• Aantal treinreizigers blijft stijgen: +4,1%
  • Klanttevredenheid en stiptheid gaan goed vooruit
  • NMBS investeert 249,5 miljoen euro in dienstverlening aan de reiziger
  • Operationeel resultaat blijft stabiel
  • Economische schuld daalt met bijna 100 miljoen euro

1. Aantal treinreizigers blijft stijgen: +4,1%

NMBS heeft tijdens de eerste helft van dit jaar 129,6 miljoen treinreizigers vervoerd. Dat zijn er 4,1% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal nationale treinreizigers blijft zo ook in 2019 groeien, nadat er de voorbije twee jaar al telkens een stijging was van meer dan 3,5%. De reizigersgroei doet zich ook in 2019 voor bij bijna alle producten en in alle reizigerssegmenten, zowel tijdens de dal- als tijdens de piekuren. Er zijn meer pendelaars (+3,35% reizigers met een school- of werkabonnement), maar ook de standaardbiljetten en de producten gericht op het vrijetijdsverkeer doen het goed. Zo stijgt het aantal jongeren dat reist met een Go Pass 1 met 6,45%. Het aantal jongeren dat gebruik maakt van een Go Unlimited, waarmee ze tijdens de schoolvakanties onbeperkt met de trein kunnen reizen, steeg ook fors (tot en met paasvakantie: +9.2%).

Om vooral tijdens de daluren nog meer reizigers aan te trekken, lanceert NMBS speciale tickets en werkt ze ook samen met externe partners. In juni nog lanceerde NMBS samen met Vorst Nationaal het Bravo! Treinticket. Daarmee kunnen concertgangers vanaf september voor de helft van de prijs heen en terug met de trein naar de concertzaal.

2. Meer tevreden klanten en een betere stiptheid

De klanttevredenheidscijfers gaan er in 2019 op vooruit. Tijdens de eerste helft van dit jaar gaf 65,3% van de reizigers NMBS een score van minstens 7 op 10. Tijdens dezelfde periode vorig jaar was 59,1% van de treinreizigers tevreden.

Deze positieve evolutie is deels te danken aan de betere stiptheid van de treinen. Tijdens de eerste helft van dit jaar reed 90,2% van de treinen op tijd. Halfweg vorig jaar was dat 87,5%. Het meest tevreden zijn de reizigers over de treinbegeleiders: 87,2% van de reizigers geeft hen goede punten. In vergelijking met vorig jaar gaan trouwens veel parameters erop vooruit. Zo zijn de reizigers bijvoorbeeld ook meer tevreden over de informatie in het station en die op de trein.

In 2019 verrijkt NMBS de real-time informatie voor haar reizigers, door onder meer de informatie op de app en op de schermen in het station en aan boord van de trein te verbeteren. Op de schermen in de stations is de informatie over de spoorwerken duidelijker geworden. Treinreizigers kunnen hun vragen over NMBS nu ook stellen aan de Google Assistent, die eind mei in België werd gelanceerd. De Google Assistant is een nieuwe informatiekanaal waarbij de reiziger meteen antwoord krijgt op een vraag die de reiziger op zijn smartphone inspreekt (commerciële vragen en vragen over de te nemen treinen). NMBS is één van de negen Belgische bedrijven die hier reeds van bij de start aan meewerken.

In het station van Namen introduceerde NMBS een nieuw concept voor haar loketten. De loketbedienden werken er nu in een onthaalzone waar ze als mobiliteitsgidsen letterlijk tussen de reizigers staan om hen te informeren en indien nodig te helpen met de aankoop van hun treinticket of abonnement. Dit concept wordt in 2020 verder uitgerold in Brussel-Zuid, BrusselNoord en Charleroi. De klant kiest meer en meer voor de digitale verkoopkanalen. De verkoop via de digitale kanalen (automaten, website en app) is goed voor twee derde van de totale verkoop. Samen met vervoersmaatschappijen De Lijn, MIVB en TEC heeft NMBS de Smart Mobility Planner gelanceerd. Dankzij de Smart Mobility Planner kunnen reizigers zeer eenvoudig hun reisweg plannen door meerdere vervoersmiddelen met elkaar te combineren. Nieuw is dat de routeplanner daarbij rekening houdt met de realtime gegevens van àlle operatoren.

In samenwerking met Child Focus kunnen opsporingscampagnes van minderjarigen ook worden getoond op de digitale schermen in de stations en aan boord van de trein. De schermen kunnen zeer snel worden gebruikt, wat cruciaal is in de eerste uren na een verdwijning.

3. Investeringen in stations en onderhoud van de treinen

NMBS investeerde tijdens de eerste helft van dit jaar 249,5 miljoen euro in een betere dienstverlening voor haar reizigers.

