NMBS wil dicht bij haar reizigers staan en geeft hen in Brussel-Zuid een unieke blik achter de schermen van het social media team

NMBS is deze week vijf jaar actief op sociale media. Om dat te vieren, verhuist het social media team tijdelijk naar het station Brussel-Zuid, waar ze nog tot en met woensdag zal werken vanuit de centrale hal. De reizigers zien het team er live aan het werk en ontdekken er ook alle digitale nieuwigheden bij NMBS. NMBS investeert volop in de digitalisering, die moet zorgen voor een betere realtime reizigersinformatie.

De sociale media zijn voor NMBS en haar reizigers uitgegroeid tot een belangrijk informatiekanaal. Vijf jaar geleden, op 24 oktober 2013, werd de eerste tweet verstuurd. Nu ontvangt NMBS elke dag gemiddeld 750 berichten en telt ze in totaal meer dan 180.000 volgers op Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram.

Deze positieve evolutie past in een bredere strategie van NMBS om te blijven investeren in een betere reizigersinformatie, en zijn reizigers te informeren via de communicatiekanalen die zij in hun dagelijks leven courant gebruiken. Via de socialemediakanalen krijgen de reizigers ook regelmatig een blik achter de schermen van NMBS.

Unieke blik achter de schermen

Reizigers krijgen via de sociale media van ’s morgens tot ’s avonds realtime informatie over hun trein en over de situatie op het treinnet. NMBS dialogeert met haar reizigers en beantwoordt hun vragen gemiddeld binnen de tien minuten.

Hoe dat allemaal in zijn werk gaat, ontdekken de reizigers de komende dagen in het station Brussel-Zuid. Van zaterdag 20 oktober 2018 tot en met woensdag 24 oktober 2018 werkt het social media team van NMBS vanuit de centrale hal van Brussel-Zuid. De vragen van de reizigers op sociale media worden hier beantwoord, er worden livestreams gehouden en er worden ook wedstrijden georganiseerd, waarbij in totaal meer dan duizend treintickets te winnen zijn.

Digitalisering en betere reizigersinformatie

De reizigers maken tijdens het event ook kennis met een aantal digitale nieuwigheden bij NMBS, die reizen met de trein nog eenvoudiger moet maken en ook voor een betere reizigersinformatie moet zorgen.

Zo ontdekken de reizigers de nieuwe NMBS-website. Die ziet er niet alleen anders uit, hij is ook heel wat gebruiks- en klantvriendelijker. Voor een reiziger is het eenvoudiger om zijn reisweg op te zoeken, een treinticket te kopen of om andere informatie over NMBS terug te vinden.

Ook Train Map, de online kaart met daarop een realtime overzicht van alle treinen die op dat moment rijden, wordt tijdens het event gedemonstreerd. Train Map is eind september gelanceerd en zal op basis van de eerste reizigersfeedback nog worden uitgebreid. Zo kan er bijvoorbeeld informatie worden toegevoegd over de precieze samenstelling van de trein.

Dit jaar zijn ook de schermen aan boord van de Desiro-treinen, goed voor een derde van de vloot, verrijkt met overzichtelijke en betere informatie over de treinrit en de eventuele overstappen en diensten in het eerstvolgende station.

Er wordt ook duidelijker gecommuniceerd over de werken die spoornetbeheerder Infrabel uitvoert op het net en de alternatieven die NMBS daarvoor aanbiedt aan haar reizigers.

Zelf een kijkje komen nemen?

Wie zelf een kijkje wil komen nemen achter de schermen van het social media team van NMBS kan nog tot en met woensdag 24 oktober 2018 terecht in het station Brussel-Zuid. Het team is er elke dag aan de slag tussen 7 uur en 21 uur. De livestreams zijn te volgen via de Facebookpagina van NMBS.

loader