Is jouw werkgever verantwoordelijk voor de aankoop van je treinabonnement? Ontdek onze oplossingen voor Flex Abonnement Derdebetaler.

Als je gemiddeld 2 tot 3 keer per week op hetzelfde traject reist, stellen wij je het Flex Abonnement 10 voor.

  • 10 reisdagen te gebruiken over een periode van 1 maand
  • geldig op een vast traject in 2e of 1e klas
  • alleen beschikbaar in de NMBS-app
  • onbeperkt reizen op je traject gedurende de hele dag voor elke reisdag die in de app wordt gevalideerd
  • kan worden gecombineerd met NMBS-parking

Aankoop/activering van je Flex Abonnement

Het Flex Abonnement is voordelig als je gemiddeld 2 tot 3 keer per week naar je werk reist.

Als je meer dan 3 keer per week op hetzelfde traject reist, is het Standard Abonnement nog steeds voordeliger. Als je minder dan 2 keer per week reist, zijn andere producten (Tickets of Multi) voordeliger dan een abonnement.

Vergelijk onze abonnementen

In eerste instantie worden alleen door de werkgever betaalde Flex Abonnementen onder een Derdebetalerscontract in verschillende versies aangeboden.

Om operationele redenen zal de lancering van het Flex Abonnement (vanaf het eerste kwartaal van 2023) gefaseerd plaatsvinden. Als je je Flex Abonnement zelf koopt, is het momenteel alleen beschikbaar in de versie Flex Abonnement 10 (10 reisdagen te gebruiken binnen een periode van 1 maand).

In de toekomst zullen andere versies van Flex Abonnement worden aangeboden.

Heb je nog geen My NMBS-account, maak er dan gratis één aan via de NMBS-app, in de tab My NMBS.

Ga in de NMBS-app naar de rubriek 'Aankopen' en dan:

  1. Klik op 'Nieuwe aankoop'
  2. Kies de tab 'Flex/Multi'
  3. Stel je vertrek- en aankomststation in
  4. Selecteer het product Flex Abonnement 10
  5. Kies jouw comfortniveau (1e of 2e klas)

Zodra de betaling is gedaan, is het klaar! Je hebt nu 10 reisdagen op een bepaald traject.

Vergeet niet: op de dag dat je reist, valideer je je reisdag voordat je op de eerste trein van de dag stapt. Ga hiervoor naar de rubriek 'Aankoop' en klik op 'Valideer een reisdag'. In de NMBS-app wordt een QR-code gegenereerd.

Rij je met de auto naar het station? Je kan je Flex Abonnement combineren met een Parking Abonnement voor een NMBS-parking naar keuze, tegen het voorkeurstarief voor reizigers.

Om van een Parking Abonnement te profiteren, ga je naar het loket met jouw gepersonaliseerde MoBIB-kaart. Op vertoon van je actieve Flex Abonnement wordt het Parking Abonnement aan je MoBIB-kaart gekoppeld. Let op: Flex Abonnement 10 kan alleen gecombineerd worden met een parkeerkaart van 1 maand.

Heb je nog geen gepersonaliseerde MoBIB-kaart geregistreerd bij NMBS? Geen probleem: je kan er een krijgen aan het loket voor € 6 administratiekosten.
In eerste instantie niet.

In de lanceringsfase kunnen alleen door de werkgever gefinancierde Flex Abonnementen (in het kader van een Derdebetalerscontract) worden gecombineerd met een MIVB-, TEC- of De Lijnsupplement. Deze supplementen zijn dus nog niet beschikbaar in combinatie met een persoonlijk aangekochte Flex Abonnement 10.

Uiteraard zal het Flex Abonnement gamma in de toekomst worden uitgebreid.
Ja, als je een abonnement koopt voor je woon-werkverkeer, is je werkgever verplicht dit geheel of gedeeltelijk aan je terug te betalen. Aarzel niet om contact op te nemen met jouw werkgever om te weten welke terugbetalingsvoorwaarden in jouw bedrijf worden toegepast.
Wanneer je je 10 reisdagen hebt opgebruikt of wanneer de geldigheidsdatum is verstreken, kun je geen reisdagen meer valideren. Om verder te reizen met een Flex Abonnement, moet je een nieuw Flex Abonnement kopen.
  • Log je uit en probeer opnieuw in te loggen. Dan start er een nieuwe sessie en worden jouw gegevens opnieuw opgehaald. Normaal zou je Flex Abo nu wel zichtbaar moeten zijn.
  • Heb je misschien een tweede account? Probeer daar dan mee in te loggen. Weet je jouw wachtwoord niet meer? Via "Wachtwoord vergeten" kan je jouw wachtwoord resetten.
Ga met je gepersonaliseerde MoBIB-kaart naar het loket om je parkeerabonnement te verlengen. Je zal gevraagd worden om je actieve Flex Abonnement te tonen. Het parkeerabonnement wordt gekoppeld aan je MoBIB-kaart. Let op: Flex Abonnement 10 kan alleen gecombineerd worden met een parkeerkaart van 1 maand.