3.1 Functionele stations als intermodale hub

NMBS zet in op de modernisering en vernieuwing van de stations, zodat die voor de reizigers functioneler en toegankelijker worden. Een aantal projecten zijn in 2019 afgerond, zoals bijvoorbeeld het station van Liedekerke. Aan andere projecten wordt volop verder gewerkt. NMBS werkt bijvoorbeeld aan de vernieuwing van het station van Hasselt. Aan de achterkant van het station is de vernieuwde toegang reeds in gebruik, later dit jaar start NMBS met de vernieuwing van de onderdoorgang en de perrons. In het station van Ottignies kunnen reizigers gebruik maken van de nieuwe voetgangersbrug, met liften naar zowel de parking als naar de perrons. Met het stadsbestuur van Gent vond positief overleg plaats om het station van Gent-Sint-Pieters een nieuw elan te geven.

Samen met Infrabel werkt NMBS ook aan de verhoging van de perrons, zodat reizigers makkelijker op de trein kunnen stappen. In de stations van Aalst en Liedekerke zijn die werken dit jaar afgerond, in Liège-Carré, Melle, Asse en Turnhout zijn ze aan de gang. NMBS treedt regelmatig in overleg met organisaties die de belangen van personen met beperkte mobiliteit behartigen om hun verwachtingen en aspiraties zo goed mogelijk tegemoet te komen. Zo zal het aantal stations met een assistentiezuil verder worden uitgebreid. Via een assistentiezuil kunnen personen met beperkte mobiliteit rechtstreeks contact opnemen met het assistentiepersoneel van NMBS.

De stations moeten uitgroeien tot intermodale hubs, waar reizigers eenvoudig kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere. In dat kader heeft NMBS in BrusselZuid de volledige signaletica aangepast, zodat het voor de reizigers duidelijker wordt hoe ze tot op de perrons geraken, waar ze een treinticket kunnen kopen of waar ze zo snel mogelijk een tram of metro kunnen nemen. Deze nieuwe signaletica zal ook in andere stations worden uitgerold.

NMBS breidt in heel wat stations ook de capaciteit van de autoparkings en de fietsenstallingen uit.

3.2. Efficiënt en performant onderhoud van de treinen

De beschikbaarheidsgraad van het treinmaterieel is dit jaar gestegen tot 84,4%. Dat maakt dat er meer treinen beschikbaar zijn voor de treindienst, wat cruciaal is gezien de continue stijging van het aantal treinreizigers.

NMBS slaagt hierin door te investeren in een performanter en efficiënter onderhoud van haar treinen. Sinds 2015 wordt het aantal nachtelijke dienstprestaties opgevoerd in de tractiewerkplaatsen, wanneer er geen treinen rijden. Om haar efficiëntie te verhogen, werkt NMBS ook aan een volledige vernieuwingsoperatie van haar werkplaatsen. Het belangrijkste voorbeeld daarvan dit jaar is de officiële opening van de nieuwe werkplaats in Melle. Het gaat om één van de grootste en meest moderne werkplaatsen van NMBS. Treinen worden er dankzij een nieuwe werkmethode (TIM) gemiddeld om de tien dagen onderhouden, en dat in amper vier uur tijd. Alleen al in Melle zorgt deze manier van werken ervoor dat elke dag acht extra treinen beschikbaar zijn voor de treindienst, goed voor 2.200 zitplaatsen per dag.

3.3. Duurzaamheid

NMBS blijft in 2019 ook investeren in groene stroom. Sinds begin dit jaar zijn in totaal meer dan 7.300 zonnepanelen geïnstalleerd: 1.700 op het dak van de stationsparking in Oostende en 5.600 op drie daken van de nieuwe werkplaats in Melle. Zowel in Oostende als in Melle wordt de groene stroom onder meer gebruikt door de plaatselijke werkplaatsen. NMBS beschikt intussen over meer dan 20.000 zonnepanelen, verspreid over zestien locaties.

4. Medewerkers

NMBS telde op 1 juli 2019 17.568 medewerkers (voltijdse equivalenten). In 2019 gaat NMBS op zoek naar 1.750 nieuwe medewerkers. Daarvan zijn intussen 1.300 medewerkers aangeworven, wat neerkomt op drie kwart van de vacatures. Specifiek voor treinbegeleiding gaat het om 300 vacatures waarvan 230 in augustus waren ingevuld. De komende maanden zet NMBS samen met HR Rail alles op alles om ook de andere vacatures in te vullen.

5. Een financieel gezond bedrijf

Net zoals de voorgaande jaren is ook tijdens de eerste helft van 2019 de financiële gezondheid van de onderneming verder verbeterd.

De bedrijfsinkomsten zijn gestegen met 3,1% tot 1,291 miljard euro. De bedrijfskosten bereikten 1,247 miljard euro, onder andere omwille van kosten verbonden aan de transformatie van de onderneming en de migratie van de IT-systemen.

Dankzij de aanhoudende stijging van het aantal treinreizigers, en niettegenstaande de in 2019 aangegane transformatiekosten, blijft de cash recurrente EBITDA met 44,3 miljoen euro stabiel. Omwille van een goede productmix, waarbij zowel het pendelverkeer als de vrijetijdsverplaatsingen het goed doen, blijft ook het gemiddeld eenheidsinkomen per reiziger verbeteren (stijging met 1,2%).

Dankzij deze positieve operationele resultaten werd de economische schuld afgebouwd ten belope van 93,9 miljoen euro en dat tot 2,378 miljard euro.

loader