In april 2019 start spoornetbeheerder Infrabel een reeks werven op. Deze zijn de concrete vertaling van de sterke impuls die de federale overheid geeft om de mobiliteit via het spoor duurzaam te verbeteren, en van de wil van Infrabel om de betrouwbaarheid en de prestaties van het netwerk te verbeteren ten behoeve van de klanten van het spoor. Infrabel en NMBS werken samen om de best mogelijke dienstverlening te garanderen door de impact voor het reizigersverkeer, wat de bestaansreden van beide bedrijven is, maximaal proberen te beperken. Infrabel plant verschillende werven tijdens de nacht, de weekends en/of de schoolvakantie. NMBS moet haar vervoersplan echter aanpassen in functie van deze werven.

NMBS nodigt haar reizigers uit om de reisplanner op haar website www.nmbs.be of de NMBS-app te raadplegen om na te gaan of er iets voor hen wijzigt. De informatie over de verschillende werken is terug te vinden op www.infrabel.be.

De komende grote werven in 2019 en hun impact op het treinaanbod

Hasselt - Genk

De Vlaamse Waterweg nv zal vanaf april werkzaamheden uitvoeren voor de verhoging van de spoorbrug over het Albertkanaal in Kuringen tussen Hasselt en Genk. Het doel van deze werf is om de doorvaarhoogte en de kanaalbreedte te vergroten en meer mogelijkheden te creëren voor de scheepvaart. Als gevolg van deze werken zullen de treinen ter hoogte van het Albertkanaal slechts op één spoor kunnen rijden tussen Hasselt en Kiewit (lijn 21A) van april 2019 tot april 2021.

Deze werken hebben de volgende impact op het traject van de reizigers:

Tijdens de week:

• Zal het vertrekuur van sommige treinen van de IC-verbinding Genk-Blankenberge (IC03) in beide richtingen worden aangepast.
  • Zal het vertrekuur van sommige P-treinen (piekuurtreinen) worden aangepast tussen Genk en Hasselt - in beide richtingen - waardoor de bestaande aansluitingen van en met deze treinen wegvallen.
  • Zal de P-trein tussen Genk en Hasselt van 9u24 niet rijden.

Tijdens de weekends:

• Zal het vertrekuur van sommige IC-treinen Genk-Blankenberge in beide richtingen worden aangepast tussen Genk en Hasselt.

Leuven – Tienen – Landen

Op de spoorlijn 36 werkt Infrabel in Tienen ’s nachts al aan de sporen en de bovenleiding. Deze infrastructuurwerken maken deel uit van het stationsproject Tienen en komen de veiligheid en kwaliteit van het treinverkeer ten goede. Van maandag tot en met donderdag zullen de laatste treinen niet rijden tussen Leuven en Landen en dit tot en met 13 december 2019. Er wordt een vervangende busdienst georganiseerd. Het station van Borgworm wordt niet bediend.

Charleroi–Namen

De veroudering van de infrastructuur zorgt op enkele baanvakken voor een snelheidsbeperking van 20 kilometer per uur. Infrabel zorgt voor een complete modernisering van de lijn door de oudste componenten te vernieuwen en door bochten te verzachten, waardoor de referentiesnelheid tot 120 kilometer per uur kan stijgen.

Als gevolg van deze werken zullen de treinen slechts op één spoor kunnen rijden tussen Auvelais en Moustier (as Charleroi – Namen) van 8 april tot 3 november 2019. Infrabel voert van maandag 8 april tot zondag 3 november de fases 2 (8 april tot 1 juli) en 3 (5 augustus tot 4 november) van de infrastructuurvernieuwingswerken ter hoogte van het station van Moustier uit. Door deze werken kunnen de treinen op lijn 130 maar over een enkel spoor rijden tussen Auvelais en Moustier.

Deze werken hebben tot 4 augustus 2019 de volgende impact op het traject van de reizigers (na augustus wordt de dienstregeling in functie van de werken opnieuw aangepast):

Tijdens de week:

Zal tussen Charleroi, Namen en Jambes in beide richtingen, één op de twee S61-treinen (Ottignies – Charleroi-Zuid – Jambes) rijden. De verbinding Ottignies – Charleroi – Jambes rijdt over het volledige parcours, maar op de verbinding Charleroi – Jambes worden de stations tussen Tamines en Jambes niet bediend.

Zal tussen Moustier en Jambes een bijkomende P-trein worden ingelegd, met bediening van alle haltes voor de scholieren en studenten richting Namen. De IC-trein 3806 bedient de haltes van Aubelais en Jemeppes richting Namen.

Zullen de P-treinen (piekuurtreinen) tussen Jemeppe-sur-Sambre en Schaarbeek (in beide richtingen) beperkt worden:

• hetzij tot Tamines, waardoor ze bijgevolg de stations van Auvelais en Jemeppe- sur-Sambre niet zullen bedienen;
  • hetzij tot Châtelet, waardoor ze bijgevolg de stations van Tamines, Auvelais en Jemeppe-sur-Sambre niet zullen bedienen.

