B4you

De treinreizigers in Roeselare kunnen vanaf vandaag terecht in de nieuwe lokettenzaal, centraal in het nieuwe stationsgebouw. Ze kunnen ook de eerste nieuwe toegangen en nieuw sanitair gebruiken. In het voorjaar van 2018 zal de vernieuwde stationsomgeving, waarin NMBS, Infrabel, De Lijn en Stad Roeselare investeren voor meer reizigerscomfort, volledig afgewerkt zijn. Vanaf vandaag 8 mei halveert B-Parking ook de tarieven voor treinreizigers in de ondergrondse parking ‘Ooststraat-Station’. Voor de shoppers wordt er tijdens het weekend en op dagen met evenementen een shoppingtarief ingevoerd van slechts 1 euro voor 4 uur parkeren of 2 euro voor 8 uur parkeren.

Opening nieuwe lokettenzaal en sterk verlaagde parkeertarieven voor treinreizigers

Nieuwe loketten en toegangen

Het nieuwe stationsgebouw van Roeselare is een flink stuk opgeschoven in de richting van de Stationsdreef zodat er meer ruimte komt op het Stationsplein voor voetgangers en fietsers. Ook de loketten zijn met het station opgeschoven en kregen een nieuwe plaats, centraal in de nieuwe stationshal. De lokettenzaal wordt geflankeerd door nieuw sanitair en winkel- en kantoorruimtes.

In die winkelruimtes komt er eind juni 2017 een ‘Hubiz’, een nieuwe kranten- en kleine voedingswinkel op maat van de pendelaar. Aan de kant van het busstation komen een politiekantoor en wellicht ook een fietspunt. Bij de afwerking van het stationsgebouw eind dit jaar opent ook nog een broodjeszaak.

De reizigers kunnen voortaan twee toegangen gebruiken: de toegang aan het Stationsplein en een nieuwe toegang aan de kant van de Sint-Amandsstraat. Bij de afwerking van het gebouw komen er nog twee toegangen bij: aan de kant van het busplein en aan de kant van het viaduct over de Ardooisesteenweg.

Nieuwe parkeertarieven in parking ‘Ooststraat-Station’

Onder het station Roeselare bevindt zich een comfortabele en veilige parking voor 550 auto’s. Deze wordt uitgebaat door B-Parking, het parkeerfiliaal van de NMBS. Parking ‘Ooststraat-Station’ is 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 toegankelijk en vlot bereikbaar via de Beversesteenweg (naar het niveau -1) en de Jules Lagaelaan (naar het niveau -2). De eerste 60 minuten zijn gratis. Abonnementen en andere parkeerproducten kunnen worden gekocht aan het stationsloket.

Aangezien veel klanten zich nog steeds laten afschrikken door de werfsituatie in en rond het station Roeselare, halveert B-Parking vanaf maandag 8 mei 2017 de tarieven voor treinreizigers in de ondergrondse parking ‘Ooststraat-Station’. Zo kunnen treinreizigers voortaan parkeren aan 0,50 euro per uur (i.p.v. 1,04 euro nu) of 3 euro per dag (i.p.v. 6,22 euro nu).

Ook het parkeerabonnement wordt gehalveerd: 20 euro per maand (i.p.v. 37,50 euro nu), 55 euro voor 3 maanden (i.p.v. 97,90 nu) en 195 euro per jaar (i.p.v. 3 1,60 euro nu). De 10-beurtenkaart kost voortaan 13 euro (i.p.v. 36,60 euro nu). Treinreizigers met een parkeerabonnement genieten van een voordelig parkeertarief én een gegarandeerde parkeerplaats.

Niet-treinreizigers blijven van gunstige parkeertarieven genieten: 1,27 euro per uur en 9,32 euro per dag. Het avondtarief (19u-7u) blijft 1,27 euro per uur tot een maximum van 3 euro.

Shoppingtarief tijdens weekends en evenementen

Parking ‘Ooststraat-Station’ ligt vlakbij de winkelstraten en het centrum van Roeselare. Daarom biedt B-Parking in het weekend en op dagen met evenementen een shoppingtarief aan van slechts 1 euro voor 4 uur parkeren of 2 euro voor 8 uur parkeren.

De parking is alleen toegankelijk met een parkeerticket of een -badge. Deze laatste, de MoBIB-kaart waarop het abonnement wordt geladen, wordt verkocht tegen de eenheidsprijs van 5 euro. Voor treinabonnees die al een MoBIB-kaart hebben, wordt het parkeerabonnement op dezelfde kaart opgeladen. Om veiligheidsredenen kan er enkel met bank- of kredietkaarten worden betaald. De parking beschikt over vier betaalautomaten.

NMBS hecht veel belang aan de mobiliteit van haar klanten en investeert volop in de uitbreiding en vernieuwing van haar stationsparkings voor auto's en fietsen. Wanneer stations goede parkeervoorzieningen hebben, zullen reizigers ook sneller de stap zetten naar het openbaar vervoer.