Nog nooit waren er zoveel spoorlopers dan in de eerste zes maanden van 2016. In het eerste semester waren er maar liefst 370 meldingen van spoorlopen met, jammer genoeg, 1 zwaargewonde. Spoorlopen is een hardnekkig fenomeen. Daarom lanceert Infrabel, samen met NMBS, een nieuwe bewustmakingscampagne over de gevaren van spoorlopen.

Verontrustende stijging spoorlopers

370 officiële meldingen van spoorlopers tijdens de eerste zes maanden van dit jaar (voorlopige cijfers tot 26 juni 2016). Een triest cijfer, een triest record. In vergelijking met dezelfde periode van het jaar daarvoor is dat een stijging van meer dan 22%. Steeds meer mensen lopen op, over of naast de sporen daar waar dat verboden is. Het kan niet genoeg herhaald worden, spoorlopen is levensgevaarlijk en ook illegaal. Dit jaar viel er, jammer genoeg, al 1 zwaargewonde.

Nieuwe bewustmakingscampagne: “Je leven is een omweg waard”

De cijfers liegen er niet om, spoorlopen is een hardnekkig fenomeen. Meer dan ooit is dit hét signaal dat we moeten blijven hameren op een mentaliteitswijziging bij de overtreders. Voor het derde jaar op rij lanceert Infrabel daarom, samen met NMBS, een nieuwe bewustmakingscampagne om iedereen te wijzen op de gevaren van spoorlopen.

Met deze nieuwe campagne kiest Infrabel voor de spectaculaire aanpak. In een korte videoclip zien we hoe een man zich haast om op tijd op zijn afspraak te geraken. Hiervoor gebruikt hij “Parkour”. Dat is een loopdiscipline waarbij deelnemers hindernissen zo snel en zo vlot mogelijk proberen te overwinnen. Onderweg kruist hij een drukke spoorlijn. Onze man staat voor de keuze. Ofwel, via een kortere weg, illegaal de sporen oversteken. Ofwel kiest hij voor de veilige omweg via een brug over het spoor. Uiteraard kiest hij de veilige optie.

Om zoveel mogelijk mensen te bereiken wordt de sensibiliseringsspot op televisie uitgezonden van 30 juni tot en met 15 juli tijdens het Europese kampioenschap voetbal. Om zo veel mogelijk jongeren te bereiken, wordt de clip ook uitgezonden op een muziekzender. Daarnaast verspreiden we de campagne via internet (www.loopnooitopdesporen.be) en de sociale media.

Profiel van de spoorloper: wie, wat, waar, waarom en wanneer?

Spoorlopers zijn meestal mannen tussen 18 en 34 jaar. Een rondvraag bij meer dan 1.000 mensen, dit jaar, leert dat de voornaamste reden waarom mensen illegaal over de sporen lopen, is omdat ze een kortere weg willen nemen (46%). Maar ook omdat ze het gewoon een mooie plaats vinden om te wandelen (20%). Het ontbreken van een verbodsbord wordt ook aangehaald als reden (19%). De rest van de ondervraagden zegt niet aan spoorlopen te doen (15%).

Er zijn plaatsen op het Belgische spoorwegdomein waar er vaker aan spoorlopen wordt gedaan dan op andere plaatsen. Dat zijn de zogenaamde hotspots. Ons spoornet telt er 43 in totaal (27 in stations en stopplaatsen en 16 op het spoorwegnet). 50% van het aantal gemelde gevallen van spoorlopen gebeurt op 10% van heel het spoorwegnet. Spoorlopen gebeurt meestal ’s ochtends (tussen 6u en 10u) en ’s avonds (tussen 15u en 18u).

Strijd tegen spoorlopers op het terrein nog opdrijven

Veiligheidsagenten van Securail (NMBS), de spoorweg- en de lokale politie blijven inzetten op gerichte controles tegen spoorlopen. Securail heeft de bevoegdheid om spoorlopers te verbaliseren. Sinds begin dit jaar werden door de veiligheidsagenten 418 processen-verbaal opgesteld. Wie wordt geverbaliseerd, zal zich moeten verantwoorden voor de politierechter en kan mogelijk rekenen op een boete van minstens 400 euro.

Wie zelf ziet hoe iemand de sporen oversteekt en zo zijn leven en dat van anderen in gevaar brengt, wordt gevraagd dat te melden aan het Security Operations Center. Dat kan 24/24, 7/7 op het gratis noodnummer 0800/30.230.

Naast de gerichte controles worden er ook extra afsluitingen in de buurt van hotspots geplaatst. De volgende jaren installeert Infrabel ook op een 70tal plaatsen struikelmatten. Deze matten moeten spoorlopers het moeilijker maken om illegaal op het spoorwegdomein te wandelen. In stations en stopplaatsen worden ook extra verbodsborden geplaatst om duidelijk te maken dat spoorlopen niet wordt getolereerd.