B4you

NMBS maakte vandaag meer details bekend over de uitbreiding van haar aanbod en de geplande investeringsprojecten in de provincie Waals-Brabant. Dit gebeurde tijdens een roadshow in Waver waarop alle burgemeesters en andere verkozenen werden uitgenodigd. Zowel het nieuwe vervoersplan als het investeringsplan zijn onder voorbehoud van de goedkeuring van de regering.

Om nieuwe reizigers te kunnen aantrekken en de tevredenheid van de huidige reizigers te verhogen, zet NMBS in op twee essentiële pijlers. Zo wordt het treinaanbod verhoogd en geoptimaliseerd en wordt ook de reistijd verminderd. De huidige dienstregeling dateert van december 2014. In de periode 12/2017-2020 breidt het nieuwe vervoersplan het aanbod met 5,1 procent uit, waarvan al vier procent eind dit jaar. Afgelopen december volgde al een voorafname op die uitbreiding, met 72 nieuwe treinen, verdeeld tussen de week en het weekend.

Bijna twintig procent van de haltes krijgt tijdens weekdagen nieuwe verbindingen of een hogere frequentie en 114 haltes worden tijdens de piekuren en/of ’s morgens of ’s avonds laat beter bediend. Tijdens het weekend worden meer dan 120 haltes beter bediend. Op zaterdag is dit gericht naar het aanbod naar de winkelsteden, op zondag rijden er extra studententreinen.

Het aantal voorziene aansluitingen per uur wordt met bijna twintig procent uitgebreid. En om de extra reizigers te kunnen opvangen, wordt het aantal zitplaatsen tegen 2020 met meer dan tienduizend verhoogd.

De reistijd wordt voor de honderd belangrijkste oorsprong-bestemming koppels met gemiddeld drie procent verlaagd. Het nieuwe vervoersplan heeft ook aandacht voor de intermodaliteit van het aanbod, zodat er een vlotte link is met de andere (openbare) vervoersmiddelen.

Uitbreiding aanbod in Waals-Brabant

In december 2016 werd het aanbod IC- en S-treinen in Waals-Brabant al versterkt. De S9-trein zorgt nu de hele dag door voor een rechtstreekse verbinding tussen Eigenbrakel en Leuven via de Europese wijk van Brussel. De reizigers van Eigenbrakel, Waterloo, Sint-Genesius-Rode en Linkebeek kunnen de hele dag door om de 30 minuten gebruikmaken van een rechtstreekse verbinding naar Etterbeek, Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman. Tot 11 december reed de S9 enkel tijdens de ochtend- en avondspits. In totaal werd het aanbod in dit gedeelte van Waals-Brabant versterkt met 24 bijkomende treinen.

Ook het S1-aanbod (Nijvel - Brussel - Antwerpen) werd versterkt met 8 bijkomende treinen. Sindsdien rijdt deze verbinding de hele dag door om de 30 minuten tussen Nijvel en Brussel.

Het treinaanbod werd ook versterkt in het weekend. Sinds 11 december rijdt er elk uur een IC-trein van Eigenbrakel naar Brussel-Schuman en de luchthaven van Brussel. Deze verbinding werd overigens doorgetrokken tot Leuven. Dankzij deze verbinding worden de Brusselse stations Sint-Job, Diesdelle, Boondaal en Bordet op de lijn 26 nu ook in het weekend bediend. Om tot dit nieuwe aanbod te komen, werden in totaal 40 treinen toegevoegd, zowel op zaterdag als op zondag.

Vanaf december 2017 komen daar nog meerdere grote verbeteringen bij. Het treinaanbod tussen Louvain-la-Neuve en Brussel zal tijdens de ochtend- en avondspits versterkt worden met S8- en S81-treinen. Die bijkomende treinen versterken het aanbod met vertrek en aankomst in Louvain-la-Neuve. Ook de S2-verbinding (‘s-Gravenbrakel – Halle – Brussel – Leuven) wordt tijdens de avondspits versterkt met twee bijkomende treinen.

Daarnaast wordt de amplitude tussen Ottignies, Waver en Leuven uitgebreid. In plaats van tussen 5 uur en 21 uur, zullen er treinen rijden tussen 5 uur en 22.30 uur.

Versterkt weekendaanbod

Op zaterdag zal het aanbod gevoelig uitgebreid worden op de S1-verbinding (Nijvel – Brussel – Antwerpen) en de S2-verbinding (‘s-Gravenbrakel – Halle – Brussel – Leuven). Die treinen zullen om het halfuur rijden in plaats van om het uur. Dit bijkomende aanbod zal ingevoerd worden zodra de infrastructuurwerken in de Noord-Zuidverbinding afgerond zijn.

Goed nieuws voor de studenten uit onder andere Moeskroen of Bergen die naar Louvain-la-Neuve moeten. Momenteel hebben de studenten die naar de Waals-Brabantse universiteitsstad willen sporen, twee of meer treinen nodig om hun bestemming te bereiken. Eind dit jaar worden twee rechtstreekse treinen in het treinaanbod opgenomen op zondagavond richting Louvain-la-Neuve (UCL).

Meer reizigerscomfort in stations en stopplaatsen

Naast de uitbreiding en de optimalisering van het treinaanbod, investeert NMBS ook in tal van projecten tegen 2021. Bij het kiezen van de investeringen werd prioriteit gegeven aan projecten die helpen het comfort van de reizigers op relatief korte termijn te verbeteren. Zo krijgen het station van Louvain-la-Neuve en zijn pendelaars nog in 2017 een nieuwe parking met 3 verdiepingen die plaats zal bieden aan meer dan 2300 voertuigen. Een aantal van die plaatsen zijn voorbehouden voor PBM’s. Ook de andere vervoersmiddelen werden niet vergeten, want er zullen ook 120 plaatsen voor fietsen en 40 plaatsen voor motoren zijn.

NMBS gaat ook het station van Eigenbrakel renoveren. Niet alleen het gebouw zelf wordt vernieuwd (het dak, de ramen en de gevel), ook het ook het onthaal van de klanten zal gemoderniseerd worden. De loketten en de wachtzaal zullen volledig gerenoveerd worden om de klanten meer comfort te bieden. De 28 stations en stopplaatsen van Waals-Brabant beschikken in totaal over 4270 parkeerplaatsen en ruimte voor 986 fietsen. Tegen 2020 worden die aantallen opgetrokken tot 5570 parkeerplaatsen voor auto’s en 1106 plaatsen voor fietsen.

Nieuwe werkplaats van Ottignies

In december 2016 werd een nieuwe onderhoudspost in gebruik genomen in Ottignies. Dankzij die investering kan NMBS haar treinen sneller en doeltreffender onderhouden, wat de beschikbaarheid van het materieelverbetert. En dat komt ook de reizigers ten goede.