Tijdens de week en de weekends:

• zullen de rechtstreekse IC-treinen Namen – Charleroi – Maubeuge vervangen worden door een IC-trein Namen – Charleroi, die aansluiting geeft op een IC-trein Charleroi – Maubeuge.

Luik-Guillemins – Herstal / Liers

De doortocht per spoor door Luik wordt vandaag bemoeilijkt door de ouderdom van de sporen die rechtstreeks op het beton geplaatst werden. Op bepaalde baanvakken moet vertraagd worden tot 20 kilometer per uur. Infrabel zal de sporen en wissels vernieuwen en moderniseren, om het verkeer in Luik te optimaliseren. In plaats van een dienstverlening over één enkel spoor gedurende minstens twee jaar, werd er samen met NMBS voor gekozen om de lijn volledig te onderbreken tijdens de schoolvakanties.

Volledige lijnonderbreking tussen Luik-Guillemins en Herstal tijdens de paasvakantie (gedurende de 2 weken en op paasmaandag) en tijdens de zomervakantie (de twee maanden) in 2019 en 2020. Tijdens deze periodes zijn de volgende aanpassingen van toepassing:

Tijdens de week: zullen de treinen niet rijden in het centrum van Luik (Luik-Carré en Luik-Sint- Lambertus). Reizigers kunnen tussen de stations van Luik-Guillemins en Herstal met hun treinticket gebruikmaken van de bussen van het TEC-net.

Tijdens de weekends: zullen de treinen vervangen worden door bussen tussen Luik-Guillemins en Liers of Tongeren. Om naar het centrum van Luik te gaan, kunnen reizigers uit Herstal ofwel gebruikmaken van deze vervangbussen of van de bussen van het TEC-net.

Charleroi – Couvin

Volledige lijnonderbreking op de lijn 134 tussen Mariembourg en Couvin van 1 april tot 30 eind oktober 2019.

Couvin zal gedurende zeven maanden door geen enkele trein bediend worden. Er zal tussen Mariembourg en Couvin, in beide richtingen, een alternatieve busdienst worden ingelegd, met twee bussen per uur tijdens de piekuren en een bus per uur tijdens de daluren.

Aarlen – Athus

Elektrificatiewerken op lijn 167 tussen Athus en Aarlen zijn onontbeerlijk om de compatibiliteit te verzekeren met het Luxemburgse net, dat voortaan onder 25.000 volt werkt. Op het Belgische deel (3.000 volt) zijn elektrificatiewerken nodig om het voortbestaan van het reizigers- en goederenverkeer tussen beide landen te garanderen.

De werken zijn gepland voor 13 mei tot 17 juni. Er zal een alternatieve busdienst worden georganiseerd.

Lopende werven

Daarnaast zijn er een aantal spoorinfrastructuurwerven die al lopende waren. Hieronder een overzicht:

Antwerpen – Mol – Hamont

Tot eind 2020 worden er elektrificatiewerken uitgevoerd op de spoorlijn 19 tussen Mol en Hamont. De technische ploegen zullen ’s nachts, van 22 uur tot 5 uur ’s morgens, aan het werk zijn, voor de bouw van drie nieuwe tractieonderstations, de plaatsing van 800 nieuwe bovenleidingspalen en de uitrol van 200 kilometer nieuwe kabels. De laatste drie IC-treinen Antwerpen – Mol – Hamont rijden tot december 2020 niet dan Mol en stoppen niet in Lommel, Overpelt, Neerpelt en Hamont. Twee van de drie treinen zullen tussen Mol en Hamont vervangen worden door bussen.

Brussel-Zuid – Namen – Luxemburg

Lijnen 161 en 162 vormen de zogenoemde As 3. Deze grote as verbindt Brussel via Namen met Luxemburg. De modernisering van deze as is een prioriteit van de Waalse regering en moet op termijn de reistijd tussen de twee hoofdsteden met bijna twintig minuten inkorten. Hiertoe werden op dit traject bochten gecorrigeerd, om de referentiesnelheid tot 160 kilometer per uur te kunnen verhogen. Er zijn nog andere grote vernieuwingswerken aan het spoor nodig, en om Infrabel 's nachts minstens vijf werkuren te gunnen, is het onontbeerlijk om het verkeer aan te passen.

Tot augustus 2020 kunnen de laatste twee IC-treinen Brussel – Namen – Luxemburg niet verder rijden dan Libramont. De voorlaatste trein wordt momenteel vervangen door een bus.

Brussel – Ottignies – Namen GEN Brussel – Ottignies

De federale overheid heeft een uitzonderlijke enveloppe van één miljard euro toegekend om in het bijzonder deze werf opnieuw op te starten. In maart 2018 heeft Infrabel een nieuwe fase van de infrastructuurwerken tussen Brussel en Ottignies heropgestart, in het kader van het toekomstige GEN. Deze werken, die van essentieel belang zijn voor de mobiliteit in België, komen tegemoet aan een uitdrukkelijk verzoek van de spoorgebruikers.

