Vanaf vandaag 11 januari 2016 rijdt het eerste gerenoveerde vierledige motorstel op de treinverbinding Turnhout-Brussel-Binche. Dit betekent voor de reizigers vanuit de Kempen een grote comfortverbetering. Het vierledige motorstel kreeg een volledig make-over. Dit vernieuwd materieel zal ook de stiptheid van het treinverkeer ten goede komen. De komende jaren worden ook de overige 43 motorstellen gerenoveerd en in dienst genomen.

NMBS geeft voorrang aan investeringen waar de verbetering van de kwaliteit voor de klanten voelbaar is. Naast de aankoop van nieuw materieel zet NMBS de modernisering van de bestaande treinvloot verder. Zo zullen de komende jaren de 43 vierledige motorstellen MR75-77 worden vernieuwd. Hieraan hangt een prijskaartje van 158 miljoen euro.

Het eerste gerenoveerde vierledige motorstel is in december 2015 gehomologeerd en wordt sinds deze ochtend ingezet op de treinverbinding tussen Turnhout, Brussel en Binche. Tussen 2016 en 2020 worden de overige motorstellen gerenoveerd en in dienst genomen.

Het vierledige motorstel werd volledig gerenoveerd in de Centrale NMBS-Werkplaats van Mechelen. Het kreeg nieuwe ramen, een nieuw deursysteem, een nieuw interieur, een beter ventilatiesysteem, moderne toiletten, voorzieningen voor personen met een beperkte mobiliteit, een systeem voor reizigersinformatie met elektronische displays en stopcontacten in eerste klasse.

Deze vernieuwing was dringend nodig. De vierledige motorstellen MR75-77 werden gebouwd tussen 1975 en 1979 en waren te herkennen aan hun rode buitenkant en interieur uit de jaren ’70. Na de renovatie hebben ze een lichtere kleur in grijs en wit met hedendaags interieur. Marc Boogers, Turnhouts schepen van Mobiliteit is alvast erg blij met de eerste stap van de NMBS om te investeren in de reizigers vanuit Turnhout. ‘De renovatie van de treinen en de overdekte fietsenstalling voor 500 fietsen in aanbouw, bewijst dat de NMBS investeert in het reiscomfort van de Kempenaars.’