sous-chef
Een recordaantal reizigers heeft vorig jaar de trein genomen van en naar Brussels Airport. Het waren er meer dan 4,8 miljoen, ofwel twaalf procent meer dan het vorige record van 4,2 miljoen reizigers in 2015. Het treinaanbod van Brussels Airport-Zaventem is de afgelopen jaren sterk uitgebreid. Intussen maakt bijna een kwart van alle luchthavenpassagiers er gebruik van.

De trein wordt almaar populairder om van en naar de nationale luchthaven van Zaventem te reizen. Het is dan ook één van de makkelijkste en snelste manieren om er te geraken. Het station Brussels Airport-Zaventem bevindt vlakbij de vertrek- en aankomsthal en er is een sterk treinaanbod. Zo hebben maar liefst 78 Belgische stations tijdens de werkweek een rechtstreekse treinverbinding met de luchthaven.

Vanuit Brussel rijden zowel tijdens de werkweek als tijdens het weekend zes treinen per uur naar Brussels Airport. En ook tussen de Europese wijk en de luchthaven rijden dankzij de opening van de Schuman-Josafattunnel in april 2016 tijdens de werkweek elk uur twee rechtstreekse treinen.

Nieuw vervoersplan

Dankzij het nieuwe vervoersplan rijden er sinds december vorig jaar ook rechtstreekse treinen tussen Knokke en de luchthaven en heeft Brugge ook tijdens het weekend een rechtstreekse treinverbinding met de Brussels Airport. De volledige dienstregeling van en naar Brussels Airport-Zaventem is terug te vinden via de routeplanner van NMBS, via de website www.nmbs.be of de NMBS-app, de klantendienst of bij het station- en treinpersoneel.

Fleurus als toegangspoort naar luchthaven

Charleroi NMBS werkt tegen 2021 ook aan een betere bereikbaarheid per trein van de luchthaven van Charleroi. Het station van Fleurus, dat slechts op enkele kilometers van de luchthaven ligt, zal worden gerenoveerd en er zullen ook meer treinen stoppen. In beide richtingen zullen er van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat twee treinen per uur rijden. Aan het station van Fleurus kunnen reizigers dan overstappen op pendelbussen naar de luchthaven van Charleroi. Ook voor het station van Luttre wordt een vlottere busverbinding naar deze luchthaven onderzocht.