B4you

In het station Brussel-Centraal is vandaag het Google Digitaal Atelier geopend. Het gaat om een initiatief van Google, in samenwerking met NMBS, BNP Paribas Fortis, Proximus en BeCentral. In het Digitaal Atelier kan iedereen terecht voor gratis workshops en online opleidingen om zo digitaal vaardiger te worden. Het doel van de splinternieuwe ruimte is om dit jaar nog tienduizend Belgen op te leiden. Onder meer de goede bereikbaarheid per trein moet daar aan bijdragen. NMBS lanceert daarom een extra voordelig treinticket van en naar Brussel-Centraal.

Het is de eerste keer dat het Google Digitaal Atelier in ons land een vaste stek krijgt. De opleidingen bestaan al langer, maar gebeurden tot nu toe uitsluitend online of op een aantal tijdelijke locaties in verschillende steden en gemeenten over heel België. Sinds 2015 hebben zo meer dan 40.000 Belgen hun digitale vaardigheden aangescherpt. Dankzij de vaste locatie in BeCentral, in het station Brussel-Centraal, moeten daar voor het einde van het jaar nog 10.000 landgenoten bijkomen. Het Digitaal Atelier wil Belgen inspireren en warm maken om de digitale weg op te gaan.

Ruim treinaanbod & voordelig treinticket

Dankzij de unieke locatie in Brussel-Centraal, is het Google Digitaal Atelier het makkelijkst te bereiken met de trein. NMBS speelt daar op in en lanceert een extra voordelig treinticket, waarmee je voor de vaste prijs van 9,60 euro heen en terug reist naar Brussel-Centraal, en dat vanuit eender welk Belgisch station. Na je inschrijving voor een workshop of opleiding bij Google, krijg je een unieke code toegemaild waarmee je via de website van NMBS het treinticket kan kopen.

François Bellot, minister van Mobiliteit: “Dat een mondiale technologiegigant als Google haar Digitaal Atelier opent in Brussel-Centraal is een belangrijk teken dat ons beleid van het creëren van stations als intermodale hubs haar vruchten afwerpt. Mobiliteit en nieuwe technologieën zijn sterk met elkaar verweven. Samen met mijn collega Alexander De Croo hebben we daarom ook een bedrag van vier miljoen euro vrijgemaakt om binnenkort een projectoproep ‘Smart Mobility’ uit te schrijven met de bedoeling digitale initiatieven te ondersteunen die een verbetering van de mobiliteit nastreven.”

Sophie Dutordoir, CEO van NMBS: “Google kon geen betere locatie vinden voor het Digitaal Atelier dan het station Brussel-Centraal. Met zo’n 60.000 opstappende reizigers per dag is dit één van de grootste stations van het land. Het treinaanbod liegt er ook niet om: elk uur stoppen hier meer dan 80 treinen, van en naar alle uithoeken van het land. Dat ruime treinaanbod in combinatie met het treinticket dat we vandaag lanceren, maakt de drempel bijzonder laag voor iedereen die hier zijn of haar digitale vaardigheden wil verbeteren.”

Groeipotentieel online

Belgische bedrijven laten nog veel kansen liggen op online verkoop. Het internet biedt nochtans veel mogelijkheden om nieuwe klanten te bereiken. Maar liefst 4 miljard online consumenten zijn slechts één klik verwijderd van elke Belgische KMO. Tegen 2020 zijn dat er zelfs 5 miljard. Consumenten gaan volop voor digitaal. Meer dan 7 miljoen Belgen kochten al online, maar nog te vaak moeten ze daarvoor buiten de grenzen gaan zoeken. Het Digitaal Atelier wil ondernemende Belgen helpen online stappen te zetten.

Alexander De Croo, vicepremier en minister van Digitale Agenda en Telecom, beaamt: “De digitale revolutie biedt heel wat nieuwe kansen. Toch zie je nog steeds mensen en bedrijven aarzelen om op de digitale trein te springen. Ik ben tevreden dat Google met zijn Digitaal Atelier meehelpt om de digitale vaardigheden in ons land te versterken. Zo kunnen meer bedrijven, zelfstandige ondernemers en ook studenten sneller de digitale vertaalslag maken.”

Thierry Geerts, directeur Google België: “Wij blijven ons inzetten voor digitalisering en trainden sinds 2015 al ruim 40.000 Belgen over heel het land. Nu schakelen we nog een versnelling hoger door het Digitaal Atelier naar een fysieke plek te brengen, waarmee we de drempel verlagen voor geïnteresseerden. En welke plek is beter dan het hart van ons land, het treinstation Brussel-Centraal?”

BeCentral als trekpleister van digitaal talent

Laurent Hublet, Managing Director BeCentral: “Het ontwikkelen van de juiste vaardigheden is een grote uitdaging van de digitale transformatie. De missie van BeCentral is kinderen, jongeren en volwassenen te inspireren en trainen. Onze stek in Brussel-Centraal telt vandaag al meer dan 30 digitale initiatieven, en we kijken er naar uit om samen met Google de doelstelling te realiseren om dit jaar nog 10.000 personen te verwelkomen.”

Michael Anseeuw, General Manager Retail Banking BNP Paribas Fortis: “BNP Paribas Fortis zet volop in op innovatie en op digitalisering. De bank neemt haar rol op als motor van de digitale economie en wil een echte partner zijn voor haar klanten die verder gaat dan enkel financiering. Onze klanten begeleiden en ondersteunen in hun digitale ontwikkeling is ondertussen een onderdeel van ons DNA. In het kader van onze samenwerking met Google rond onder andere de Digitale Ateliers, is het niet meer dan logisch dat we dit project ondersteunen en de opening van een Google Digitaal Atelier in het hartje van Brussel toejuichen.”

Workshops en persoonlijke coaching voor digitale aanpak Iedereen is welkom in het Digitaal Atelier. De trainingen en workshops sluiten het beste aan bij de behoeften die Google ziet bij ondernemers, studenten en werkzoekenden. Er zijn dagelijks diverse sessies met onderwerpen variërend van online zichtbaarheid en social media management tot zoekmachineoptimalisatie en personal branding. Daarnaast worden er persoonlijke adviesgesprekken ingepland waar bezoekers geholpen kunnen worden met specifieke vraagstukken over hun digitale aanpak. Het Google Digitaal Atelier in BeCentral is open op werkdagen van 09:00 tot 18:00 uur. Aanmelden en het volledig programma is online beschikbaar via g.co/digitaalatelier.