Infrabel start begin 2017 met de bouw van een nieuwe brug over de sporen in de Moerbrugsestraat in Oostkamp. Infrabel en NMBS dienen in het voorjaar van 2017 de bouwaanvraag in voor de aanleg van de bedding van het 3e en 4e spoor en bijgevolg ook de herinrichting van de stationsomgeving Oostkamp. De stopplaats Oostkamp wordt volledig vernieuwd en comfortabeler gemaakt voor de reiziger.

Nieuwe spoorbrug Moerbrugsestraat

In het kader van de aanleg van twee extra sporen tussen Gent en Brugge start Infrabel in februari 2017 met de bouw van een nieuwe brug in de Moerbrugsestraat in Oostkamp. De bestaande brug moet sowieso vervangen worden om de twee huidige en de twee nieuwe sporen te overspannen. De aanleg van twee nieuwe sporen tussen Gent en Brussel moet de kustregio vlotter bereikbaar maken vanuit het binnenland. Deze spoorlijn krijgt heel wat reizigersverkeer te verwerken. Maar ook het goederenverkeer van en naar de haven van Zeebrugge zal hiervan de vruchten plukken.

De bouw van de brug gebeurt in vier grote fases: de funderingswerken, de bouw van de draagstructuur van het fietspad, de bouw van de brug en tenslotte de afwerkingsfase. De werken zullen volgens de huidige planning tot het voorjaar van 2018 duren. De nieuwe brug wordt rond de bestaande spoorbrug gebouwd. Daarnaast zullen ook de wegen en fietspaden die aansluiten op de brug heraangelegd worden.

Hinder maximaal beperken

De werken duren ongeveer 1 jaar. Gedurende die tijd zal de brug maximum 4 weken, vanaf 11 november, voor alle verkeer worden afgesloten. In samenspraak met de lokale politie wordt het wegverkeer lokaal omgeleid via Steenbrugge. Voetgangers en fietsers kunnen de sporen veilig kruisen via de onderdoorgang van de station.

In het weekend van 11 en 12 november, wanneer de bestaande brug afgebroken wordt, kunnen er tussen Gent-Sint-Pieters en Brugge geen treinen rijden. NMBS voorziet dan tijdelijk een alternatieve trein- en busdienst voor de reizigers.

Aanleg bedding derde en vierde spoor en herinrichting stopplaats

Een volgende stap is het indienen van de bouwaanvraag voor de aanleg van de bedding van de twee extra sporen tussen Gent en Brugge. In diezelfde bouwaanvraag zit ook de herinrichting van de stationsomgeving Oostkamp. Volgens de huidige planning zullen NMBS en Infrabel deze bouwaanvraag in het voorjaar van 2017 indienen.

NMBS vernieuwt de stopplaats Oostkamp en maakt deze comfortabeler voor de klanten. De perrons worden vernieuwd en verhoogd, krijgen nieuwe schuilhuisjes, zitbanken, sonorisatie… en boven de toegangshellingen en trappen naar de perrons komen brede luifels.

Kant Moerbrugge, aan de Patersonstraat, wordt een stationsplein gecreëerd met een parking en een nieuwe overdekte fietsenstalling. Het geklasseerde stationsgebouw en het historische schuilhuisje worden hier opnieuw opgebouwd. Het vroegere stationsgebouw en het schuilhuisje zullen worden ingericht als polyvalente ruimte en bergplaats. Ook aan de zuidkant van de sporen (kant centrum) komen nieuwe parkeerplaatsen en een overdekte fietsenstalling. De Everaert- en de Bareelstraat worden verplaatst voor de twee extra sporen, krijgen een nieuwe gescheiden riolering en worden heraangelegd. De onderdoorgang in de Gevaartsestraat wordt vervangen door een nieuwe bredere fietstunnel onder de sporen met een dubbelrichtingsfietspad en toegangshellingen. Dit zal veiliger en comfortabeler zijn voor de fietsers. Tenslotte voorziet Infrabel ook de aanleg van geluidsschermen.