NMBS lanceert vandaag Train Map, een online kaart met een realtime overzicht van alle meer dan 250 treinen die op een bepaald ogenblik op het Belgische spoornetwerk rijden. Reizigers kunnen op de bewegende kaart vaststellen waar hun trein zich op elk moment bevindt, alsook reizigersinfo consulteren.

NMBS heeft van de informatieverlening aan de reiziger een speerpunt gemaakt. De lancering van Train Map is de jongste ontwikkeling in het kader van die inspanningen. Train Map laat de reiziger toe in te zoomen op een bepaald traject en de reisweg van de trein weer te geven ten opzichte van herkenbare punten zoals waterwegen of autowegen. Deze transparantie moet de lees- en zichtbaarheid van het treinverkeer vergroten.

Reizigers kunnen zoeken op route, treintype, station of treinnummer. Eens een trein geselecteerd, verschijnt informatie over de dienstregeling, de eventuele vertraging, de voorziene haltes en de perrons. De lancering van Train Map is slechts het begin, want NMBS werkt aan de verdere verrijking van de informatie (werken aan het spoor, verstoord treinverkeer …). De huidige versie van Train Map is gebaseerd op meetpunten in het spoor om de realtime info aan te passen. In de toekomst zal daarnaast ook gebruik gemaakt worden van geolokalisatie en GPS-signalen.

Train Map kan geraadpleegd worden op Nmbs.be/TrainMap, via pc of smartphone.

NMBS heeft voor de periode december 2017-2020 het globale aanbod met meer dan 5 procent opgetrokken en de afgelopen jaren ook de voorstedelijke bediening gevoelig versterkt. Aantrekkelijke commerciële initiatieven zoals de “Go Unlimited” of de CityPass formule moeten de drempel voor nieuwe klanten helpen verlagen. In 2017 steeg het aantal reizigers al met meer dan 3 procent en die trend werd tijdens de eerste jaarhelft van 2018 verdergezet.

jeanine trainmap