Het einde van de werken is gepland voor december 2026. Als gevolg van deze werken moeten de treinen er verschillende weekends over één spoor. Welke treinen rijden, hangt af van het baanvak waarop er wordt gewerkt.

Tijdens de uitvoering van de werken tussen Brussel-Luxemburg en Hoeilaart (Watermaal – Hoeilaart) zal scenario 1 van toepassing zijn:

Reizigers die van Brussel naar Namen of Dinant reizen, moeten de S8-trein Brussel-Zuid – Ottignies nemen. Deze stoptrein stopt in alle stations tot Ottignies en rijdt vervolgens verder als IC-trein Ottignies-Namen-Dinant.

Reizigers die van Dinant en/of Namen naar Brussel rijden, moeten de IC-trein Dinant – Namen –

Brussel-Zuid nemen, die vervolgens de S8-trein Ottignies – Brussel-Zuid wordt.

De volgende weekends waarin scenario 1 van toepassing is, zijn: maart (23-24, 30-31), april (27- 28), mei (4-5, 11-12, 18-19), juni (8-9).

Tijdens de uitvoering van de werken tussen Hoeilaart en Ottignies zal scenario 2 van toepassing zijn: De S8-treinen Brussel-Zuid – Ottignies zullen in beide richtingen om de twee uur rijden. De volgende weekends waarin scenario 2 van toepassing is, zijn: maart (16-17), april (20-21), mei (25-26), juni (1-2, 15-16, 22-23, 29-30).

Brussel – Nijvel – Charleroi GEN Brussel – Nijvel

Lijn 124, tussen Brussel en Nijvel, wordt door Infrabel op vier sporen gebracht tussen Waterloo en Braine-Alliance (nieuwe stopplaats). Later zullen de teams ter hoogte van Ukkel-Moensberg werken om de verbinding met lijn 26 (de oostelijke lus van Brussel) te verbeteren. Tot slot zullen in het station van Nijvel twee nieuwe doodlopende sporen aangelegd worden. Met deze werken zal het GEN-aanbod robuuster worden en beter beantwoorden aan de hoge verwachtingen van de klanten.

Als gevolg van de heropstart van de infrastructuurwerken aan het GEN tussen Brussel en Nijvel vraagt Infrabel dat de laatste twee S1-treinen Antwerpen – Brussel – Nijvel/Charleroi van de dag beperkt worden tot Brussel-Zuid, en dat tot 2025. De stations van Vorst-Oost, Ukkel-Stalle, Ukkel-Kalevoet, Linkebeek, Holleken, Sint-Genesius-Rode, De Hoek, Waterloo, Eigenbrakel, Lillois, Nijvel en Obaix- Buzet zullen niet langer bediend worden. Reizigers naar Vorst-Oost, Ukkel-Stalle, Ukkel-Kalevoet en Linkebeek kunnen hun bestemming bereiken met de MIVB. Reizigers naar Waterloo of Eigenbrakel kunnen dan weer gebruik maken van bus W van de TEC.

De treinen voor de reizigers uit Luttre, Courcelles-Motte, Roux, Marchienne-au-Pont en Charleroi-Zuid worden omgeleid en zullen een andere reisweg nemen.

Tijdens het weekend zal de laatste S1-trein Antwerpen-Centraal (22.05 u.) – Brussel-Zuid (23.21 u.) –

Charleroi eveneens worden omgeleid en stoppen in Luttre, Marchienne-au-Pont en Charleroi-Zuid.

Ronse - Oudenaarde GEN Brussel – Gent

Eén donderdag per maand zullen alle treinen tussen Ronse en Oudenaarde, tussen 9 uur en 15 uur, vervangen worden door bussen, en dat in beide richtingen als gevolg van terugkerende onderhoudswerken.

Bergen – Quévy

Om de werfinrichtingen in reële omstandigheden te kunnen testen, moet met verschillende zaken rekening worden gehouden. Er zijn bepaalde veiligheidsvereisten die worden opgelegd, alsook de economische realiteit van een gebrek aan gekwalificeerd personeel dat bereid is ’s nachts te werken en de vraag van de spoorwegoperatoren om over zo groot mogelijke tijdsblokken te beschikken. Voor de lijn 96 tussen Bergen en Quévy is daarom door de spoornetbeheerder beslist om deze werken op één weekdag per maand uit te voeren in plaats van gedurende verschillende opeenvolgende nachten. Deze test is op touw gezet met de spoorwegoperatoren en zal het voorwerp uitmaken van een gezamenlijke analyse.

Alle treinen tussen Bergen en Quévy zullen één donderdag per maand, tussen 9.40 u. en 15.45 u., door bussen worden vervangen.