Station wordt dankzij liften en verhoogde perrons integraal toegankelijk

In het station van Aalst is vandaag de nieuwe onderdoorgang onder de perrons officieel geopend. Naast trappen zijn daarin ook liften geïnstalleerd, één naar elk perron, zodat ook minder mobiele reizigers of reizigers met zware bagage of met een kinderwagen eenvoudig naar de perrons kunnen. Met het openen van de nieuwe onderdoorgang zetten de stad Aalst, NMBS, Infrabel en De Lijn een grote stap vooruit in het project om van het station van Aalst een meer toegankelijk en intermodaal vervoersknooppunt te maken.

Elke week nemen gemiddeld meer dan 37.000 reizigers de trein in het station van Aalst. Dankzij de nieuwe onderdoorgang wordt dat voor hen comfortabeler: de tunnel is tien meter breed en heeft een trap en een lift naar elk perron. Dat zorgt ervoor dat het station van Aalst integraal toegankelijk wordt. De perrons waren namelijk reeds verhoogd – recent volgde perron 7 - zodat ze zijn aangepast aan de opstaphoogte van de nieuwe treinen en reizigers veel eenvoudiger in en uit de trein kunnen stappen.

Alle perrons werden ook uitgerust met noppentegels om de veiligheid voor slechtzienden te verhogen.

Eén wand van de onderdoorgang heeft een kunstinvulling gekregen, gemaakt door Christoph Fink. Met zijn kunstwerk, dat is ingebakken in de keramische tegels, maakt hij de link tussen Aalst en de rest van de wereld.

Intermodaal vervoersknooppunt

De nieuwe onderdoorgang maakt deel uit van een groter masterplan, dat van het station van Aalst een intermodaal vervoersknooppunt moet maken waar de reizigers eenvoudig en snel kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere.

Het station van Aalst wordt bediend door drie S- en twee IC-verbindingen in beide richtingen (S10 Aalst-Dendermonde, S4 Aalst-Vilvoorde, S6 Aalst-Schaarbeek, IC Hasselt-Tongeren en de IC Landen – Gent-Sint-Pieters die via Brussels Airport Zaventem rijdt). Dit aanbod wordt tijdens de piekperiode aangevuld met een aantal piekuurtreinen.

Aan de achterkant van het station, waar ook het nieuwe Denderplein zal worden aangelegd, wordt volop gewerkt aan een nieuw parkeergebouw, een overdekte fietsenparking en het Galleria-kantoorgebouw. In het parkeergebouw zal plaats zijn voor negenhonderd auto’s, wat zo’n tweehonderd plaatsen meer zijn dan op de huidige stationsparking. In de fietsenparking zullen zo’n achthonderd fietsen kunnen staan. Een deel van het Galleria-gebouw zal worden gebruikt als kantoorruimte voor NMBS. De pendelparking zal in de tweede helft van 2020 worden opengesteld; het Galleria-kantoorgebouw moet tegen eind volgend jaar klaar zijn.

Momenteel is de nieuwe onderdoorgang enkel toegankelijk vanaf het Statieplein en kan ze enkel worden gebruikt door voetgangers. Vanaf eind 2020 zullen ook fietsers gebruik kunnen maken van de 10 meter brede onderdoorgang tot aan de nieuwe, overdekte fietsenparking ter hoogte van het Denderplein. Op die manier vormt de onderdoorgang op termijn een belangrijke verbinding tussen het jaagpad langs de Dender en het Statieplein.

Infrabel herstelde de keermuur (erkend als onroerend erfgoed) ter hoogte van de nieuwe onderdoorgang in zijn oorspronkelijke toestand.