Vandaag werden de nieuwe parking en het fietsgebouw bij het station Aarschot officieel geopend door Sophie Dutordoir, CEO NMBS en André Peeters, burgemeester van de stad Aarschot. In dit nieuwe groene parkeerpark bij het station Aarschot is plaats voor 1.203 auto’s en 432 fietsen. Reizigers kunnen er hun auto of fiets comfortabel en veilig parkeren. NMBS investeerde 4,4 miljoen euro in de nieuwe parking en het fietsgebouw. De stad Aarschot en de provincie Vlaams-Brabant investeerden 400.000 euro voor de aanleg van het centrale fietspad en de groene heuvel.

Aarschot: kruispunt van verbindingen

Het station van Aarschot bevindt zich op een kruispunt van de verbindingen tussen Leuven en Antwerpen en Hasselt en Brussel. Reizigers die zich vanuit het Hageland snel en comfortabel naar deze steden willen verplaatsen, kiezen in toenemende mate voor de trein. Bijna 6.000 reizigers nemen in Aarschot tijdens een weekdag de trein.

NMBS speelt in op die vraag en heeft haar aanbod vanuit deze centrumstad de afgelopen jaren gevoelig opgetrokken en de commerciële snelheid verbeterd. Sinds december 2014 staan reizigers vanuit Aarschot op minder dan een half uur in Brussel-Centraal. Aarschot is sinds eind 2014 ook rechtstreeks met Brussels Airport – Zaventem verbonden. Vanaf eind 2017 kunnen studenten vanuit Aarschot die naar Brussel of Gent willen, ook rekenen op een extra studententrein op zondagavond.

Om nog meer automobilisten te overhalen voor de trein te kiezen, besteedt NMBS veel zorg aan het voor- en natraject van een treinreiziger. Zo wil NMBS de treinreiziger helpen op een vlotte manier zijn auto of fiets in het station te parkeren, en onmiddellijk over te stappen op de trein. Investeren in reizigerscomfort betekent bijgevolg ook investeren in de modernisering en uitbreiding van het parkeeraanbod. Zo'n 60 procent van de reizigers komt met de wagen naar het station komt: het overgrote deel laat zijn of haar wagen ook aan het station achter. De nieuwe parking komt dus als geroepen. Zestien procent van de reizigers komt dan weer met de fiets naar het station.

Een vlot en veilig vervoersknooppunt

De nieuwe centrale toegang tot het parkeerpark van Aarschot bevindt zich aan Nieuwland. Het rondpunt met het uurwerk en de Kiss- en Ride-zone fungeren als draaischijf voor de aankomende en vertrekkende auto’s. Het uurwerk en de figuraties op het fietspad werden ontworpen door kunstenares Lieve Smets en leggen een link tussen het industriële van de spoorwegomgeving onder de vorm van tandwielen en de omringende natuur van het Elzenhof en de Demer onder de vorm van de aanwezige fauna.

Aan de toegang tot de reizigersonderdoorgang en het nieuwe fietsengebouw bevindt zich een nieuw, open stationsplein. Naast de muurtjes rond het plein groeit rode wingerd die het plein een groene toets zullen geven. Zowel de autoparking als de nieuwe fietsenstalling kregen een fris groen jasje. De nieuwe fietsenstalling kreeg een volledig groen dak en ligt wat verzonken om beter in de omgeving te passen. Bomen en groenaanplantingen op de autoparking zorgen ervoor dat de nieuwe groenzone van het park Elzenhof tot aan de Demer reikt. Een nieuwe groene heuvel fungeert als herkenningspunt en maakt het geheel compleet. Er werd ook veel aandacht besteed aan een duurzame waterhuishouding. Zo werden de parkeerplaatsen aangelegd met grasdallen waardoor het regenwater kan infiltreren in de grond. Het hemelwater van de rijvakken wordt opgevangen in een ondergronds infiltratie- en bufferbekken.

In de vernieuwde stationsomgeving van Aarschot hebben voetgangers en fietsers alle ruimte en kunnen reizigers vlot en veilig overstappen van het ene op het andere vervoermiddel. Fietsers en voetgangers kunnen zich ook op een vlotte manier doorheen het parkeerpark bewegen en overal zijn er veilige doorsteekmogelijkheden. De parking is bewaakt door 26 camera’s waarvan de beelden worden bekeken in het Security Operations Center van NMBS. De werkzaamheden voor het nieuwe parkeerpark startten in april 2015 en zijn twee jaar later volledig klaar. De werken werden gefaseerd uitgevoerd om de hinder voor de reizigers zo beperkt mogelijk te houden. Het parkeerpark werd in vier fasen afgewerkt.

Evenementenpark

In het weekend kan het nieuwe parkeerpark ook worden gebruikt als een multifunctionele ruimte voor evenementen. Dan zijn er ook minder treinreizigers. Gedeeltes van het parkeerpark kunnen worden afgesloten om er bijvoorbeeld optredens, openluchtcinema, markten (niet de wekelijkse donderdagmarkt), een sporthappening, een openluchttentoonstelling of een straatcircus te organiseren. Ook de aangrenzende terreinen van het Elzenhof, de groene heuvel, de Demerkade, kunnen in de toekomst voor dergelijke activiteiten worden gebruikt.

De ontwikkeling van het parkeerpark is ook de laatste stap in de realisatie van het masterplan ‘Aarschot op Sporen’ waarmee de stad Aarschot in 2010 laureaat werd in de wedstrijd ‘Stedenbeleid’ van het Vlaamse Gewest. De stationsomgeving is met het nieuwe parkeerpark omgevormd tot een multifunctionele, aantrekkelijke verbindingszone tussen de stadskern enerzijds en de bedrijvenzone Nieuwland en het parkgebied Elzenhof anderzijds.