B4you

Vandaag, donderdag 19 april, werd de nieuwe tractiewerkplaats van Kinkempois officieel geopend in aanwezigheid van de minister van Mobiliteit, François Bellot, en de CEO van NMBS, Sophie Dutordoir. De nieuwe werkplaats is onderdeel van een grootschalig plan om de onderhoudsinstallaties van de spoorwegonderneming te moderniseren. NMBS investeerde in totaal 78 miljoen euro in deze werkplaats met als doel er een groot aantal types materieel flexibel en doeltreffend te kunnen onderhouden en voor de veiligheid en het comfort van de reizigers. Infrabel investeerde 35 miljoen. Met dit moderniseringsproces wil NMBS haar positie als referentie op het vlak van het onderhoud van treinen consolideren en de beschikbaarheidsgraad van het rollend materieel verhogen.

De spoorwegactiviteiten op de site van Kinkempois gaan terug tot 1929. De installaties, die langs de Maas en dicht bij het station van Luik-Guillemins liggen, werden doorheen de tijd wel gemoderniseerd, maar bleven toch vooral gemaakt voor de noden en de onderhoudseisen van stoomlocomotieven. Dankzij de investeringen en werken die NMBS uitvoerde, is de nieuwe werkplaats van Kinkempois nu het vlaggenschip voor het onderhoud van spoorwegmaterieel, zowel op vlak van infrastructuur als op dat van onderhoudsprocedures.

Een hypermoderne werkplaats ten dienste van de klanten

Concreet telt de technische hal 17 binnensporen. Vijf daarvan zijn meer dan 250 meter lang waardoor de meer dan 300 medewerkers de onderhoudsverrichtingen op volledige stellen kunnen uitvoeren. Drie onderhoudssporen zijn uitgerust met werkbruggen om aan het dak van de treinen te kunnen werken. Onder de 17 sporen zijn er ook zes in de hoogte verstelbare sporen en een overslagspoor om de draaistellen te verplaatsen en het rollend materieel van de ene naar de andere kant van het gebouw te brengen. De nieuwe werkplaats heeft bovendien zijn eigen seininrichtingsinstallatie zodat de bewegingen van het rollend materieel op de koer snel en in alle veiligheid door de werkplaats zelf kunnen worden beheerd. In tegenstelling tot bij de vroegere werkplaats zullen de treinen voortaan langs één kant kunnen binnenrijden en langs de andere kant weer naar buiten, via doorgaande sporen. Hierdoor hoeven er niet te veel rangeringen te worden uitgevoerd, waardoor er tijd wordt gewonnen en de immobilisatiegraad dus kan worden teruggedrongen. In totaal zal er maar liefst 20.000 m² worden gebruikt voor het onderhoud van de 422 voertuigen die in de werkplaats van Kinkempois onderhouden zullen worden. Dagelijks zullen er bijna 20 reizigerstreinen de nieuwe werkplaats van Kinkempois binnen- en buitenrijden.

Deze installaties omvatten ook kantoren, technische lokalen, sanitair, kleedruimtes een refter en een magazijn, die noodzakelijk zijn voor de activiteiten van de werkplaats. Bij het ontwerp en de bouw van de installaties werd rekening gehouden met de ergonomie en ook de geldende normen op ecologisch vlak werden nageleefd. Zo werd van isolatie, ledverlichting en ventilatie een prioriteit gemaakt.

Infrabel, de infrastructuurbeheerder, voerde de werken uit die nodig waren om een directe toegang tot de werkplaats vanuit het station van Luik-Guillemins mogelijk te maken en legde alle sporen rond de werkplaats aan. Infrabel stond ook in voor de elektrificatie van de sporen. De seininrichting werd toevertrouwd aan dochteronderneming TUC RAIL. Deze elementen zijn onontbeerlijk om de werkplaats doeltreffend te laten functioneren. Infrabel blijft ook het onderhoud van de sporen, de bovenleidingen en de seininrichting verzorgen, zoals dat ook het geval is voor de andere werkplaatsen.

Moderne werkplaatsen en herziene procedures

Om de 2800 voertuigen van NMBS te onderhouden, beschikt NMBS op dit ogenblik over vier centrale werkplaatsen, negen tractiewerkplaatsen en achtien onderhoudsposten die over heel het land verspreid zijn. De spoorwegonderneming beschikt over historische knowhow in het onderhoud en de renovatie van rollend materieel, zowel voor haar eigen treinen als voor die van derden. Om deze expertise en haar leidende rol op vlak van onderhoud te behouden, plant NMBS in de komende vijf jaar 300 miljoen euro in haar werkplaatsen te investeren. Naast de renovatie van de bestaande werkplaatsen, zullen er ook nieuwe werkplaatsen worden gebouwd.

Tegelijk wil NMBS haar onderhoudspraktijken moderniseren. Hiervoor zal NMBS gebruikmaken van telemetrie. Met deze ingebouwde diagnosetechnologie kunnen problemen die zich op het materieel kunnen voordoen op afstand en in realtime worden gedetecteerd. De technologie is van groot belang voor het reizigersvervoer doordat ze helpt incidenten in volle baan te voorkomen en het werkplaatspersoneel de nodige informatie bezorgt om hun interventie op voorhand voor te bereiden, waardoor de herstelling minder lang duurt. Tegen 2023 zal 80% van het materieel over telemetrie beschikken, tegenover 30% vandaag. Verder zal het onderhoud ook vaker tijdens de weekends, ‘s nachts en tijdens de daluren worden uitgevoerd.

Binnen een context van een toenemende groei van het aantal reizigers (3% meer reizigers in 2017 tegenover 2016) draagt een doeltreffend onderhoud bij tot de verhoging van de beschikbaarheid van het rollend materieel en dus van het aantal plaatsen.

“Dit moderniseringsproces van onze werkplaatsen past binnen de evolutie die wij willen voor NMBS: we willen het bedrijf moderner, doeltreffender en performanter maken in alle domeinen en op alle niveaus, voor onze reizigers, maar ook voor onze medewerkers, door hun werkomstandigheden en hun werkmiddelen te verbeteren. In totaal werd er bijna 78 miljoen euro door NMBS geïnvesteerd in deze nieuwe werkplaats van Kinkempois, waar bijna alle types materieel zullen worden onderhouden, zo ook de nieuwe M7-dubbeldeksrijtuigen”, legt Sophie Dutordoir, CEO, uit.