De wifi-dienst is gratis voor reizigers die zich aanmelden op het My NMBS-platform.
Het NMBS wifi-netwerk is een publiek netwerk. Houd er rekening mee dat gegevens die je over ons netwerk verstuurt onderschept kunnen worden. Je persoonlijke gegevens bevinden zich in een apart gedeelte van het netwerk dat extra beveiligd is.
Verifieer eerst dat je goed verbonden bent met het NMBS-netwerk. Probeer je wifi verbinding even af en opnieuw aan te zetten. Geeft dit nog steeds geen resultaat, dan is er waarschijnlijk een storing aan het netwerk. Probeer later even opnieuw. Storingen worden automatisch door ons netwerkteam opgemerkt zodat ze snel verholpen kunnen worden.
De wifi is momenteel beschikbaar in volgende stations: Aalst, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Bergen, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Luxemburg, Brussels Airport-Zaventem, Brussel-Noord, Brussel-Schuman, Brussel-Zuid, Charleroi-Zuid, Denderleeuw, Doornik, Gembloux, Gent-Sint-Pieters, Halle, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Luik-Guillemins, Mechelen, Namen, Oostende, Ottignies, St-Niklaas, Vilvoorde.

De dienst wordt voorzien in de stationsgebouwen, gangen, ruimtes en op de nationale en internationale perrons.

Dit kan twee redenen hebben:

  • Je hebt je surfvolume voor vandaag opgebruikt. Je kunt verder surfen, maar aan verlaagde snelheid.
  • Er zijn veel gebruikers tegelijk actief op het netwerk waardoor de capaciteit per gebruiker daalt.

Mogelijk is het signaal niet sterk genoeg. NMBS heeft de ambitie om in de toekomst de zwakke punten te verbeteren.

Er is mogelijk een storing op het netwerk. Storingen worden automatisch opgemerkt door ons netwerkteam, maar je kunt het probleem ook altijd even aan ons melden via:

  • Tel: 02/528.28.28
  • Ons contactformulier
  • Ons Twitter-account @NMBS of Facebook -pagina NMBS
  • Het stationspersoneel
  • Indien jouw mobiele toestel is uitgerust met een SIM-kaart van een publieke mobiele operator, dan zal je toestel automatisch overschakelen naar dat mobiele netwerk. Opgelet: het internetverkeer verloopt vanaf dat moment via je mobiele operator en zal zo verrekend worden.

Het netwerk van NMBS heet “FreeWifi-NmbsSncb”. Wanneer je het netwerk niet vindt, dan kan dit diverse  oorzaken hebben:

  • Er is geen wifi beschikbaar in het station. Je vind in deze FAQ een lijst met stations waar het netwerk beschikbaar is.
  • Je bevindt je op een plaats in het station waar het netwerk niet beschikbaar is.
  • Er is een tijdelijke storing aan het netwerk. 

    Is er in jouw station wifi en vind je het signaal niet? Probeer dan even je wifi-verbinding op je toestel uit en opnieuw in te schakelen.

  •  

Je kunt je connecteren via de volgende stappen:

  • Selecteer het wifi netwerk “FreeWifi-NmbsSncb” in de lijst van beschikbare wifi-netwerken die je terugvindt in de wifi-instellingen van jouw mobiel toestel.
  • Ga naar je internetbrowser, waar je onze startpagina te zien krijgt.
  • Verifieer dat je de bevestigingsmail (na registratie van je My NMBS-account) ontvangen hebt en de vermelde link hebt aangeklikt.
  • Je sessie vervalt telkens elke maand, waardoor je even opnieuw moet inloggen.
  • Wanneer je vier opeenvolgende dagen niet connecteert met netwerk, vervalt je sessie eveneens en zal je opnieuw moeten inloggen.
Rechts bovenaan op onze welkomstpagina vind je een knop om je taal aan te passen.
Het netwerk is helaas enkel beschikbaar na registratie op My NMBS.
  • Je kunt surfen naar stop.wifinmbssncb.be.
  • Je wordt automatisch uitgelogd wanneer je vier opeenvolgende dagen geen verbinding maakt met het netwerk.
Je kunt dit voorkomen door in de wifi-instellingen van je toestel de optie “automatisch verbinden met dit netwerk” uit te schakelen.
Uitloggen kan door op het einde van je sessie te surfen naar stop.wifinmbssncb.be en daar uit te loggen.
NMBS verwerkt persoonlijke gegevens zoals aangegeven in haar privacybeleid. Conform de wet betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, beschik je op elk moment over het recht  op toegang tot je persoonlijke gegevens en over het recht op verbetering en schrapping van jouw persoonlijke gegevens. Hiertoe volstaat het om een gewone brief te sturen naar de Klantendienst van de NMBS, Hallepoortlaan 40, 1060 Brussel of te e-mailen naar privacy@b-rail.be. Gelieve een identiteitsbewijs toe te voegen aan je aanvraag.

