen voor het station van Wezet kwamen tot stand in uitstekende samenwerking met de stad Wezet. Ze omvatten de bouw van een nieuw reizigersgebouw, de constructie van een loopbrug die toegang geeft tot de perrons, een nieuw perron met nieuwe perronuitrusting, de inrichting van de omgeving en de aanleg van een parking voor fietsen.
Aansluitend op de werken voor het nieuwe perron, start NMBS ook met de werken voor het gebouw en de loopbrug. Tijdens de eerste dagen van de werken wordt de werfzone ingericht, het materiaal aangevoerd, worden er grondwerken uitgevoerd en de fundering voor het stationsgebouw geplaatst.
De werf zal ongeveer 2 jaar duren. Tijdens die periode blijft het bestaande stationsgebouw in dienst. De reizigers kunnen dus gewoon hun trein blijven nemen in het station van Wezet. Tijdelijke bewegwijzering zal hen de weg wijzen. Voor dit project wordt 6,4 miljoen euro uitgetrokken. NMBS financiert 75% en Infrabel 25%.
Een modern gebouw
Het huidige gebouw voldoet niet meer aan de comfort- en energienormen en zal vervangen worden door een nieuw, modern en duurzaam gebouw. Het nieuwe station krijgt een oppervlakte van 176 m² met een loket, wachtzaal, toiletten en technische lokalen.
De nieuwe voorzieningen zullen functioneel zijn en toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit. Het gebouw wordt opgetrokken in houtskeletbouw en zal bijna energieneutraal zijn. Het wordt geïsoleerd, uitgerust met efficiënte verwarmings- en ventilatiesystemen, zonnepanelen, een waterrecuperatiesysteem en een groendak. Door zijn houten bekleding en lichte structuur krijgt het niet alleen een moderne uitstraling, maar is het ook onderhoudsvriendelijk en moduleerbaar. Een luifel zal beschutting bieden bij regenweer en creëert verbinding met de wijk.
Een loopbrug naar de perrons
De overdekte loopbrug krijgt net als het gebouw een hedendaags en dynamisch architecturaal ontwerp. Ze wordt vervaardigd in beton en staal, met een borstwering die is afgewerkt in hout. De brug wordt uitgerust met trappen en 3 liften die de perrons snel en vlot bereikbaar maken.
Een nieuw perron
Het bestaande perron dat toegang geeft tot spoor 1 en 2 werd al verhoogd naar 76 cm zodat reizigers makkelijker kunnen in- en uitstappen. Begin december 2023 is ook een nieuw zijperron van 250 m lang in gebruik genomen. Het wordt momenteel uitgerust met schuilhuisjes, banken, een omroepinstallatie voor de stationsaankondigingen, klokken en geleidelijnen voor slechtzienden. Er worden multifunctionele lichtmasten geplaatst die de ruimte voor de reizigers op het perron maximaliseren. Dankzij deze kantelbare lichtmasten kan onderhoud worden uitgevoerd zonder dat er een perron buiten dienst moet worden gesteld en kunnen beveiligingscamera's, luidsprekers, klokken en bewegwijzering makkelijk worden bevestigd. Het nieuwe perron vereenvoudigt de spoorwegbediening in het Luikse richting Nederland of tijdens werken aan de lijn.
Een intermodale pool
Het nieuwe gebouw op de Place des Déportés zal de intermodaliteit rond het station verbeteren. Het komt veel dichter bij het busstation en de autoparking te liggen waardoor er vlotter van het ene op het andere vervoersmiddel zal kunnen worden overgestapt. Er komt ook een kiss-and-ride om makkelijk iemand te kunnen oppikken of afzetten.
In totaal richt NMBS een voorplein in van 2000 m² groot dat twee doelstellingen heeft. Enerzijds een aangename ruimte creëren en anderzijds ervoor zorgen dat personen met beperkte mobiliteit, voetgangers en automobilisten zich vlot kunnen verplaatsen in de stationsomgeving. Op die manier kan ook de verkeersdrukte in de onmiddellijke omgeving van de scholen en het station worden beperkt.
Een lift zal de perrons, de parking en het plein met elkaar verbinden. Er zullen bankjes worden geplaatst en beplanting zal de omgeving vergroenen. Tot slot komt er ook een fietsenstalling met toegangscontrole in het verlengde van het station met plaats voor 40 fietsen en 5 bakfietsen. Tot dusver waren dat er in totaal 22.
Station Wezet ligt op spoorlijn 40 en heeft verbindingen met Luik-Guillemins en Maastricht. Elk uur rijdt er een trein in elke richting die deze twee steden in 15 minuten met elkaar verbindt.