Op 6 en 7 september zijn de Belgische spoorwegen gastheer voor de jaarlijkse conferentie van Trainbow Europe die de LGBTQ-gemeenschap in verschillende landen vertegenwoordigt. Het is de bedoeling van dit evenement om praktijkvoorbeelden uit te wisselen en samen te kijken hoe ver we staan in de bestrijding van discriminatie van de LGBTQ-gemeenschap. De CEO’s van Infrabel, NMBS en HR Rail herhaalden hun belofte om de diversiteit op de werkvloer te bevorderen.

De Trainbow-verenigingen zetten zich in voor de belangen van de LGBTQ-gemeenschap bij de spoorwegen in verschillende landen, waaronder België. Dit jaar is Trainbow Belgium de gastheer voor de internationale conferentie en de vergaderingen vinden plaats bij Infrabel. Speciaal voor deze gelegenheid werd het logo INFR/ABEL boven de ingang van het hoofdkantoor tegenover het station Brussel-Zuid omgetoverd in de kleuren van de LGBTQ-gemeenschap.

Na een debat over stereotypes en clichés – waarvan de gevolgen niet altijd merkbaar zijn – deelden de aanwezigen praktijkvoorbeelden met elkaar. Morgen komen deelnemers persoonlijk getuigen over de moeilijkheden die de LGBTQ-ers ondervinden op het werk, maar ook over de steun die ze krijgen.

De drie CEO’s, Sophie Dutordoir (NMBS), Luc Lallemand (Infrabel) en Paul Hautekiet (HR Rail) hebben vanmorgen deelgenomen aan het eerste deel van de jaarlijkse conferentie en hebben hun engagement benadrukt voor de bevordering van de diversiteit en om iedere vorm van discriminatie tegen te gaan. Diversiteit is feitelijk een bron van creativiteit en innovatie. De treinreizigers zijn meer en meer divers: het spoorwegpersoneel moet de spiegel van deze diversiteit zijn in alle domeinen. Een inclusiebeleid zorgt voor een dynamiek van deze diversiteit en waakt erover dat alle werknemers zich goed voelen binnen hun onderneming in een sfeer van wederzijds respect en samenwerking.