B4you

NMBS heeft vandaag de winnaars bekendgemaakt van BERT, de nationale technologiewedstrijd van de spoorwegen voor leerlingen uit de derde graad van het technisch- en beroepsonderwijs. De opdracht was om een systeem te ontwikkelen waarmee je de bezettingsgraad of de drukte op de trein kan meten. Veertien scholen ontwikkelden een voorstel en kwamen dat vandaag verdedigen tijdens de grote finale in Train World, het museum van NMBS. Het VTI uit Diksmuide won en kreeg uit handen van Sophie Dutordoir, CEO van NMBS, de cheque van vijfduizend euro.

BERT maakt jong talent warm voor job bij NMBS

BERT (Belgian Railways Competition for Technicians) werd dit schooljaar al voor de zesde keer georganiseerd. Het doel is om jongeren warm te maken voor een job bij NMBS, door hen een realistische en uitvoerbare oplossing te laten ontwikkelen voor een technisch spoorvraagstuk.

Bouwen aan de trein van morgen

NMBS is in samenwerking met HR Rail continu op zoek naar getalenteerde mensen om samen met de meer dan achttienduizend collega’s te bouwen aan de trein van morgen. Daarvoor zijn ook heel wat technisch geschoolde mensen nodig. Met een bachelor- of masterdiploma zijn er uiteraard heel wat mogelijkheden, maar ook met een diploma van het secundair onderwijs kan je bij NMBS aan de slag als treinbegeleider, treinbestuurder of technicus in één van de werkplaatsen.

“NMBS heeft nood aan technisch geschoolde medewerkers, in een sector die alleen maar aan belang zal winnen”, zei Sophie Dutordoir, CEO van NMBS, in haar toespraak tijdens de prijsuitreiking in Train World. “Dat betekent veel mogelijkheden en een waaier aan kansen voor jonge mensen aan wie we verantwoordelijkheid willen geven om uitdagende projecten op het vlak van mobiliteit tot een goed einde te brengen.”

Betere reizigersinformatie

Voor deze editie van BERT daagde NMBS de jongeren uit door hen een systeem te laten ontwikkelen waarmee precies kan worden gemeten hoeveel reizigers er aan boord van een trein zitten. Veertien scholen gingen aan de slag en werkten onder begeleiding van de ingenieurs van NMBS aan een realistische en uitvoerbare oplossing.

Een dergelijk meetsysteem kan verschillende voordelen hebben voor de reizigers. Zo zouden ze nog voor ze instappen, kunnen weten in welk rijtuig of in welk deel van de trein er nog vrije zitplaatsen zijn. Daardoor kunnen ze ook vlotter instappen, wat de stiptheid van de treinen ten goede zou kunnen komen. NMBS zou dankzij de metingen ook beter kunnen inschatten welke treinen in de toekomst meer of minder capaciteit nodig hebben.

Haalbaar, origineel en veilig concept

Tijdens de finale in het treinmuseum Train World kwamen de verschillende scholen hun projecten voorstellen. Een jury, met daarin ook de ingenieurs van NMBS die de jongeren een schooljaar lang hebben begeleid, beoordeelden de ontwerpen onder meer op haalbaarheid, originaliteit en veiligheid.

De jury gaf aan het ontwerp van de leerlingen van het VTI uit Diksmuide de hoogste score. Zij ontwikkelden een systeem waarbij toegangspoortjes op de perrons en sensoren op de trein automatisch een RFID-tag scannen die op elk vervoersbewijs wordt geïnstalleerd. Zo wordt per rijtuig gemeten hoeveel reizigers er op en af stappen. NMBS bekijkt nu in welke mate ze dit systeem kan toepassen op haar eigen treinen.

Naast het VTI uit Diksmuide vielen ook een aantal andere scholen in de prijzen:

  • 1ste prijs: VTI Diksmuide – cheque van € 5.000
  • 2e prijs: VIOO Tongeren – cheque van € 3.000
  • 3e prijs: Koninklijk Atheneum Ans – cheque van € 1.000
  • Juryprijs: GITHO Nijlen – cheque van € 1.000
  • Juryprijs: TI Sint Paulus Mol – cheque van € 1.000
  • Publieksprijs: Provinciaal Technisch Instituut Kortrijk – cheque van € 1.000