train

Het station Brussel-Noord heeft met 84 treinen per uur en meer dan 60.000 reizigers die er elke werkdag de trein nemen, een centrale positie in het nationale spoorwegverkeer. Vanaf vandaag hebben de reizigers er opnieuw toegang tot de volledig gerenoveerde stationshal. Licht en vrije ruimte overheersen in deze centrale plaats in het station. Bovendien zorgt de renovatie van een tweede onderdoorgang voor een extra boost van de toegankelijkheid van het station en het reizigerscomfort.

NMBS stelt alles in het werk om haar stations gebruiksvriendelijk en functioneel in te richten. Het is binnen dit strategisch kader dat de verschillende fases van de werken in het station Brussel-Noord zijn voorzien.

Betere toegankelijkheid en multimodaliteit

In 2014 is NMBS gestart met de renovatie van de binnenzijde van de publieke ruimten van dit Brusselse station. Bijzondere aandacht gaat naar een betere toegankelijkheid voor alle reizigers, dankzij de installatie van liften en roltrappen, betere signaletica en een bewegwijzeringsysteem voor personen die slechtziend zijn.

Zo zijn er in de gerenoveerde noordelijke onderdoorgang roltrappen om de toegang naar de perrons te verbeteren. De zuidelijke onderdoorgang, die tijdens de eerste fase werd gerenoveerd en in februari 2017 werd geopend, is voorzien met liften naar elk perron. Daardoor zijn de perrons ook voor personen met beperkte mobiliteit beter toegankelijk.

In de gerenoveerde stationshal zijn twee liften en twee roltrappen, zowel stijgende als dalende. Deze zijn nu nog niet in dienst, maar geven vanaf eind dit jaar toegang tot de zone waar de bussen stoppen, tot een nieuwe fietsenstalling en een Fietspunt. In de loop van 2019 geraak je via deze liften en roltrappen ook tot aan een nieuwe Kiss & Ride-zone. Vanaf vandaag geraken reizigers dankzij bredere toegangen al vlotter tot aan de metro.

Meer reizigerscomfort

Met de opening van de gerenoveerde stationshal en de noordelijke onderdoorgang is de tweede fase van de renovatie van het station afgerond. In de stationshal zijn de muren trouwens bekleed met speciale akoestische materialen om de nagalm te beperken en zo ook het reizigerscomfort te verbeteren, doordat de reizigerscommunicatie beter verstaanbaar is.

Daarnaast zal een volledig vernieuwde signaletica de reizigers beter informeren en hen optimaal begeleiden naar de perrons, de winkelgalerijen of naar andere vervoersvormen. De beveiliging van het station is ook versterkt dankzij de ingebruikname van nieuwe bewakingscamera’s. In het kader van deze werken is de historische uniciteit van het stationsgebouw hersteld binnen een meer functioneel kader.

Start derde renovatiefase

Vandaag start de derde en laatste fase van deze renovatiewerken aan het station. Het gaat om de heraankleding van de centrale onderdoorgang (inclusief stijgende en dalende roltrappen naar de perrons, tegen midden 2019) en de afwerking van de Kiss & Ride-zone, die dankzij liften en roltrappen in de stationshal voor iedereen toegankelijk zal zijn.

Ook op het vlak van de diensten die worden aangeboden aan de reizigers, breidt het station Brussel-Noord uit. Vorig jaar opende er een nieuwe winkelgalerij en tegen het einde van de werken zullen er dubbel zoveel winkels en diensten zijn (goed voor een dertigtal in totaal). De totale kost van de drie fases van de werken bedraagt ongeveer 35 miljoen EUR.

Het station Brussel-Noord heeft met 84 treinen per uur en meer dan 60.000 reizigers die er elke werkdag de trein nemen, een centrale positie in het nationale spoorwegverkeer. Vanaf vandaag hebben de reizigers er opnieuw toegang tot de volledig gerenoveerde stationshal. Licht en vrije ruimte overheersen in deze centrale plaats in het station. Bovendien zorgt de renovatie van een tweede onderdoorgang voor een extra boost van de toegankelijkheid van het station en het reizigerscomfort.

NMBS stelt alles in het werk om haar stations gebruiksvriendelijk en functioneel in te richten. Het is binnen dit strategisch kader dat de verschillende fases van de werken in het station Brussel-Noord zijn voorzien.

Betere toegankelijkheid en multimodaliteit

In 2014 is NMBS gestart met de renovatie van de binnenzijde van de publieke ruimten van dit Brusselse station. Bijzondere aandacht gaat naar een betere toegankelijkheid voor alle reizigers, dankzij de installatie van liften en roltrappen, betere signaletica en een bewegwijzeringsysteem voor personen die slechtziend zijn.

Zo zijn er in de gerenoveerde noordelijke onderdoorgang roltrappen om de toegang naar de perrons te verbeteren. De zuidelijke onderdoorgang, die tijdens de eerste fase werd gerenoveerd en in februari 2017 werd geopend, is voorzien met liften naar elk perron. Daardoor zijn de perrons ook voor personen met beperkte mobiliteit beter toegankelijk.

In de gerenoveerde stationshal zijn twee liften en twee roltrappen, zowel stijgende als dalende. Deze zijn nu nog niet in dienst, maar geven vanaf eind dit jaar toegang tot de zone waar de bussen stoppen, tot een nieuwe fietsenstalling en een Fietspunt. In de loop van 2019 geraak je via deze liften en roltrappen ook tot aan een nieuwe Kiss & Ride-zone. Vanaf vandaag geraken reizigers dankzij bredere toegangen al vlotter tot aan de metro.

Meer reizigerscomfort

Met de opening van de gerenoveerde stationshal en de noordelijke onderdoorgang is de tweede fase van de renovatie van het station afgerond. In de stationshal zijn de muren trouwens bekleed met speciale akoestische materialen om de nagalm te beperken en zo ook het reizigerscomfort te verbeteren, doordat de reizigerscommunicatie beter verstaanbaar is.

Daarnaast zal een volledig vernieuwde signaletica de reizigers beter informeren en hen optimaal begeleiden naar de perrons, de winkelgalerijen of naar andere vervoersvormen. De beveiliging van het station is ook versterkt dankzij de ingebruikname van nieuwe bewakingscamera’s. In het kader van deze werken is de historische uniciteit van het stationsgebouw hersteld binnen een meer functioneel kader.

Start derde renovatiefase

Vandaag start de derde en laatste fase van deze renovatiewerken aan het station. Het gaat om de heraankleding van de centrale onderdoorgang (inclusief stijgende en dalende roltrappen naar de perrons, tegen midden 2019) en de afwerking van de Kiss & Ride-zone, die dankzij liften en roltrappen in de stationshal voor iedereen toegankelijk zal zijn.

Ook op het vlak van de diensten die worden aangeboden aan de reizigers, breidt het station Brussel-Noord uit. Vorig jaar opende er een nieuwe winkelgalerij en tegen het einde van de werken zullen er dubbel zoveel winkels en diensten zijn (goed voor een dertigtal in totaal). De totale kost van de drie fases van de werken bedraagt ongeveer 35 miljoen EUR.