Brussel, 20/9/2019 - Een jaar na de lancering maakt de museumpas een fraaie balans op: 70.000 pashouders bezochten maar liefst 300.000 keer een museum. Bovendien kondigt museumPASSmusées ook een samenwerking met NMBS aan: wie een museumpas heeft krijgt er treintickets aan halve prijs bovenop.

Precies een jaar geleden lanceerde de museumsector, in het bijzijn van Koning Filip, de museumpas. Eén enkele pas die een heel jaar lang toegang verleent tot de Belgische musea. Bij de lancering waren ze nog met 100, intussen is het aantal deelnemende musea gestegen tot 165. En daar komen er nog elke maand bij, ook een aantal ontbrekende grote musea tekent de komende maanden nog in. Intussen loopt de verkoop vlot: de 70.000e museumpas gaat eerstdaags over de toonbank.

Julie Van der heyden, directeur van museumPASSmusées, legt uit: “We hebben een hele sterke start gekend. Het is duidelijk dat heel veel museumliefhebbers op deze pas zaten te wachten. Maar onze ambities reiken verder: we willen op termijn een half miljoen pashouders zodat naar een museum gaan voor de Belg opnieuw een evidentie wordt. Dat zal de sector en het aanbod, dat nu al heel divers is, alleen maar verder versterken.”

Om dat te bereiken mikt de museumpas, naast de fervente liefhebbers, ook op een breder publiek. “Musea zijn er in alle maten en soorten. Natuurlijk gaan veel mensen met hun museumpas naar de grote kleppers, maar ook de belevingsmusea met een aanbod voor jong tot oud, scheren hoge toppen. Net als de verborgen pareltjes trouwens, die vaak verrassend dichtbij zijn.”

Museumpashouders reizen goedkoper met de trein

Uit recent onderzoek blijkt dat museumliefhebbers zich graag verplaatsen met het openbaar vervoer en dus ging museumPASSmusées een partnerschap aan met vervoersmaatschappij NMBS. De deal: jaarlijks krijgt elke museumpashouder vijf treintickets H/T aan halve prijs. Zo wordt het vervoer naar de Belgische musea maar liefst de helft goedkoper. Van der heyden vindt ook de timing van de overeenkomst perfect: ‘Wij zijn jarig, maar de cadeaus zijn voor ons publiek’ glundert ze.

Voor de NMBS is de samenwerking met museumPASSmusées een ideale gelegenheid om reizigers aan te zetten culturele uitstapjes per trein te doen, en dat tot in de verste uithoeken van het land. “Het aantal treinreizigers is de afgelopen drie jaar met meer dan 10 procent gestegen, en dat voor bijna alle producten en in alle reizigerssegmenten. De groei is het hoogst voor het vrije tijdsreizen omdat NMBS specifieke voorwaarden aanbiedt om dit aan te moedigen. Dat heeft alles te maken met het doelgroepenbeleid van NMBS dat onder meer het vrije tijdsreizen per trein aanmoedigt. NMBS heeft de afgelopen jaren met de culturele sector al verschillende partnerschappen afgesloten en dat loont,” zegt Marc Huybrechts, Directeur Marketing & Sales van NMBS.

Het partnerschap met museumPASSmusées is gebaseerd op de “Discovery Ticket” formule van NMBS. Via het ingeven van een unieke code op de website van NMBS, kan het treinticket aan halve prijs worden aangekocht.

Ook als cadeau

Wat de toekomst brengt voor de museumpas? Ongetwijfeld weer een hele sterke verkoop met eindejaar: steeds meer mensen doen de museumpas cadeau aan vrienden of familie en schenken zo een heel jaar vol beleving. En ook bedrijven zetten er hun werknemers graag mee in de bloemetjes. Van der heyden besluit: “Minstens even belangrijk als nieuwe passen aan de man brengen is het behouden van ons huidige publiek. Bij de pashouders van wie de pas binnenkort vervalt heeft al 70% die verlengd. Allemaal mensen bij wie de honger naar musea nog lang niet gestild is dus.”