B4you

Infrabel vernieuwt de passerelle over de sporen in het Brusselse station Haren. De nieuwe, langere passerelle zal de Middelweg met de Oude Middelweg verbinden, waardoor een vlottere verbinding zal ontstaan tussen het station Haren (op spoorlijn 26 – oostelijk ringspoor) en het station Haren-Zuid (op spoorlijn 36 – Brussel-Leuven- Luik). Er komt ook een toegangshelling voor personen met beperkte mobiliteit aan de kant van het perron richting Vilvoorde, zodat beide perrons voortaan vlot toegankelijk zullen zijn. De nieuwe passerelle zal in de loop van de zomer in gebruik worden genomen.

De voorbereidende werkzaamheden starten op maandag 26 februari. De huidige passerelle zal vanaf dan niet meer toegankelijk zijn voor de reizigers. Wie de trein neemt richting Vilvoorde, kan via een omleiding langs de Harenheidestraat en de Witloofstationstraat perron 1 bereiken. Reizigers die richting Halle sporen, kunnen de bestaande toegangshelling naar perron 2 vanaf de Middelweg blijven gebruiken. Beide perrons blijven dus toegankelijk gedurende de werkzaamheden. Tijdens het weekend van 10 en 11 maart worden de passerelle en de trappen afgebroken. Om veiligheidsredenen zal het treinverkeer op spoorlijn 26 (oostelijk ringspoor) zal door de werkzaamheden het hele weekend onderbroken zijn. Dat deel van de werkzaamheden start vrijdagavond (9 maart) en zal in principe zondagavond (11 maart) klaar zijn.

De kostprijs voor de nieuwe passerelle bedraagt € 900.000. De passerelle zal een lengte van 53 m overspannen en in het ontwerp werd ook aandacht besteed aan het esthetische aspect. Dankzij de nieuwe passerelle wordt er een mobiliteitshub gecreëerd tussen de beide stations.

Verbeteringen stations Haren en Haren-Zuid

Later dit jaar investeert NMBS in een verdere verhoging van het comfort voor de reizigers in de stations Haren en Haren-Zuid.

Aan het station Haren wordt de parking verfraaid. De toegangsweg naar de parking (Witloofstationstraat) wordt vernieuwd en de parking zelf wordt verhard. Die werkzaamheden starten na de zomer en zullen ongeveer drie maanden duren.

In Haren-Zuid worden de perrons volledig vernieuwd: er komen klinkers in de plaats van dolomiet, er worden waarschuwingstegels geplaatst voor blinden en slechtzienden en de schuilhuisjes en zitbanken worden vernieuwd. De werkzaamheden aan de perrons starten in oktober en zullen anderhalf jaar duren. De perrons blijven tijdens de gehele duur van de werkzaamheden in dienst. Er zal telkens op een helft van het perron worden gewerkt, zodat de treinen aan de andere helft van het perron kunnen stoppen.

Uitgebreid treinaanbod

Sinds december vorig jaar stoppen er ook in het weekend treinen in Haren. De voorstedelijke treinen van de S5-verbinding (Edingen – Halle – Schuman – Mechelen) rijden sindsdien namelijk ook tijdens het weekend op spoorlijn 26. Alle S5-treinen rijden nu bovendien tijdens de week ook door tot Edingen. Voordien waren sommige treinen van die verbinding beperkt tot Halle. Tijdens het weekend van de werkzaamheden in Haren (10-11 maart) zullen de S5- treinen dus uitzonderlijk niet kunnen rijden op lijn 26.