Zoals elk jaar past NMBS haar tarieven aan op basis van de voorwaarden voorzien in haar beheerscontract. Bijgevolg heeft de Raad van Bestuur beslist de prijzen met gemiddeld 2,93% te verhogen. De verhoging komt er door het behalen van de stiptheidsdoelstellingen en is mede het rechtstreeks gevolg van de sterke evolutie van de gezondheidsindex (+2,38%).

Daarnaast heeft NMBS net zoals andere ondernemingen af te rekenen met een significante stijging van haar exploitatiekosten (vb: stijging van de distributiekosten voor elektriciteit). Vanaf 1 februari 2017 worden de tarieven van onderstaande producten gewijzigd:

• Treinkaart (abonnement): De prijs van de treinkaarten (trajectkaart, schooltreinkaart, halftijdse treinkaart, Railease) stijgt met 3,38%.
  • Campuskaart: De prijs stijgt met 3,38%, opdat deze overeenstemt met die van producten uit hetzelfde segment.
  • Standaardbiljet: Gemiddelde stijging van 2,60%. De minimumprijs (traject 1-7 km) van een standaardbiljet zal 2,2 euro bedragen voor tweede klasse (stijging met 0,1 euro) en 3,3 euro voor eerste klasse (stijging met 0,1 euro).
  • Key Card: Biljet voor tien korte ritten. De prijs stijgt van 21 euro naar 22 euro (komt overeen met de stijging van de minimumprijs van een standaardbiljet).
  • Go Pass 1: De prijs van dit product is sinds 2013 niet meer gewijzigd. Voortaan kost deze enkele reis in tweede klasse 6,2 euro (+0,2 euro).
  • Seniorenbiljet: De prijs van dit product is sinds 2013 niet meer gewijzigd. Voortaan kost dit in tweede klasse 6,2 euro (+0,2 euro).
  • Rail Pass: De prijs van dit product is sinds 2012 niet meer gewijzigd. De tariefaanpassing van dit product (+0.58%) is minder dan de stijging van de gezondheidsindex. Vanaf 1 februari zal de Rail Pass 77 euro kosten voor tien enkele ritten in tweede klasse.
  • Go Pass 10: De prijs van een Go Pass is sinds 2014 niet meer gewijzigd. Net zoals het geval is voor de Rail Pass wil NMBS de prijsstijging beperken (+2,18%). Voortaan zal een Go Pass 52 euro kosten voor tien enkele ritten in tweede klasse voor jongeren onder 26 jaar.

Naast deze standaardtarieven laat NMBS haar klanten permanent genieten van aantrekkelijke promoties door het aanbieden van vervoersbewijzen aan sterk verminderde tarieven, zoals Go Unlimited en het weekend- of shoppingbiljet.