Efficiënter onderhoud voor een betere dienstverlening

NMBS heeft vandaag in Hasselt de nieuwe werkhal van de Tractiewerkplaats officieel ingehuldigd. De nieuwe hal maakt deel uit van de vernieuwing en uitbreiding van de Hasseltse werkplaats, waarin NMBS in totaal 25 miljoen euro heeft geïnvesteerd. De vernieuwing past in het plan van NMBS om haar onderhoudsinstallaties grondig te moderniseren, met als doel een betere dienstverlening voor de reiziger.

Sophie Dutordoir, CEO NMBS: “De vernieuwing en uitbreiding van de Tractiewerkplaats van Hasselt staat voor de modernisering waar we met NMBS naartoe willen, in het belang van onze reizigers én van onze medewerkers. NMBS heeft 25 miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwing van de werkplaats, met de nieuwe, indrukwekkende werkhal als voorbeeld voor een efficiënt en doeltreffend onderhoud.”

Vernieuwde werkplaats ten dienste van de reiziger

De nieuwe werkhal beschikt over alle middelen en moderne technologieën om het treinmaterieel van nu en morgen veilig, efficiënt en duurzaam te onderhouden. De meer dan 200 personeelsleden zullen er werken volgens nieuwe en efficiëntere werkmethoden, wat de beschikbaarheid van het treinmaterieel moet verhogen en de reizigers zo meer comfort en meer zitplaatsen oplevert.

De grootste troef van de nieuwe werkhal is haar lengte: de hal heeft twee doorgaande sporen die elk meer dan 200 meter lang zijn, waardoor treinen er kunnen worden onderhouden zonder dat ze daarvoor eerst moeten worden ontkoppeld. Er wordt zo tijd gewonnen, waardoor de trein sneller opnieuw kan worden ingezet. De twee sporen in de hal zijn uitgerust met werkplatformen over de volledige lengte, zodat de medewerkers in alle veiligheid kunnen werken aan de technische installaties die zich bij de nieuwste treinen op het dak van de trein bevinden.

Naast de bouw van een nieuwe werkhal wordt ook de bestaande hal in de Tractiewerkplaats van Hasselt gerenoveerd. Om de medewerkers ook daar efficiënter en veilig te laten werken aan de treinen, worden de werkputten aangepast en wordt een deel van het dak verhoogd. Tegen het einde van dit jaar zullen deze werken zijn beëindigd.

Sinds december vorig jaar beschikt de Tractiewerkplaats van Hasselt ook over een nieuwe en grotere sporenbundel. De treinen worden hier geparkeerd, gepoetst en deels onderhouden. De nieuwe sporenbundel bestaat uit zeven sporen, is verlicht en heeft gebetonneerde dienstwegen, wat het comfort en de veiligheid van het personeel sterk verbeterd. Er is overal bovenleiding voorzien, zodat de treinen op eigen kracht kunnen rangeren en er niet telkens een diesellocomotief nodig is om dat te doen. Daardoor wordt er heel wat tijd gewonnen om de treinen te verplaatsen naar waar ze worden onderhouden.

In de nieuwe bundel beschikt de Tractiewerkplaats ook over een eigen seininrichtingsinstallatie, zodat de treinen snel en in alle veiligheid door de werkplaats zelf kunnen worden verplaatst. Duurzaamheid vormde een rode draad tijdens de volledige vernieuwing van de Tractiewerkplaats. Zo is van ledverlichting, isolatie en ventilatie een prioriteit gemaakt en is er ook gedacht aan waterrecuperatie. Er wordt daarvoor gewerkt met een rietveld, dat het afvalwater van onder meer de treincarwash zuivert, zodat het opnieuw kan worden gebruikt. Onder de nieuwe werkhal is daarvoor een waterbuffer van meer dan 400 m³ voorzien.

Nieuwe werkmethodes en moderne technologieën

NMBS moderniseert ook de manier waarop haar treinen worden onderhouden. Zo zal in de nieuwe werkhal in Hasselt worden gewerkt volgens het bloktreinprincipe, waarbij een trein ‘s nachts wordt onderhouden en zo overdag kan worden ingezet voor het reizigersverkeer. Dergelijk systeem is enkel mogelijk als de werkhal voldoende lang is, zodat de trein niet moet worden ontkoppeld, en er geen tijd verloren gaat.

