klok

Vanaf 9 december past NMBS haar vervoersplan aan. De dienstregeling of het traject van bepaalde treinen wijzigt om het treinaanbod te versterken en te verbeteren. Daarnaast is NMBS eveneens gedwongen rekening te houden met de impact van de talrijke werken die Infrabel op het net uitvoert, waardoor NMBS zich verplicht ziet haar vervoersplan hierop aan te passen. Een groot deel van de aanpassingen aan het vervoersplan zijn het gevolg van de vele infrastructuurwerken die Infrabel uitvoert. Die werken verplichten NMBS om op meerdere baanvakken bepaalde treinen te schrappen, hetgeen NMBS ten zeerste betreurt gezien de impact voor haar reizigers. NMBS nodigt haar reizigers uit om de routeplanner op de website of de NMBS-app te raadplegen om na te gaan of bepaalde aanpassingen ook voor hen gevolgen hebben.

Infrastructuurwerken van Infrabel met impact op NMBS-aanbod

NMBS is genoodzaakt om vanaf 9 december een aantal wijzigingen door te voeren. In het algemeen, en als gevolg van de organisatie van deze werken, zullen er heel wat aanpassingen aan de dienstregeling worden aangebracht (treinen die vroeger/later vertrekken, treinen die worden omgeleid of zelfs afgeschaft). Hierna de belangrijkste aanpassingen:

• Brussel – Nijvel – Charleroi

Als gevolg van de heropstart van de infrastructuurwerken aan het GEN tussen Brussel en Nijvel vraagt Infrabel dat de laatste twee S1-treinen Antwerpen – Brussel – Nijvel/Charleroi van de dag beperkt worden tot Brussel-Zuid, en dat tot 2025. De stations van Vorst-Oost, Ukkel-Stalle, Ukkel-Kalevoet, Linkebeek, Holleken, Sint-Genesius-Rode, De Hoek, Waterloo, Eigenbrakel, Lillois, Nijvel en Obaix-Buzet zullen dus niet langer bediend worden. Reizigers naar Vorst-Oost, Ukkel-Stalle, Ukkel-Kalevoet en Linkebeek kunnen hun bestemming bereiken door gebruik te maken van de MIVB. Reizigers naar Waterloo of Eigenbrakel kunnen dan weer gebruik maken van bus W van de TEC. De treinen voor de reizigers uit Luttre, Courcelles-Motte, Roux, Marchienne-au-Pont en Charleroi-Zuid worden omgeleid en zullen een andere reisweg nemen. Tijdens het weekend zal de laatste S1-trein Antwerpen-Centraal (22.05 u.) – Brussel-Zuid (23.21 u.) – Charleroi eveneens worden omgeleid en stoppen in Luttre, Marchienne-au-Pont en Charleroi-Zuid. Het vertrekuur van de IC-treinen Antwerpen-Centraal – Charleroi-Zuid zal de hele dag in beide richtingen worden aangepast tussen Charleroi-Zuid en Nijvel.

• Antwerpen – Mol – Hamont

Door elektrificatiewerken op de lijn 19 tussen Mol en Hamont zullen de laatste drie IC-treinen Antwerpen – Mol – Hamont tot december 2020 niet verder rijden dan Mol en dus niet meer stoppen in de stations van Lommel, Overpelt, Neerpelt en Hamont. Tussen Mol en Hamont zullen twee van die drie treinen vervangen worden door bussen.

• Brussel-Zuid – Ottignies – Namen – Aarlen – Luxemburg

Tot augustus 2020 kunnen de laatste twee IC-treinen Brussel – Namen – Luxemburg niet verder rijden dan Libramont. Deze treinen zullen niet meer stoppen in de stations Marbehan, Aarlen en Luxemburg.

• Namen – Luik-Sint-Lambertus – Liers

Tussen Luik-Guillemins en Herstal moet het vertrekuur van bepaalde IC-, S- en L-treinen aangepast worden tussen Liers en Luik-Guillemins en tussen Luik-Guillemins en Marloie. De S41-treinen Verviers-Centraal – Herstal zullen tijdelijk niet verder rijden dan Luik-Guillemins, waar reizigers 9 minuten later een aansluiting hebben naar het centrum van Luik en Liers.

