GEN

NMBS voert de volgende weken een technische aanpassing door op een groot deel van haar Desiro-motorstellen. NMBS heeft immers vastgesteld dat door de extreme hitte van de afgelopen weken in bepaalde omstandigheden een defect optreedt in een bepaald type condensator in een van de dakkoffers van de Desiro. Het defect leidde de afgelopen weken in drie gevallen tot gasophoping waardoor het dakkoffer openbarstte.

Veiligheid is prioritair voor NMBS en daarom werden – in afwachting van de identificatie van de oorzaak - in eerste instantie en met onmiddellijke ingang preventieve maatregelen genomen om de gasproductie van de condensator te vermijden. Deze preventieve maatregelen houden in dat stellen die niet in beweging zijn (en dus nauwelijks ventilatie hebben) slechts voor korte tijd onder spanning mogen staan. In parallel worden de stellen de komende weken binnen geroepen in de werkplaatsen om de mogelijke gasophoping te vermijden. Dit gebeurt door het aanbrengen van een bijkomende ventilatie.

De problemen worden in samenspraak met producent Siemens aangepakt.

De Desiro-motorstellen worden telkens voor zeer korte tijd buiten dienst gesteld. Dat betekent dat op bepaalde lijnen Desiro’s gedurende een aantal weken door andere motorstellen zullen worden vervangen. NMBS is er zich ten volle van bewust dat het voor een korte tijd inzetten van doorgaans oudere motorstellen ter vervanging van de Desiro’s tot ontevredenheid bij sommige klanten kan leiden, maar voor NMBS is de veiligheid een absolute topprioriteit.