B4you

In 2017 hebben de commerciële concessies in de stations 23,8 miljoen euro bijgedragen aan het financiële resultaat van NMBS. In vergelijking met 2016 gaat dat om een stijging met meer dan zeventien procent. Dit positieve resultaat is het gevolg van een strategie die door NMBS doorgevoerd is om de diensten en faciliteiten in de stations te versterken. De 850.000 dagelijkse reizigers van NMBS kunnen van de tijd die ze in de stations doorbrengen, gebruik maken om in een van de 424 bestaande winkels te shoppen.

Het concept van het station dat enkel over een buffet beschikt, beheert al lang tot het verleden. Sinds meerdere jaren herdenkt NMBS immers het concept van haar stations. Ze investeert in de stations om er plaatsen van te maken waar allerlei faciliteiten worden aangeboden, ruimtes waar reizigers nog snel aankopen kunnen doen of toegang hebben tot een aantal dagdagelijkse diensten. Door het aanbod van commerciële concessies en diensten te versterken, wil NMBS haar klanten tijd doen besparen en tegelijkertijd de aantrekkelijkheid van de trein verhogen.

Het station, een concept dat constant evolueert

Met als doel de tevredenheid van haar klanten te verbeteren, wil NMBS het aantal commerciële concessies en diensten verhogen. Tegen eind 2019 wordt 4.000 m2 toegevoegd aan de oppervlakte die momenteel al in de stations wordt aangeboden. Bovenop deze ontwikkeling, gaat NMBS de aanwezigheid van “convenience stores” sterker ontwikkelen. Dit type winkel zal middelgrote stations in staat stellen dagdagelijkse voedingswaren en gebruiksgoederen aan te bieden (hygiëneproducten of onderhoudsproducten ...), en dat naast het bestaande aanbod van kranten, weekbladen en magazines. Om dit aanbod van producten en diensten in haar stations te vervolledigen, gaat NMBS ook ruimte aanbieden aan “food trucks” opdat zij een steeds variërend productgamma kunnen voorstellen.

NMBS biedt een van de grootste commerciële oppervlaktes van het land aan

Vandaag de dag, met haar 424 concessies, biedt NMBS meer dan 36.000 m2 aan commerciële oppervlakte aan. In 102 stations wil de spooroperator aan de verschillende behoeften van haar klanten tegemoet komen door een waaier aan producten (food, non-food) alsook diensten (kinderopvang, bloedafnamecentra, co-workingruimtes, business centers) aan te bieden. Met dat doel voor ogen en de groeiende interesse in kwaliteitseetgelegenheden, gaat NMBS ook de hiervoor bestemde oppervlakte vergroten. Het station van Brussel-Zuid – met zijn 71 concessies – is het voorbeeld dat het best de door NMBS ondernomen acties illustreert.

De groei van de door de concessies gegenereerde inkomsten is het resultaat van het groeiend succes van deze winkels maar eveneens van het stijgend aantal reizigers in de stations en treinen van NMBS. Ter herinnering, in 2017 vervoerde NMBS 230 miljoen binnenlandse reizigers (een stijging van 3 procent).