B4you

NMBS maakte vandaag meer details bekend over de uitbreiding van haar aanbod en de geplande investeringsprojecten in de provincie Luxemburg. Dit gebeurde tijdens een roadshow in Libramont waarop alle burgemeesters en andere verkozenen werden uitgenodigd. Zowel het nieuwe vervoersplan als het investeringsplan zijn onder voorbehoud van de goedkeuring van de regering.

Versterkt treinaanbod – meer reizigerscomfort in stations

Om nieuwe reizigers te kunnen aantrekken en de tevredenheid van de huidige reizigers te verhogen, zet NMBS in op twee essentiële pijlers. Zo wordt het treinaanbod verhoogd en geoptimaliseerd en wordt ook de reistijd verminderd. De huidige dienstregeling dateert van december 2014. In de periode 12/2017-2020 breidt het nieuwe vervoersplan het aanbod met 5,1 procent uit, waarvan al vier procent eind dit jaar. Afgelopen december volgde al een voorafname op die uitbreiding, met 72 nieuwe treinen, verdeeld tussen de week en het weekend.

Bijna twintig procent van de haltes krijgt tijdens weekdagen nieuwe verbindingen of een hogere frequentie en 114 haltes worden tijdens de piekuren en/of ’s morgens of ’s avonds laat beter bediend. Tijdens het weekend worden meer dan 120 haltes beter bediend. Op zaterdag is dit gericht naar het aanbod naar de winkelsteden, op zondag rijden er extra studententreinen.

Het aantal voorziene aansluitingen per uur wordt met bijna twintig procent uitgebreid. En om de extra reizigers te kunnen opvangen, wordt het aantal zitplaatsen tegen 2020 met meer dan tienduizend verhoogd.

De reistijd wordt voor de honderd belangrijkste oorsprong-bestemming koppels met gemiddeld drie procent verlaagd. Het nieuwe vervoersplan heeft ook aandacht voor de intermodaliteit van het aanbod, zodat er een vlotte link is met de andere (openbare) vervoersmiddelen.

Eerste uitbreiding in december 2016

De verdere uitbreiding van het S-aanbod in en rond Brussel zorgt ook in Vlaams-Brabant voor een verhoogd treinaanbod. Het S-aanbod wordt sinds december 2015 stapsgewijs uitgerold. Zo heeft Leuven sinds december 2016 dankzij de S9 tijdens de week elk uur van de dag een rechtstreekse verbinding met de Europese wijk in Brussel en Etterbeek, waar de VUB haar campus heeft.

Daarnaast is er sinds december 2016 opnieuw een weekendaanbod op de lijn 26, waardoor Leuven tijdens het weekend drie rechtstreekse verbindingen per uur heeft met Brussels Airport-Zaventem. Ook de reizigers uit Kortenberg en Herent hebben zo om het uur een rechtstreekse verbinding met de luchthaven van Zaventem.

Verdere uitbreiding tijdens week vanaf december 2017

Vanaf december 2017 komen daar tijdens de werkweek nog een aantal belangrijke uitbreidingen bij. Zo zal de S4-trein (Aalst – Brussel – Vilvoorde) vanaf dan de hele dag rijden tussen Merode en Vilvoorde. Nu verbindt die beide stations enkel tijdens de ochtend- en avondspits rechtstreeks met elkaar. Tijdens de daluren moeten de reizigers overstappen in Brussel-Schuman.

De S6-verbinding (Aalst – Brussel), met haltes in Galmaarden, Tollembeek, Herne, Halle, Buizingen, Lot en Ruisbroek, rijdt de hele dag tot Aalst. Nu doet die dat enkel tijdens de piekuren. De S5-treinen worden niet langer beperkt in Halle, maar rijden door tot Edingen.

Daarnaast komen er, vooral ’s avonds, extra treinen op de verbindingen S5 (Edingen – Vilvoorde - Mechelen), S10 (Dendermonde – Jette – Groot-Bijgaarden - Aalst), S2 (’s Gravenbrakel – Halle - Leuven), S3 (Zottegem – Asse – Opwijk – Dendermonde), S7 (Mechelen - Vilvoorde – Halle) en S20 (Ottignies – Leuven). Verder wordt tijdens de werkweek de bedieningspolitiek van de haltes tussen Leuven en Mechelen aangepast. De IC 21 Gent-Leuven stopt voortaan tussen Leuven en Mechelen enkel in Wijgmaal, Wespelaar-Tildonk, Haacht en Boortmeerbeek. De L 27 Sint-Niklaas-Leuven rijdt als stoptrein tussen Mechelen en Leuven.

Versterkt weekendaanbod vanaf december 2017

Het zaterdagaanbod wordt gevoelig uitgebreid op de verbindingen S1 (Nijvel – Brussel – Vilvoorde – Antwerpen) en S2 (’s Gravenbrakel – Halle – Brussel – Leuven). Beide verbindingen zullen in de toekomst op zaterdag ieder halfuur rijden, in plaats van ieder uur. Die uitbreiding van het aanbod zal er komen eens de infrastructuurwerken in de Brusselse Noord-Zuidverbinding zijn afgerond.

Verder zal op zaterdag de IC 08 (Hasselt – Antwerpen-Centraal) elk uur rijden tussen Hasselt en Leuven in plaats van om de twee uur nu. Zowel de stations van Diest en Aarschot als de stopplaatsen van Zichem, Testelt en Langdorp krijgen daardoor tijdens het weekend een betere bediening.

