Voortaan kan je met één ticket je reis en verblijf aan de Kust boeken. Het provinciebedrijf Westtoer, De Lijn en de NMBS lanceren daarvoor de nieuwe formule Happy Trip. Met één ticket voor trein, Kusttram en logies maken reizigers gebruik van een voordelige en comfortabele reisformule.

Voor het logiesaanbod in Happy Trip werkt Westtoer samen met 57 hotels en b&b’s aan de Kust. De reiziger betaalt één prijs voor de treinreis heen-en-terug vanuit alle Belgische stations naar een van de negen Kuststations, de tram- en eventueel busrit naar het hotel of de b&b en het verblijf. Het pakket kan geboekt worden bij de deelnemende hotels.

Zonder file- en parkeerstress

Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer: “De trein en de Kusttram zijn meer dan ooit belangrijk voor de toeristische mobiliteit naar en langs de Kust. Happy Trip biedt een unieke combinatie die perfect thuishoort in het eigentijds all-in aanbod van een topbestemming. Het is bovendien een stimulans om de verkeersdrukte naar en langs de Kust te beperken.”

Happy Trip is tevens een milieuvriendelijk initiatief om zonder wagen te genieten van een korte vakantie aan de Kust. “Duurzame mobiliteit is een topprioriteit in het toeristisch beleid”, aldus De Block. Uit cijfers van de NMBS blijkt dat de trein 7 tot 28 keer minder CO² uitstoot dan de wagen. Toeristen die met de trein komen, zorgen ook voor minder files en parkeerproblemen.

Groot aanbod

Bovendien rijdt vanuit maar liefst 74 stations en stopplaatsen elk uur minstens één rechtstreekse trein naar minstens één van de negen Kuststations. De voorbije zomer namen bijna twee miljoen reizigers de trein naar de Kust. Voor NMBS past Happy Trip dan ook binnen haar nieuwe commerciële strategie om nog meer vrijetijdsreizigers aan te trekken. “Met dit soort samenwerkingen willen wij de trein als aantrekkelijk alternatief naar voor schuiven voor vrijetijdsverplaatsingen. Door verblijf en mobiliteit te combineren in één eenvoudige en voordelige reisformule, maken wij het de reiziger makkelijker”, aldus Bart De Groote, Algemeen Directeur Marketing & Sales. Daarnaast promoot de NMBS de Kust ook via haar nieuwe communicatieconcept, met een zeer ruim aanbod ‘bestemmingstreinen’, waaronder natuurlijk de Zeetrein.

Voor De Lijn betekent Happy Trip een extra instrument om de Kust verder uit te bouwen als een toeristische bestemming met aandacht voor mobiliteit. Suzy Costers, directeur De Lijn West-Vlaanderen: “Happy Trip is een bijkomende formule op maat van de verblijfstoeristen. Voor hen is de Kusttram de ideale manier om zich te verplaatsen aan de kust. Met 68 Kusttramhaltes tussen De Panne en Knokke is er altijd wel een halte in de buurt”.

Ben Weyts, Vlaams minister van mobiliteit: “Ik wil nog meer Vlamingen verleiden om te kiezen voor het openbaar vervoer. Met Happy Trip maken we de keuze voor de Kusttram nog makkelijker. Deze handige formule verlaagt de drempel nog meer, en burgert de Kusttram nog beter in. Nu al vinden 14 miljoen reizigers per jaar hun weg naar de Kusttram, en er is nog meer potentieel”.