Aansluitend op de informatie die vandaag werd gepubliceerd in de kranten L’Echo en De Tijd willen Infrabel en NMBS verscheidene belangrijke zaken verduidelijken.

Uitgebreider aanbod lokt extra reizigers

We bevestigen dat er momenteel verschillende technische studies lopen om de capaciteit te verhogen, maar voor een conclusie is het nu nog te vroeg. Het is belangrijk om het onderscheid te maken tussen de twee bestudeerde technologieën.

Enerzijds ATO (Automatic Train Operation): een automatisch besturingssysteem voor treinen dat op dit ogenblik op Europees niveau voor de spoorsector wordt ontwikkeld.

Anderzijds CBTC (Communications Based Train Control): dit is een treinbesturingssysteem dat vandaag wordt gebruikt voor stedelijk vervoer, voornamelijk in een metronetwerk, om een verhoogde capaciteit te garanderen.

De twee ondernemingen werken schouder aan schouder om permanent samen oplossingen te vinden met het oog op een stapsgewijze verhoging van de capaciteit, meer bepaald in de Brusselse Noord-Zuidverbinding. Dit om de reizigers een verbeterde dienstverlening aan te bieden zonder hierbij in te boeten op de veiligheid.