Zowel op zaterdag als zondag rijdt vanaf december de IC 29 (Landen – Gent-Sint-Pieters) elk uur tussen Landen en Leuven in plaats van om de twee uur nu. Zowel de stations van Landen en Tienen als de stopplaatsen van Neerwinden, Ezemaal en Vertrijk krijgen een betere bediening. Deze trein stopt bovendien ook in Brussels Airport-Zaventem, waardoor deze stations en stopplaatsen ook tijdens het weekend elk uur een rechtstreekse verbinding krijgen met de luchthaven van Zaventem.

De S5-verbinding (Edingen – Brussel – Mechelen) zal ook tijdens het weekend rijden. Dat betekent dat de stations van Huizingen en Beersel ook zowel op zaterdag als zondag een treinaanbod krijgen.

Op zondagavond worden in Vlaanderen drie extra studententreinen ingelegd, die allen Vlaams-Brabant bedienen. Vanuit De Panne en Lichtervelde rijdt een extra studententrein naar Gent, Brussel en Leuven. Dat is eveneens het geval voor een studententrein vanuit Neerpelt/Mol naar Leuven en Heverlee. Studenten vanuit Diest en Aarschot die naar Brussel of Gent willen, kunnen dan weer rekenen op een extra studententrein vanuit Hasselt.

Verminderde reistijd

De IC-trein richting Knokke en Blankenberge wordt niet langer ontkoppeld in Brugge, maar rijdt in zijn geheel door naar Blankenberge. De trein verliest zo minder tijd in Brugge, waardoor je vanuit Landen, Tienen en Leuven twaalf minuten sneller naar Blankenberge reist.

Meer reizigerscomfort in stations en stopplaatsen

Naast de uitbreiding en de optimalisering van het treinaanbod werkt NMBS aan een aantal investeringsprojecten, en dat tot en met 2021. Deze investeringen geven prioriteit aan zaken die op relatief korte termijn bijdragen tot het comfort en het gemak van de reizigers.

In alle 65 stations en stopplaatsen in Vlaams-Brabant zijn op dit moment in totaal 11.484 parkeerplaatsen en 18.010 fietsenstallingen. Tegen 2020 wordt dat opgetrokken tot 12.219 parkeerplaatsen en 19.114 fietsenstallingen.

Zo komt er bijvoorbeeld onder het Martelarenplein in Leuven (vlak voor het station van Leuven) een nieuwe fietsenstalling. De stalling sluit aan op de ondergrondse parking en moet plaats bieden aan 2.000 fietsen (uitbreidbaar tot 4.000 plaatsen). De stalling wordt in 2018-2019 geplaatst.

In het station van Leuven worden de overblijvende perrons (A, B, C, D, 1 en 2/3) vernieuwd en voorzien van dezelfde duurzame granietklinkers als op de eerder gerenoveerde perrons. Tegelijkertijd worden ook de perronboorden vervangen. Daarnaast worden de bestaande tijdelijke houten kapconstructies boven de trappen van perron 1 tegen eind 2018 vervangen door een glazen gevelconstructie.

Ter hoogte van het seinhuis (kant Tienen) wordt de fiets- en voetgangersbrug boven de sporen tussen de kant Kessel-Lo en Leuven voltooid.

De grondige vernieuwing van de perroninfrastructuur en de bestaande onderdoorgang in het station van Vilvoorde is in volle uitvoering (periode 2016-2021). Daarnaast wordt in diezelfde periode een nieuwe, met liften en roltrappen uitgeruste, onderdoorgang gebouwd. Ook de historische traphuizen worden gerestaureerd.

In Aarschot wordt momenteel (periode 2015-2017) een gelijkgrondse parking gebouw (uitbreiding van de parking met 500 plaatsen tot een totaal van 1.200). Een nieuwe fietsenstalling biedt plaats aan 400 bijkomende plaatsen.

In het station van Tienen wordt momenteel een nieuwe onderdoorgang gebouwd (uitgerust met liften) en worden de perrons verhoogd. De werken zullen in 2019 afgerond zijn. Daarnaast wordt in de periode 2018-2021 een uitbreiding gepland van de fietsenstallingen tot 1.000 plaatsen. In diezelfde periode staat een restauratie van het stationsgebouw op de planning, alsook vernieuwde perroninfrastructuur met luifels.

In het Westen van Vlaams-Brabant wordt in Liedekerke momenteel een nieuw stationsgebouw voorzien (afgerond in 2017). De (verhoogde en met luifels uitgerust) perrons worden volledig toegankelijk met liften. De autoparking wordt heraangelegd met een uiteindelijke capaciteit van 570 plaatsen en de fietsenstallingen bieden plaats aan 776 tweewielers. In Ternat wordt momenteel de stationsomgeving heringericht (einde werken gepland tegen 2019). De autoparking wordt uitgebreid tot 240 plaatsen (+80) en een nieuwe fietsenstalling verhoogt de capaciteit tot 300 (+100). Ook de perrons worden verhoogd. Nieuw dienstgebouw onderhoudspost Leuven In 2019 start NMBS in Leuven met de bouw van een nieuw dienstgebouw, dat één jaar later in dienst wordt gesteld. De huidige installaties van de onderhoudspost worden aangepast in het kader van het Brusselse voorstadsnet. Het gaat onder andere om nieuwe schoonmaakinstallaties en nieuwe Train-wash tegen 2022.