• Libramont – Athus

In het kader van de terugkerende onderhoudswerken op het Infrabel-net wordt het vertrekuur van de L-treinen Libramont – Athus – Aarlen en Athus – Luxemburg elke maandag aangepast. Op maandag gelden er dus andere vertrekuren dan tijdens de rest van de week.

• Bergen – Quévy

Door werken zullen alle treinen tussen Bergen en Quévy één donderdag per maand, tussen 8.40 u. en 15.20 u., vervangen worden door bussen.

• Ronse - Oudenaarde

Eén donderdag per maand, tussen 9 uur en 15 uur, als gevolg van recurrente onderhoudswerken, zullen alle treinen tussen Ronse en Oudenaarde vervangen worden door bussen, en dat in beide richtingen. Aanpassingen aan het vervoersplan met positief effect voor de reizigers en terugkeer naar het normale vervoerplan op verschillende verbindingen NMBS heeft, ondanks de vele gevolgen voor de reizigers die hierboven beschreven zijn, ook verbeteringen aan haar aanbod kunnen aanbrengen en dat aanbod verder kunnen versterken. In die optiek zijn vanaf 9 december de volgende aanpassingen van kracht.

• Extra S2-treinen ‘s-Gravenbrakel – Brussel – Leuven

Op zaterdag wordt de frequentie van de S2-treinen ‘s-Gravenbrakel – Brussel – Leuven verdubbeld in beide richtingen. Die treinen zullen om de 30 minuten rijden in plaats van om het uur zoals nu het geval is. De verdubbeling van de frequentie op deze verbinding brengt de volgende aanpassingen met zich mee:

  • - de IC-verbinding Binche – Brussel – Antwerpen-Centraal zal in tweeën worden gesplitst: een deel IC Binche – Brussel – Schaarbeek en een deel IC Brussel-Zuid – Antwerpen-Centraal.
  • - de treinen op de IC-verbinding Eigenbrakel – Brussels Airport-Zaventem – Leuven zullen niet meer stoppen in Kortenberg en Herent. Op zaterdag zullen deze stations bediend wo rden door de nieuwe S2-trein ‘s-Gravenbrakel – Leuven.

• Verviers-Centraal – Luik-Guillemins

Tijdens de week zal de S41-verbinding Luik-Guillemins – Verviers-Centraal tijdens de piek versterkt worden met twee nieuwe treinen (een ‘s ochtends en een ‘s avonds). Die treinen van de S41-verbinding zullen Luik-Guillemins met Verviers-Centraal verbinden via Angleur, Chênée, Chaudfontaine, Trooz, Fraipont, Nessonvaux en Pepinster. Door het einde van de werken tussen Pepinster en Verviers-Centraal zullen de L-treinen Spa-Géronstère – Verviers-Centraal – Aken terug het volledige traject afleggen tussen Spa-Géronstère en Aken, zoals voorzien in het vervoersplan. Overstappen zal dus niet langer nodig zijn. Ook Verviers-Paleis zal terug normaal worden bediend. Bijgevolg zullen de IC-treinen Oostende – Brussel – Eupen niet meer stoppen in Pepinster, en de IC-treinen Kortrijk – Brussel – Welkenraedt niet meer in Dolhain-Gileppe.

• Nieuwe verbindingen vanuit Namen, Charleroi en Bergen naar de regio Hauts-de-France en Parijs

Vanaf 9 december krijgen Namen en Charleroi enerzijds en Bergen anderzijds een verbinding met Parijs via de regio Hauts-de-France, respectievelijk via Maubeuge en Aulnoye-Aymeries. De IC-treinen (Namen – Charleroi-Zuid – Maubeuge & Bergen – Aulnoye-Aymeries) zullen twee keer per dag in beide richtingen rijden, zowel tijdens de week als tijdens het weekend. Voor elke trein is er een aansluiting met een SNCF-trein naar/vanuit Paris-Nord.