NMBS heeft maandag het startschot gegeven van een campagne die de nieuwe manier van communiceren met de klant in de verf moet zetten. NMBS ijvert voor een transparante communicatiestijl zonder franjes die vertrekt vanuit de noden van de klant. Deze aanpak moet helpen de aantrekkelijkheid van de trein verder te verhogen op een moment dat de wegen steeds meer dichtslibben.

NMBS heeft de afgelopen jaren geleidelijk aan een breuk gemaakt met het verleden en is de weg op gegaan van transparante communicatie naar haar klanten en stakeholders. Wat betreft de stakeholders, trok de spooroperator in 2014 de boer op met het nieuwe vervoersplan dat op het einde van dat jaar werd doorgevoerd. Opmerkingen, suggesties en kritiek werden daarop zo goed mogelijk in dat vervoersplan geïntegreerd. Ook voor het vervoersplan 2017 zal deze oefening herhaald worden.

Nu wil NMBS de communicatie ook naar haar klanten verbeteren, en dat op een eenvoudige en positieve manier.

“NMBS wil op een andere manier met zijn reizigers communiceren; duidelijker, eenvoudiger, op mensenmaat. Beter communiceren met onze reizigers is een belangrijk onderdeel van het verbeteren van onze dienstverlening. Dit is ook het signaal dat wij met de nieuwe, visuele, baseline willen geven; geen hoogdravende belofte, maar een positief engagement om elke dag ons uiterste best te doen om de reizigerservaring stap per stap beter te maken,” zegt Bart De Groote, Algemeen Directeur Marketing & Sales bij NMBS.

Daarnaast wil NMBS haar producten ook optimaal richten op de noden van de verschillende doelgroepen. Zo krijgen jongeren opnieuw de kans om met de “Go Unlimited” formule tijdens de paasvakantie voor 12 EUR per week onbeperkt te reizen op het binnenlandse net.

De nieuwe communicatiestijl wordt ook in een gepast jasje gestoken met frisse kleuren. De nieuwe stijl moet helderheid en optimisme benadrukken: communiceren met een smiley.