Tutorial: hoe koop ik een Flex Abonnement via de app?

Gebruik

Met je Flex Abonnement 10 beschik je over een aantal van 10 reisdagen gedurende 1 maand. Tijdens de hele maand waarin je Flex Abonnement geldig is, kan je vrij de data kiezen waarop je wil reizen.

Om te reizen op de datum van je keuze, hoef je slechts één reisdag te valideren in de NMBS-app vóór je op de eerste trein van de dag stapt. Via de app ontvang je jouw ticket, met een QR-code voor de controle op de trein.

Na validatie van een reisdag op je Flex Abonnement kan je op die datum een onbeperkt aantal heen- en terugreizen maken op het gekozen traject en in de gekozen klasse (tot de nachtelijke onderbreking van de treindienst).
Je Flex Abonnement is 1 maand geldig vanaf de activatiedatum in de NMBS-app.

Bij de activering kun je zelf de begindatum van de geldigheid kiezen; die kan onmiddellijk of later zijn. In elk geval is de begindatum van de geldigheid van je Flex Abonnement de datum die je zelf hebt bepaald.
Ja, het is mogelijk om een reisdag te valideren tot 31 dagen op voorhand, binnen de geldigheidsduur van je Flex Abonnement.

Nee, op voorwaarde dat je dezelfde dag terugkeert (of althans voor de nachtelijke onderbreking van de treindienst).

Want zodra je een Flex Abonnement reisdag hebt gevalideerd, kun je op die datum een onbeperkt aantal heen-en terugreizen maken op het traject en in de klasse die je hebt gekozen.

Ja, je Flex Abonnement is gelinkt aan je My NMBS-account, niet aan een bepaalde smartphone.

Welke smartphone of tablet je ook gebruikt, je hoeft je enkel aan te melden via je My NMBS-account (op voorwaarde dat je de NMBS-app hebt geïnstalleerd).

Ja, het is nog steeds mogelijk om een reisdag te annuleren na validatie in de app. 

  • voor een validatie gemaakt vóór de reisdatum, is het mogelijk te annuleren tot de dag vóór de betreffende reisdag.
  • voor een validatie gemaakt op de reisdag (maar vóór gebruik) is het mogelijk om te annuleren tot 5 minuten na de validatie van je reisdag.

Tutorial: hoe valideer of annuleer ik een reisdag op mijn Flex Abonnement?

Naverkoop

Neem contact op met de Klantendienst op 02 528 28 28 tijdens de openingsuren (elke dag van 7u tot 21u30).

Nee, Flex Abonnementen voor 1 maand zijn niet terugbetaalbaar of inwisselbaar. 

Je Flex Abonnement 10 wordt alleen volledig terugbetaald als je verzoek om terugbetaling wordt ingediend:

  • vóór de startdatum van je abonnement als je het vooraf hebt gekocht
  • op de dag van de geldigheidsdatum, binnen 30 minuten na aankoop en op voorwaarde dat er geen reisdag is gevalideerd.
Nee, dit is niet mogelijk. Als je je 10 reisdagen aan het eind van de geldigheidsmaand niet hebt gebruikt, gaan de ongebruikte dagen verloren.

Nee, het parkeerabonnement voor 1 maand is niet terugbetaalbaar of inwisselbaar.

Je parkeerabonnement wordt alleen volledig terugbetaald als je verzoek om terugbetaling wordt ingediend: 

  • vóór de startdatum van je abonnement als je het vooraf hebt gekocht
  • op de dag van de startdatum, binnen 30 minuten na aankoop
 

De NMBS-app, onmisbaar voor het Flex Abonnement

  • om je Flex Abonnement te kopen
  • een reisdag te valideren voor elke dag van gebruik
  • je Flex Abonnement te tonen bij controle
  • de dienstregeling van je trein in real time te raadplegen
check2-anim