conducteur-de-train

Onze klanten in alle veiligheid een optimale treindienst bieden is een van onze belangrijke prioriteiten. Onze werknemers werken iedere dag in de werkplaatsen en onderhoudsposten aan het onderhoud van het rollend materieel en aan de installatie van veiligheidssystemen op dat materieel.

ETCS

Het European Train Control System (ETCS) is een automatisch treincontrolesysteem. Het werk via bakens in het spoor (niveau 1) of via boodschappen die via het GSM-R-netwerk (niveau 2) worden verzonden naar een informaticasysteem aan boord van de trein. Op basis van de informatie die de bestuurder van de gronduitrusting ontvangt (maximumsnelheid van de lijn, vrije spoorlengte ...) en van de snelheid van de trein wordt de bestuurder permanent geïnformeerd over de maximumsnelheid waaraan hij mag rijden en eventuele snelheidsbeperkingen verderop. Wanneer hij de toegelaten snelheid overschrijdt, voert de trein een noodremming uit.

De uitrusting van het materieel

Bij de nieuwe treinen, zoals de Desiro-motorstellen en de M7, is het ETCS-systeem al geïnstalleerd bij levering. Op andere recente treintypes is het systeem geïnstalleerd, maar nog niet geactiveerd (ETCS off, maar TBL1+ ON), waardoor er wat aanpassingen nodig zijn en specifieke software moet worden geïnstalleerd. Op oudere treinen wordt het systeem geïnstalleerd in de werkplaatsen van NMBS. Dat is onder meer het geval voor de vloot motorstellen MS80, waarvoor de Europese Unie de installatie op 106 van deze motorstellen subsidieert via de CEF (Connecting Europe Facility). Eind 2019 waren al 44 motorstellen uitgerust. Op nog ouder materieel is de installatie van ETCS technisch gezien niet mogelijk. Dit materieel zal geleidelijk aan vervangen worden dankzij de ingebruikname van het nieuwe rollend materieel (M7).

Dit zijn de nieuwe cijfers m.b.t. de migratie van de NMBS-vloot op 31/12/2019.

54,5% vloot met ETCS on (geïnstalleerd + operationeel), 0,6% ETCS off geïnstalleerd, maar niet operationeel) en 44,9% zonder ETCS:

reizigers

Sociale veiligheid

Wij waken over de veiligheid van onze reizigers, maar ook over die van ons personeel, op onze treinen en in onze stations, via patrouilles door Securail-agenten aan boord van de treinen en de stations, maar ook via een uitgebreid netwerk van camera’s die beheerd worden door het SOC (Security Operations Center).

Meer weten

loader