In de periode van 14 oktober (4 uur) tot 12 november (4 uur), verwezenlijkt infrastructuurbeheerder Infrabel de laatste fase van de moderniseringswerkzaamheden in de Noord-Zuidverbinding die met name steunt op de volledige informatisering van de systemen om het verkeer te beheren. Deze laatste fase slaat op de modernisering van de seininrichting aan de zuidkant van het station Brussel-Zuid. De vervanging van de bestaande technologie die inmiddels een halve eeuw oud is, is onontbeerlijk om de veiligheid en de betrouwbaarheid te garanderen. Op het vlak van de veiligheid is een technologische sprong voorwaarts een essentiële voorwaarde voor de installatie van het systeem van permanente snelheidscontrole van treinen (ETCS), dat België moet toelaten de hoogste normen op het vlak van spoorveiligheid te bereiken.

Concreet zullen gedurende een periode van één maand de werken de toegang van de treinen tot het station van Brussel-Zuid alsook de capaciteit van de ganse Noord-Zuidverbinding beperken. Deze werken dwingen NMBS om, gedurende deze periode, haar aanbod van en naar Brussel te beperken, en dat gedurende de piekuren, ‘s ochtends en ’s avonds.

De operationele ploegen van NMBS en Infrabel werken nauw samen aan een alternatief vervoersplan dat de impact van deze werken op de reizigers zo veel mogelijk moet beperken. Dit plan wordt momenteel gefinaliseerd.

Van de in totaal 300 treinen die gedurende de piekperiode ’s ochtends en ‘s avonds van een werkdag gebruik maken van de Noord-Zuidverbinding, zal de grote meerderheid de normale reisweg doorheen de Noord-Zuidas blijven volgen. Een tiental P-treinen (piekuurtreinen) zal niet kunnen rijden en een dertigtal P-treinen zal ofwel omgeleid worden naar een ander Brussels station of hun traject ingeperkt zien: voor deze laatste treinen worden alternatieve oplossingen uitgewerkt om het traject dat de betrokken reizigers dagelijks deur-tot-deur afleggen, zo goed mogelijk te faciliteren. Daarbij ligt het accent op de intermodaliteit opdat de reizigers hun uiteindelijke bestemming kunnen bereiken, met name via een overstap op treinen die toelaten zich binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te verplaatsen maar ook via andere duurzame vervoersmodi (tram, bus en metro van MIVB, waarmee contacten lopende zijn).

Tijdens de weekends van 1-2-3 en 9-10-11 november rijden er geen treinen tussen Brussel-Zuid en Halle. Deze werken zullen ook een impact hebben op het internationaal treinverkeer. Een alternatieve treindienst wordt momenteel ook opgesteld.

Een gemeenschappelijke communicatie van NMBS, Infrabel en MIVB zal op dinsdag 24 september plaatsvinden. Deze communicatie zal gedetailleerde informatie trein per trein bevatten, alsook reisadvies.