Je kunt je uitschrijven op onze commerciële berichten via:

  • De uitschrijfknop in onze commerciële e-mails
  • De uitschrijflink in onze commerciële e-mails
  • Jouw My NMBS-account;
  • Ons webformulier
Per brief aan onze klantendienst (Hallepoortlaan 40 1060 Brussel)
Je vindt de gebruiksvoorwaarden op onze welkomstpagina.
Sommige websites zijn niet toegankelijk om de integriteit van het netwerk en de gebruikers te beschermen.
De maximale down- en uploadsnelheid is ingesteld op 6 Mbps upstream en 2 Mbps downstream. Gebruikers die zich via hun My NMBS-profiel inschrijven op onze nieuwsbrieven krijgen een hogere snelheid.
Er is een maximaal volume van 150MB per dag per gebruikers. Gebruikers die zich via hun My NMBS-profiel inschrijven op onze nieuwsbrieven krijgen een groter volume. Is je volume op? Je verliest geen connectie met het netwerk, maar surft verder aan beperkte snelheid.
Je kan gelijktijdig met 2 toestellen op het netwerk aansluiten. Het verbruik op beide toestellen wordt samengeteld om je dagelijks verbruik te berekenen.
Zeker, het netwerk ondersteunt VPN-verbindingen.

Voor klachten rond privacy kan je ons bereiken via:

Indien je daarna nog klachten hebt, kan je je richten tot de gegevensbeschermingsautoriteit.

Dat is mogelijk, maar het is afhankelijk van de sterkte en het bereik van het netwerksignaal.

Er zijn geen folders beschikbaar.
Algemene klachten over de internetdienst kan je melden op onze website: http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/opmerkingen-klachten
Wanneer je vier opeenvolgende dagen geen verbinding maakt met het netwerk zal je automatisch uitgelogd worden.
Er is helaas geen wifi in onze treinen voorzien. Wegens de te grote kostprijs werd beslist om dit project stop te zetten.
Ja, maar het bekijken of streamen van lange video’s en/of video’s in erg hoge kwaliteit kan haperen wegens het beperkt dagelijks volume en de beschikbare netwerksnelheid.
In zowat alle gevallen houdt NMBS enkel anonieme data bij:
  • We houden anonieme metadata over je surfgedrag bij. Hieronder valt bv. type toestel, frequentie van verbinding met ons netwerk, type besturingsysteem…
  •  Verzamelde surfgegevens en uitgewisselde data worden enkel bijgehouden bij aanwijzingen van fraude of strafrechtelijke feiten of wanneer NMBS hiertoe wettelijk verplicht wordt.
Er is op dit moment helaas nog geen mogelijkheid om je verbruik op te volgen.
Wanneer je je in een station bevindt dat is uitgerust met de internetdienste kun je een MyNMBS account aanmaken door:
  • Het netwerk FreeWifi-NmbsSncb te selecteren op je toestel
  • Naar je browser te gaan, je startpagina openen en ‘nieuw account aanmaken’ te selecteren.

Het aanmaken van een account kan ook altijd via: https://www.belgianrail.be/nl/MyNMBS

Ja, iedereen kan een My NMBS account aanmaken.
In een eerste fase voorzien we wifi in de 27 meest bezochte stations van het land. Op termijn kunnen daar eventueel nieuwe stations bijkomen.
Je vindt in deze FAQ de huidige stations waar het netwerk beschikbaar is. Wanneer een nieuw station toegevoegd wordt, zal dit gecommuniceerd worden via de NMBS-informatiekanalen.
De access points gebruiken 2.4 en 5 Ghz en ondersteunen volgende wifi-protocollen:
  • 802.11a
  • 802.11b
  • 802.11n
  • 802.11ac
  • 802.11g