blankenberge

Vandaag werd het nieuwe stationsgebouw van Blankenberge officieel geopend in aanwezigheid van François Bellot, minister van Mobiliteit, Ivan De Clerck, burgemeester van de stad Blankenberge en Sophie Dutordoir, CEO van NMBS. Het nieuwe stationsgebouw biedt meer reizigerscomfort voor de duizenden pendelaars en toeristen die in Blankenberge de trein nemen. NMBS investeerde 1,8 miljoen euro in de inrichting van het nieuwe station.

De werkzaamheden voor het nieuwe stationscomplex en parkeergebouw van Blankenberge startten in 2014 en zijn vier jaar later voltooid. In het nieuwe stationsgebouw is een ruime hal met loketten, automaten, zitjes, bagagekluizen, sanitair en een Hubiz-winkel.

NMBS investeert ook in een vlotte overstap tussen de verschillende vervoersmodi. Fietsers kunnen terecht in de twee overdekte en veilige stallingen voor een 300-tal fietsen in het parkeergebouw aan de Kerkstraat en op de hoek van de Koning Albert I-laan. Het nieuwe parkeergebouw voor 740 auto’s is al in gebruik sinds 2016. Treinreizigers kunnen genieten van een voorkeurtarief en een gegarandeerde parkeerplaats.

Een comfortabel station is ook een veilig station. Momenteel zijn in en rond het station 12 camera’s operationeel en er komen er nog 4 bij, in de fietsenstalling. In afwachting staat daar een dynamische camera. NMBS bewaakt in real time de veiligheid van haar klanten via een permanente monitoring.

Een bruisende stationsomgeving

Het stationsproject Blankenberge is een publiek-private samenwerking tussen NMBS, de stad Blankenberge en Gromabel. Zo bevinden er zich boven de stationshal appartementen en tussen het station en het parkeergebouw twee hotels. Deze combinatie van functies zorgt ervoor dat de vernieuwde stationsomgeving van Blankenberge een bruisende plaats is waar altijd iets te beleven valt.

De nieuwe stations- en parkeergebouwen van Blankenberge werden ontworpen door de Brusselse architect Marc Corbiau. Het stationsgebouw is zeer toegankelijk met aandacht voor transparantie en signaletica. Het voorperron werd volledig heraangelegd met oog op comfort en veiligheid. De keuze van het materiaal voor het station is gericht op duurzaamheid en gebruiksgemak. De metallic grijze baksteen maakt dat het weerspiegelende zonlicht op de gevels telkens een steeds wisselende beleving geeft, net als de golven van de zee.

De werkzaamheden voor het nieuwe stationsgebouw verliepen gefaseerd om de hinder voor de reizigers minimaal te houden. De reizigers konden tijdens de werkzaamheden terecht in een tijdelijk stationsgebouw. Dit gebouw wordt afgebroken voor een nieuwe ontwikkeling. Aan die kant van de sporen en de Jeanne Van de Puttelaan is immers een woonwijk gepland met een 300-tal woningen. Het wordt een mix van woontypes waaronder een 80-tal sociale woningen. Bijzondere aandacht gaat ook naar de publieke ruimte.

Tweede belangrijkste kuststation

Gedurende de zomermaanden maken bijna een half miljoen reizigers gebruik van de trein om van en naar Blankenberge te reizen, en als het mooi weer is, worden nog extra treinen ingezet. Blankenberge is voor NMBS uitgegroeid tot het tweede belangrijkste kuststation.

Tijdens de week maken meer dan 1.600 pendelaars dagelijks gebruik van één van de 18 IC-treinen, aangevuld met 2 piekuurtreinen. Sinds het jongste vervoersplan sparen treinreizigers vanuit Blankenberge naar Gent, Brussel of Antwerpen meer dan 10 minuten uit.

Het station Blankenberge beschikt ook over een assistentiedienst waar reizigers tot 3 uur op voorhand kunnen reserveren.