De directies van SNCF, NMBS en Patina Rail LLP* (consortium bestaande uit de Caisse de dépôt et placement du Québec (CDPQ) en Hermes GPE LLP) hebben vandaag aan hun Raden van bestuur het “Green Speed” project voorgesteld voor de toenadering tussen Eurostar, de operator van hogesnelheidstreinen door de Kanaaltunnel, en Thalys, de Belgisch-Franse hogesnelheidstreinoperator, om de basis te leggen voor een Europese hogesnelheidsonderneming voor duurzame mobiliteit.

Eenmaal precies gedefinieerd, zal het project onderworpen worden aan de goedkeuring van de Raden van bestuur, het proces van informatie en raadpleging van de vertegenwoordigers van het personeel alsook aan de toelating van de Europese Commissie in het kader van de controle op concentraties.

Sinds hun oprichting delen Eurostar en Thalys eenzelfde bestaansreden: de Europeanen over de grenzen heen met elkaar verbinden, met respect voor het milieu. In de voorbije vijfentwintig jaar hebben de twee ondernemingen voor een revolutie in de vervoerswereld gezorgd en een nieuwe generatie ecologisch bewuste reizigers doen ontstaan, door in Europa eenvoudige en snelle verplaatsingen mogelijk te maken van stadscentrum tot stadscentrum.

Thalys en Eurostar bedienen al 5 landen - Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, België, Nederland en Duitsland – samen goed voor bijna 245 miljoen inwoners. Op jaarbasis bieden ze hun klanten meer dan 112 treinen per dag aan en vervoeren ze ruim 18,5 miljoen reizigers.

De klimaatuitdaging en de toenemende vraag naar duurzame mobiliteit in Europa vormen voor hen een fantastische opportuniteit om zich verder te ontwikkelen.

De combinatie van de uitmuntendheid en de unieke knowhow van de medewerkers en medewerksters van Eurostar en Thalys zou een sterke impuls kunnen geven aan het hogesnelheidsvervoer in Europa en zou een aanbod kunnen bieden dat aan deze verwachting tegemoet kan komen.

De toekomstige, gecombineerde entiteit zou een comfortabele, milieuvriendelijke en Europese hogesnelheidservaring kunnen bieden. Dankzij de toenadering tussen Thalys en Eurostar zou het Green Speed-project het mogelijk kunnen maken om de Theems met de Middellandse Zee te verbinden, de Noordzee met de Atlantische Oceaan en het vlakke land met de bergtoppen van de Alpen.

Deze nieuwe dienst zou een extra reden kunnen worden om voor reizen binnen Europa voor de trein te kiezen in plaats van voor de weg of het vliegtuig.

Door hun middelen te bundelen, met name hun vloot en informatie- en distributiesystemen, zou een grotere economische en ecologische efficiëntie mogelijk worden, die ten dienste zal komen te staan van de ontwikkeling van het commerciële aanbod en het belang van de klanten met, op termijn, de ambitie om nog meer Europese steden met elkaar te verbinden.

Alle medewerkers van Thalys en Eurostar beschikken over een unieke expertise van de Europese reizigers en hun diversiteit en een ongeëvenaarde ervaring op het gebied van grensoverschrijdende diensten in Europa. Ze zouden de bouwmeesters van het Green Speed-project zijn en alle componenten van de spoorwegknowhow zouden worden gemobiliseerd.

Het green speed-project berust op 5 doelstellingen : raadpleeg het dossier in pdf-formaat