NMBS lanceert exclusief met je werkgever het Flex Abonnement.

Deze formule is enkel beschikbaar in het kader van een pilootproject dat NMBS organiseert met een beperkt aantal werkgevers.

Reis je gemiddeld 2 tot 3 dagen per week naar je werk? Jouw werkgever en NMBS bieden je de mogelijkheid om een gloednieuwe flexibele abonnementsformule te testen. Hoe werkt het? Je koopt reisdagen die je binnen 1 of 12 maanden kunt gebruiken. Valideer je reis op de NMBS-app en reis zoveel als je wil op het gekozen traject en op de gekozen datum.

  • Flex Abonnement 6 of 10 vrije reisdagen (1 maand) of Flex Abonnement 80 of 120 vrije reisdagen (12 maanden)
  • 2e of 1e klas
  • op een vast traject
  • exclusief in de NMBS-app
  • niet combineerbaar met een abonnement B-Parking, TEC, MIVB of De Lijn
Een Flex Abonnement activeren ? Je leert alles in deze filmpje

Is het Flex Abonnement iets voor mij?

De tarieven zijn voordelig voor pendelaars die gemiddeld 2 tot 3 keer per week naar hun werk reizen. Het Standard Abonnement blijft het beste aanbod als je frequenter reist. Voor wie minder dan twee keer per week reist, zullen Tickets of Multi voordeliger zijn dan een abonnement.

De tarieven variëren naargelang de afstand van de gekozen reis, het pakket van het Flex Abonnement (6, 10, 80 of 120 dagen) en de klasse.

  • Flex Abonnement 120 = 82% van de prijs van het Standard Abonnement 12 maanden
  • Flex Abonnement 80 = 62% van de prijs van de Standard Abonnement 12 maanden
  • Flex Abonnement 10 = 71% van de prijs van het Standard Abonnement 1 maand
  • Flex Abonnement 6 = 49% van de prijs van het Standard Abonnement 1 maand

Als je een B-Parking abonnement of een supplement van De Lijn, MIVB of TEC nodig hebt, raden we je aan een Standard Abonnement te nemen. Tijdens deze testfase kan je het Flex Abonnement niet combineren met een B-Parking abonnement of een abonnement bij De Lijn, MIVB of TEC.

Voor B-Parking zijn de mogelijke oplossingen:

  • De 10-beurtenkaart die recht geeft op 10 toegangen van 24 uur tot de gekozen parking. De parkings die dit product aanbieden, zijn terug te vinden op onze website.  De aankoop wordt momenteel alleen gedaan aan de stationsloket van de gekozen parking.
  • Het parkingticket waar je, om gebruik te kunnen maken van het preferentiële passagierstarief:
    • Ofwel de QR-code moet inscannen aan de betaalterminal 
    • Ofwel, ingeval de terminal je 'ticket' niet herkent, aan het loket waar, op vertoon van het geldige Flex Abonnement, je parkeerticket gevalideerd wordt voor het preferentieel tarief.

Aankoop/activering

Als je een Flex Abonnement wil, vraag je dit aan bij je werkgever.

Aankopen doe je via je smartphone of tablet in de NMBS-app. Om het abonnement te activeren, moet je aan 3 voorwaarden voldoen:

  1. Je hebt een e-mail van je werkgever of NMBS ontvangen met een link naar de NMBS-app waarmee je eenvoudig het gekozen type Flex Abonnement kan activeren. Je hoeft de prijs van je abonnement niet voor te schieten. We factureren het bedrag van het gekozen Flex Abonnement rechtstreeks aan je werkgever.
  2. Je hebt de NMBS-app gedownload op je mobiele toestel.
  3. Je hebt een gratis My NMBS-account. Nog geen account? Dan kan je er eentje aanmaken via de app. Indien je al een privé My NMBS-account hebt, hoef je geen tweede aan te maken. Je My NMBS-account kan je zowel voor persoonlijke als woon-werk treinreizen gebruiken.

Je kan een Flex Abonnement aanvragen bij je werkgever. Je werkgever zal een aanvraag doen om je abonnement om te ruilen.
Zodra je reisdagen opgebruikt zijn of de geldigheidsdatum is verstreken, kan je geen reisdagen meer valideren. Om met je abonnement te kunnen blijven reizen, vraag je je werkgever om je het recht te geven een nieuw Flex Abonnement aan te kopen volgens de voorwaarden van de FAQ : "Hoe en waar koop ik een Flex Abonnement? ".
Nee, op voorwaarde dat je dezelfde dag terugkeert.
Je klikt op de link die je in de e-mail vindt die je van NMBS gekregen hebt, maar je komt in je browser terecht en niet in de NMBS-app, terwijl dit noodzakelijk is om het Flex Abonnement te activeren.
 
Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen. We raden je aan om de eerste manier te proberen en opnieuw op de link te klikken en indien die manier niet lukt, naar de tweede te gaan, enz.
  1. Check of je de laatste versie van de NMBS-app voor Android of iPhone geïnstalleerd hebt
  2. Pas je instellingen ‘automatisch openen’ aan op je mobiel toestel zodat de link via de NMBS-app opent
  3. Stuur de e-mail die je op je professioneel e-mailadres ontvangen door naar je persoonlijk e-mailadres en open die e-mail op je mobiel toestel
  4. Open de e-mail op een ander mobiel toestel (enkel voor de activatie van het Flex Abonnement; gebruik ervan kan via een mobiel toestel naar keuze)
  5. Neem contact op met NMBS Klantendienst op 02 528 28 28 tijdens de openingsuren (elke dag van 7u tot voor 21u30)
Omdat dit een pilootproject is, biedt NMBS op dit moment enkel het treintraject aan.

Gebruik

Afhankelijk van het type dat je koos, is je Flex Abonnement 1 of 12 maanden geldig vanaf de datum van activering in de NMBS-app.

Op basis van de gekozen geldigheidsduur krijg je:

  • 6 of 10 reisdagen in 1e of 2e klas (Flex Abo 1 maand)
  • 80 of 120 reisdagen in 1e of 2e klas (Flex Abo 12 maanden)

Tijdens de geldigheidsperiode kan je met het aantal gekochte reisdagen vrij kiezen wanneer je reist.

Om op de datum van jouw keuze te reizen, moet je maar één keer je reisdag valideren in de NMBS-app. Om geldig te reizen op de gekozen dag, valideer je jouw Flex Abo voor je in je eerste trein van de dag stapt. Daarna ontvang je je vervoersbewijs dat een QR-code en controle-elementen bevat via de app.

Wanneer je een Flex Abo-reisdag gevalideerd hebt, kan je op die datum onbeperkt reizen op dat traject in de gekozen klas tot de nachtelijke onderbreking van de treindienst.

Afhankelijk van het type dat je koos, is je Flex Abonnement 1 of 12 maanden geldig vanaf de datum van activering in de NMBS-app.
Zodra je reisdagen opgebruikt zijn of de geldigheidsdatum is verstreken, kan je geen reisdagen meer valideren. Om met je abonnement te kunnen blijven reizen, vraag je je werkgever om je het recht te geven een nieuw Flex Abonnement aan te kopen. Zie de FAQ "Hoe en waar koop ik een Flex Abonnement?".
Ja, je Flex Abonnement is gelinkt aan je My NMBS-account, niet aan een bepaalde smartphone.

Na verkoop

Ja, tot 30 dagen vooraf, ook al raden we het u niet aan omdat het niet gemakkelijk is om een verkeerde validatie te annuleren. In voorkomend geval moet u zich voor 21u30 van de vooravond van uw reis tot de klantendienst richten op 02 528 28 28.
Neem contact op met NMBS Klantendienst op 02 528 28 28 tijdens de openingsuren (elke dag van 7u tot voor 21u30) tot de dag voordien, om je reis te annuleren.
Neem contact op met NMBS Klantendienst op 02 528 28 28 tijdens de openingsuren (elke dag van 7u tot voor 21u30).
Neem contact op met NMBS Klantendienst op 02 528 28 28 tijdens de openingsuren (elke dag van 7u tot voor 21u30) tot de dag voordien, om je reis te annuleren.
Het Flex Abonnement 1 maand (6 of 10 reisdagen) kan niet omgeruild worden.

Het Flex Abonnement 12 maanden (80 of 120 reisdagen) kan je tijdens de geldigheidsperiode wel omruilen wanneer je je traject wil wijzigen. Je werkgever kan hiervoor een omruilingsaanvraag doen bij NMBS.
  • Het Flex Abonnement 1 maand is niet terugbetaalbaar 
  • Het Flex Abonnement 12 maanden kan worden terugbetaalbaar volgens de voorwaarden die in de productfiche zijn beschreven. Dit verzoek moet je aan je werkgever richten.
  • Het Flex Abonnement 1 maand is niet inwisselbaar
  • Het Flex Abonnement 12 maanden kan worden ingeruild volgens de voorwaarden die in de productfiche zijn beschreven. Dit verzoek moet je aan je werkgever richten.
Nee, NMBS organiseert dit pilootproject exclusief met je werkgever.
loader