blue-bike

Samenwerkingsovereenkomst voor meer deelfietsen aan treinstations 

De Lijn neemt de aandelen van NMBS in Blue-Mobility over en wordt zo met 84% van de aandelen de hoofdaandeelhouder van het deelfietsenbedrijf Blue-bike. De Lijn en NMBS hebben daarover een principeakkoord bereikt. Ze blijven wel samenwerken om voor de reizigers extra deelfietsen te voorzien aan de grote treinstations.

De Lijn heeft de ambitie om extra Blue-bikes te voorzien aan een aantal grote NMBS-stations. Daarnaast wil de vervoermaatschappij nieuwe Blue-bikepunten installeren aan grote haltes van De Lijn en Mobi-punten. De Lijn zal hiervoor overleggen met de steden en gemeenten.

NMBS ziet het als één van haar kerntaken dat haar reizigers in functionele stations snel en eenvoudig kunnen overstappen van het ene vervoermiddel op het andere. Ook deelfietsen en deelauto’s hebben daarin hun plaats, specifiek voor de zogenaamde first and last mile. NMBS verkiest daarbij te werken met partnerschappen, waarbij het plaatsen creëert voor ondernemingen die deelfietsen of deelauto’s willen voorzien aan stations.

Sophie Dutordoir, CEO NMBS: “NMBS wil van haar stations intermodale hubs maken, waar de reiziger snel en eenvoudig kan overstappen van het ene vervoermiddel op het andere. Tegen 2020 creëren we daarvoor minstens 10.000 bijkomende plaatsen voor fietsen, ook deelfietsen. De samenwerking met De Lijn voor Blue-bike is een concreet voorbeeld van hoe we dat willen realiseren."

Roger Kesteloot, directeur-generaal De Lijn: “Met de overname van Blue-bike tonen we dat we een actieve speler willen zijn op vlak van combimobiliteit. Bus of tram is slechts een stuk van de oplossing. Als we de Vlaming uit zijn auto willen krijgen, moeten we inzetten op de volledige keten: te voet, met de fiets, met de tram… Zo kunnen onze reizigers makkelijker groene vervoermiddelen combineren. Als vervoermaatschappij dragen we zo ook bij aan minder files en schonere lucht.”