De Tractiewerkplaats van Hasselt behoort dankzij haar lengte tot de eerste werkplaatsen waar een trein volgens dit principe zal worden onderhouden. Concreet gaat het in Hasselt om een M6-dubbeldektrein, die vanaf december 2018 ‘s nacht zal worden onderhouden in de nieuwe werkhal. Door dit onderhoud ’s nachts te doen, kan dit materieel zowel ’s ochtends als ‘s avonds worden ingezet voor de P-trein tussen Tongeren en Brussel-Zuid, waarvoor momenteel nog ouder treinmaterieel wordt gebruikt.

Een tweede voorbeeld van hoe in Hasselt het treinmaterieel dankzij nieuwe methodes of technologieën efficiënter zal worden onderhouden, is telemetrie. Het gaat om een relatief nieuwe technologie die is ingebouwd in het nieuwe treinmaterieel en toelaat om technische problemen aan de trein vanop afstand op te sporen. Het personeel in de werkplaatsen kan zo al tijdens de rit van de trein zien wat het probleem aan de trein precies is, zodat alles kan worden voorbereid om de herstelling snel uit te voeren. Tegen 2023 zal 80% van de treinen over telemetrie beschikken, tegenover 30% vandaag.

Grondige modernisering van de werkplaatsen

Om de 2.600 voertuigen van NMBS te onderhouden, beschikt NMBS op dit ogenblik over 18 onderhoudsposten, vier centrale werkplaatsen en negen tractiewerkplaatsen, waarvan Hasselt er één van is. In de Tractiewerkplaatsen krijgen treinen een periodiek onderhoud en gebeuren er kleine herstellingswerken.

NMBS beschikt over de historische knowhow om zowel haar eigen treinen als die van andere operatoren te onderhouden. Om deze expertise en leidende positie te behouden, investeert NMBS de komende vijf jaar 300 miljoen euro in haar werkplaatsen. Naast de vernieuwing van bestaande werkplaatsen zoals in Hasselt worden er ook nieuwe geopend, zoals in Kinkempois (Luik) in april van dit jaar en in Melle, in de loop van 2019.

Zoektocht naar nieuwe collega’s, met passie voor de reiziger

NMBS ging in 2018 op zoek naar 1.600 nieuwe medewerkers. Het merendeel van die vacatures zijn ingevuld, maar voor een driehonderdtal vacatures is NMBS nog op zoek naar nieuwe collega’s met passie voor de reiziger. Alleen al in de werkplaatsen en onderhoudsposten zijn er nog meer dan 100 openstaande vacatures, ook in Hasselt zoeken we nog nieuwe medewerkers. Op vrijdag 19 oktober 2018 organiseert NMBS een selectiedag in de Tractiewerkplaats van Hasselt. Op zaterdag 20 oktober 2018 vindt in de Centrale Werkplaats van Mechelen de eerste Talent Day plaats, waar de kandidaten technische workshops kunnen volgen en diezelfde dag al naar huis kunnen met een contract. Meer informatie is terug te vinden via nmbs.be/jobs, waar geïnteresseerden zich ook kunnen inschrijven voor één van deze twee dagen.

Renovatie station Hasselt eindelijk van start

In september 2018 is NMBS gestart met de langverwachte renovatie van het station van Hasselt. Het station wordt de komende jaren functioneler én comfortabeler voor de reizigers, met liften en roltrappen naar elk perron. De perrons worden ook verhoogd en uitgerust met nieuwe schuilhuisjes, banken en verlichting. Eind september 2018 zijn op elk perron al informatieschermen geplaatst.

NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel investeren samen zo’n 19 miljoen euro in de renovatie van het station van Hasselt. NMBS neemt van dat bedrag 13,5 miljoen euro voor haar rekening. Het einde van de renovatiewerken aan het station van Hasselt is gepland tegen einde 2023.

Ook in andere Limburgse stations investeert NMBS de komende jaren in het comfort van haar reizigers. In Sint-Truiden worden in 2019-2020 in samenwerking met Infrabel de perrons verhoogd en uitgerust met nieuwe schuilhuisjes en banken. Dat gebeurt vanaf 2020 ook in de stations van Lommel, Overpelt en Hamont, waar Infrabel in augustus 2018 is gestart met de elektrificatie van spoorlijn 19. In de stations van Tongeren (2019-2020) en Leopoldsburg (2022) worden zowel de autoparking als de fietsenstalling vernieuwd en uitgebreid.