NMBS heeft een bouwvergunning ingediend voor de vernieuwing van de parking en de fietsenstalling in de stopplaats Ede. Er komt een nieuwe autoparking met 189 plaatsen en een nieuwe overdekte stalling voor 144 fietsen. Onder de luifel van de fietsenstalling komt een comfortabele wachtruimte voor de reizigers. Na Ede start NMBS ook met de vernieuwing van de parkeer- en onthaalinfrastructuur in de stopplaats Haaltert. Deze ingrepen zullen een grote verbetering zijn voor het comfort van de reizigers. De vernieuwingen zijn evenwel onder voorbehoud van goedkeuring van het nieuwe meerjareninvesteringsplan.

De parking bij de stopplaats Ede wordt vanaf eind 2017 heraangelegd met 189 parkeerplaatsen en er komt een nieuwe, overdekte fietsenstalling voor 144 tweewielers. Het vroegere stationsgebouw van Ede wordt gesloopt om meer parkeerplaatsen te kunnen creëren. NMBS zal de autoparking in Ede betalend maken met slagbomen om de hoge parkeerdruk op te vangen en de kwaliteit voor de klanten te verhogen. Zo zullen de treinreizigers aan een voordelig tarief een parkeerabonnement kunnen nemen en beschikken over een gegarandeerde parkeerplaats. De parking wordt volledig omheind en er komen camera’s. Om geen verschuiving tussen de stopplaatsen van Ede en Haaltert te krijgen, zal na Ede ook dadelijk de parkeer- en onthaalinfrastructuur in Haaltert worden vernieuwd. Op de nieuwe parking komen 199 parkeerplaatsen en een nieuwe overdekte stalling voor 208 fietsen. NMBS heeft voor de vernieuwing in Haaltert al in oktober 2016 een bouwaanvraag ingediend. De werkzaamheden zullen hier eind 2018 starten. De autoparking in Haaltert wordt ook betalend met slagbomen om de hoge parkeerdruk op te vangen en de kwaliteit voor de klanten te verhogen. Er komt een omheining en camera’s voor meer veiligheid.

Meer comfort en veiligheid

Bij beide stopplaatsen komen onder de luifels van de fietsenstallingen ook wachtruimtes zodat de reizigers van meer comfort kunnen genieten. NMBS investeert volop in comfortabele, goed toegankelijke en veilige parkings en fietsenstallingen bij stations. Wanneer stations goede parkeervoorzieningen hebben, zullen reizigers sneller de stap zetten naar het openbaar vervoer.

Stations met een hoge parkeerdruk zoals Haaltert en Ede worden betalend gemaakt om onze reizigers een comfortabele en veilige parkeerplaats bij het station te kunnen garanderen. NMBS wil haar klanten ook aanmoedigen om te bekijken of ze niet op een andere, meer duurzame manier naar het station kunnen komen. Er blijkt immers dat meer dan de helft van de verplaatsingen op korte afstand gebeurt. Dit zijn verplaatsingen die ook per fiets of te voet kunnen gebeuren i.p.v. met de auto. Zo legt NMBS bij de stopplaats Haaltert bewust minder parkeerplaatsen aan dan er momenteel aanwezig zijn. Bovendien wil NMBS haar beperkte middelen zo optimaal mogelijk inzetten. Op die manier kan het onthaal voor de klanten ook op andere plaatsen worden verbeterd.