Na 7 jaar renovatie en 3 jaar sluiting heropent het reizigersgebouw van het station van Aat zijn deuren. De reizigers en het NMBS-personeel kunnen voortaan terecht in een comfortabeler, veiliger en ecologischer station. Het volledig gerenoveerde stationsgebouw werd ingehuldigd op woensdag 5 oktober, in aanwezigheid van de minister van Mobiliteit, François Bellot.

Het station van Aat werd gebouwd in 1892 en beantwoordde dus niet langer aan de huidige comfort- en veiligheidsnormen. Om het station zijn luister van weleer terug te geven, moesten er zowel aan de binnen- als aan de buitenkant van het gebouw werken worden uitgevoerd. Die werkzaamheden begonnen in 2009 en werden uitgevoerd in twee fasen, die ondertussen volledig beëindigd zijn. Het resultaat is een klantvriendelijk gebouw voor de reizigers en een aangename werkomgeving voor het NMBS-personeel.

In de eerste fase van de werken, die dus in 2009 werd aangevat, ging de aandacht vooral uit naar het herstellen van de buitenkant van het gebouw in zijn oorspronkelijke staat. Tijdens deze werken, die goed waren voor een bedrag van 950 000 euro, werden het dak en het oude raamwerk vervangen, werd de luifel hersteld en werden de gevels van het gebouw gezandstraald. Deze ingrepen waren noodzakelijk om het gebouw zijn uitstraling terug te geven. Daarnaast werd er ook isolatie geplaatst om energie te besparen. Deze eerste fase werd in 2012 afgerond.

Meteen daarna begon de tweede fase van de werken. Tijdens deze fase werd de binneninrichting van het reizigersgebouw aangepakt. De bedoeling was vooral het gebouw te moderniseren, het beter te beveiligen en vlotter toegankelijk te maken, zonder de eigenheid van het station verloren te laten gaan. Het houtwerk moest dus absoluut bewaard blijven. Voortaan kunnen alle reizigers gebruikmaken van een gemoderniseerd en functioneel gebouw, met vloerverwarming, ledverlichting met bewegingsdetectoren, openbare toiletten op regenwater, en condensatieketels waarmee 15 % bespaard kan worden op de gasfactuur. Er werd ook sterk ingezet op veiligheid met de plaatsing van extra bewakingscamera’s, antivandalismemateriaal en inbraakwerende ramen en deuren.

Bijzondere aandacht werd besteed aan het onthaal van personen met beperkte mobiliteit. Zo werd er een toegangshelling met dubbele leuning gecreëerd, een ribbelstrook voor blinden en slechtzienden aangelegd van aan de straat tot aan de ingangen van de onderdoorgang, automatische schuifdeuren geplaatst en een aangepast loket en toiletten ingericht.

Ook op het niveau van de concessies vonden er wat aanpassingen plaats. Om de ruimtes optimaal te benutten werd er een bloedafnamecentrum ingericht aan de straatzijde en kwam er een brasserie bij aan de kant van het busstation. De bibliotheek die er al was, blijft gewoon bestaan.

Al die werken, met een prijskaartje van bijna € 2 500 000, zijn nu afgerond. De 5300 reizigers die dagelijks opstappen in Aat en het personeel dat er werkt, beschikken voortaan over een infrastructuur die aan hun behoeften voldoet. In het station van Aat stoppen dagelijks 127 treinen, die vervolgens doorrijden richting Doornik, Brussel, Geraardsbergen/Lessen, Bergen en Moeskroen. Een belangrijk station dus, dat een tweede leven zeker verdiende.