B4you

NMBS maakte vandaag meer details bekend over de uitbreiding van haar aanbod en de geplande investeringsprojecten in de provincie Namen. Dit gebeurde tijdens een roadshow waarop alle burgemeesters en andere verkozenen werden uitgenodigd. Zowel het nieuwe vervoersplan als het investeringsplan zijn onder voorbehoud van de goedkeuring van de regering.

Uitbreiding van het aanbod in de provincie Namen

De frequentie van de L-trein die Charleroi met Namen en Jambes verbindt, verdubbelt. Vanaf december zal deze trein elke 30 minuten rijden.

De IC 25 Bergen - Namen - Luik zal niet meer stoppen in Châtelet, Auvelais en Jemeppe-sur-Sambre, wat een belangrijke tijdswinst oplevert van 10 minuten op de Waalse as. De IC-trein Charleroi - Couvin wordt een L-trein met bijkomende stops in Ham-sur-Heure en Yves-Gomzée.

Door het einde van de werken op lijn 162, in Assesse, worden de L16- en P-treinen tussen Namen en Ciney opnieuw volledig verzekerd met de trein. Dit betekent ook een winst van 4 minuten (- 18 %) voor de IC-treinen. De stoptrein op deze verbinding krijgt zijn aanbod terug van voor de aanvang van de werken en krijgt er ’s avonds nog een derde P-trein bij.

De L11-verbinding Namen - Dinant - Bertrix - Libramont zal nog steeds elke twee uur rijden tussen Namen en Dinant maar rijdt tijdens de spits elk uur tussen Dinant, Bertrix en Libramont.

De studenten uit het zuiden van de provincie Namen die naar Luik willen, zullen (op zondag en tijdens de schoolperiodes) gebruik kunnen maken van een nieuwe P-trein Aarlen - Jemelle - Marloie - Marche - Luik. Maar liefst 11 verbindingen zien hun rittijd verminderen: bijvoorbeeld Namen – Gembloux wint 1 minuut, Namen - Tamines wint er 3, Namen - Dinant en Dinant - Libramont winnen elk 4 minuten. De belangrijkste winst in deze provincie is bestemd voor de verbinding Brussel-Luxemburg – Dinant waarvan de rittijd daalt van 84 min. naar 78 min. (6 minuten winst). Brussel-Luxemburg - Gembloux en Brussel-Luxemburg – Namen winnen respectievelijk 3 en 5 minuten.

Meer comfort voor de reizigers in de stations en de stopplaatsen

Naast het uitbreiden en optimaliseren van het treinaanbod, investeert NMBS ook in een aantal projecten die vóór 2021 uitgevoerd zullen worden. Deze gekozen investeringen geven voorrang aan projecten die in relatief korte tijd bijdragen tot het comfort van de reizigers.

Zo werd er onlangs een nieuwe parkeertoren met 482 plaatsen in gebruik genomen bij het station van Namen, om zo de reizigers nog meer parkeermogelijkheden te bieden. Een goed onthaal van de reizigers is het allerbelangrijkste. Daarom krijgt het station ook nieuwe toiletten en een nieuwe wachtzaal. In Namen loopt er momenteel nog een ander project in samenwerking met het Waalse Gewest, SRWT en de stad: de inrichting van het busstation bovenop het station. Deze investering zal zorgen voor een optimale intermodaliteit. Het project, dat integraal deel uitmaakt van het gemeentelijke mobiliteitsplan, voorziet ook de bouw van een toegangshelling voor bussen, de creatie van een ‘Kiss & Ride’ zone en de inrichting van de stationsomgeving.

De werken in de stations van Andenne (renovatie van de perrons) en in Dinant (nieuwe raamprofielen en renovatie van de gevels) zijn klaar, die in het station van Philippeville bijna (renovatie van de buitenbekleding van het station, schilderen van de gevels, herstellingen aan het dak…).

De 55 stations en stopplaatsen in de provincie Namen beschikken samen over 4.649 parkeerplaatsen en 933 fietsparkeerplaatsen. Tegen 2020 breidt dat aantal nog uit tot 5.058 parkeerplaatsen voor auto’s en 997 voor fietsen (naar schatting).

Investeringen in de werkplaatsen

Momenteel zijn er werken aan de gang in de centrale werkplaats van Salzinnes voor de bouw van een nieuwe loskaai voor vrachtwagens en gespecialiseerde lasstand. Voor de periode 2017-2021 plannen ze ook nog een nieuwe locatie voor de revisie van de wielassen en de inrichting van een hal voor het onderhoud van lange voertuigen. In Ronet breidt NMBS de zone voor de schoonmaak van de treinen uit. Deze nieuwe installatie zal in 2018 in gebruik zijn voor de schoonmaak van de treinen en het leegmaken van de toiletten.