NMBS geeft assistentie in de voorziene assistentiestations onder de voorwaarde dat het fysiek contact tussen de assistentieverlener en de klant tot een minimum wordt beperkt.

Assistentie binnenland

  • Net zoals bij de andere klanten vragen we aan de personen met beperkte mobiliteit om een mondmasker te dragen of een alternatief dat toelaat om mond en neus te bedekken, vanaf het betreden van de fiets- en autoparkings van het station, in het station, op de perrons en aan boord van de treinen, naar het voorbeeld van de NMBS-personeelsleden ter plaatse.

  • De normale reservatietermijnen voor assistentie zijn van toepassing. Voor verplaatsingen van en naar het buitenland kunnen andere regels gelden.

Er zijn een aantal specifieke voorwaarden van toepassing:

Assistentie voor reizigers die gebruikmaken van een rolstoel of een ander verplaatsingshulpmiddel:

  • Onze medewerker ontmoet de klant op de afgesproken plaats in het station en begeleidt hem/haar tot aan de trein, helpt hem/haar overstappen of begeleidt hem/haar van de trein tot aan de uitgang van het station.   
  • Onze medewerker plaatst de oprijplaat of oprijbrug. 
  • Om veiligheidsredenen mogen het totale gewicht en de afmetingen van de rolstoel niet meer zijn dan: 300 kg, 75 cm breed en 120 cm lang.
  • Het fysiek contact tussen de assistentieverlener en de klant wordt tot een minimum beperkt én de sociale afstand van 1,5 meter waar mogelijk gevrijwaard. 
  • De klant rijdt zoveel mogelijk zelfstandig in of uit de trein. 
  • Indien contact tussen de medewerker en de rolstoel van de klant uitzonderlijk noodzakelijk is (bv. bij gebruik van een spoorovergang in het geval van een niet-elektrische rolstoel), zal onze medewerker de handgrepen ontsmetten.
  • Ter herinnering: het dragen van een mondmasker of een alternatief dat toelaat om mond en neus te bedekken, is verplicht. 

Assistentie voor reizigers met een visuele beperking en reizigers met een beperking zonder rolstoel of ander verplaatsingshulpmiddel:

  • Onze medewerker ontmoet de klant op de afgesproken plaats in het station en begeleidt hem/haar tot aan de trein, helpt hem/haar overstappen of begeleidt hem/haar van de trein tot aan de uitgang. 
  • Indien nodig begeleidt onze medewerker de klant door hem/haar bij de arm te nemen. Onze medewerker is voorzien van de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen 
  • Ter herinnering: het dragen van een mondmasker of een alternatief dat toelaat om mond en neus te bedekken, is verplicht. 

NMBS wil haar reizigers bedanken voor hun begrip en hun samenwerking in deze uitzonderlijke omstandigheden.

Assistentie voor verplaatsingen naar het buitenland

Reist u naar het buitenland?

Informeer u voor essentiële verplaatsingen naar het buitenland over de assistentievoorwaarden in het land van bestemming alvorens een reis te boeken. 

De maatregelen om de coronacrisis te bedwingen verschillen van land tot land. De assistentievoorwaarden van onze buurlanden vindt u:

Profiteer van de gratis bijstand van NMBS voor personen met beperkte mobiliteit

  • Individuele service voor binnenlandse en buitenlandse reizen
  • Groepsreizen voor reizen in België

Bezorg ons je aanvraag

Ten laatste 24 uur voor vertrek in 132 stations

Voor een treinreis met of zonder overstap

Ten laatste 3 uur voor vertrek in 41 stations

Voor een rechtstreekse verbinding (tussen 6:30 en 21:00) tussen 2 van deze 41 stations :
 
Aarschot, Aarlen, Antwerpen-Centraal, Bergen, Blankenberge, 's-Gravenbrakel, Brugge, Brussels Airport-Zaventem, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi-Zuid, Denderleeuw, Dendermonde, De Panne, Doornik, Genk, Gent-Dampoort, Gent-St-Pieters, Hasselt, Kortrijk, La Louvière-Zuid, Leuven, Libramont, Lier, Lokeren, Louvain-la-Neuve, Luik-Guillemins, Marloie, Mechelen, Mol, Namen, Nijvel, Oostende, Ottignies, Oudenaarde, Rochefort-Jemelle, Sint-Niklaas, Turnhout, Verviers-Centraal, Zottegem.

Op de dag van je reis meld je je 20 minuten vóór vertrek op het afgesproken ontmoetingspunt aan, in het bezit van je vervoersbewijs. Als je tijdens je reis moet overstappen, is er een overstaptijd van 15 minuten voorzien.

Personen met beperkte mobiliteit - zonder rolstoel of met een plooibare rolstoel die ze kunnen verlaten en zonder mobiele laadbrug aan boord van de trein kunnen stappen - kunnen ook in andere Belgische stations van een aangepaste assistentiedienst genieten, afhankelijk van de beschikbaarheid van ons personeel en volgens de boekingsprocedure (24 uur vooraf).

Reserveer online

Lijst van stations die een ontvangstvoorziening voor reizigers met beperkte mobiliteit bieden

Bezorg ons je aanvraag

Tot 48 uur voor vertrek

1/ Koop eerst je internationaal ticket aan

Eurostar, Thalys en TGV® passen een speciaal tarief voor rolstoelgebruikers toe, verbonden aan een specifieke plaats in 1e klas. De rolstoelgebruiker reist in de rolstoel en hoeft deze dus niet te verlaten. Rolstoelgebruikers (en hun begeleider) kunnen zo in 1e klas reizen aan het 2de klas tarief. 
  • op 02 432 38 01 (van maandag tot vrijdag van 08u00 tot 20u, tijdens weekends en feestdagen van 09u tot 16u30.)

2/ Reserveer vervolgens je assistentie

De dag van de reis, bied je je minstens 30 minuten (Eurostar : 60 minuten) voor het vertrek van je trein aan op het afgesproken ontmoetingspunt.

Ben je een reiziger die moeite heeft om zich te oriënteren, informatie te lezen of te begrijpen, hulp te vragen of tickets te kopen?

Download hier onze gratis leergids "Ik durf de trein te nemen"!

De leergids is makkelijk om te lezen door de vele pictogrammen en zal je helpen tijdens je treinreis om hulp te vragen en je weg te vinden.

Veelgestelde vragen

Raadpleeg alle informatie over de diensten in jouw station (assistentie voor reizigers met beperkte mobiliteit, liften, betaalmogelijkheden, bagagekluisjes, openingsuren, aansluitingen bus-tram-metro,…) door het in te geven in onze databank.
  • Als je blind of slechtziend bent, kan je de trein gratis nemen in 2e klas. Hiervoor moet je in het bezit zijn van een Nationale Verminderingskaart voor slechtzienden.
  • Met de Kaart Kosteloze Begeleider reist jouw begeleider gratis mee.
  • Als je een Kaart Verhoogde Tegemoetkoming hebt, kan je een Ticket met korting Verhoogde Tegemoetkoming kopen voor de helft van de prijs.
  • Heeft u ernstige moeilijkheden om te stappen of rechtop te blijven staan? De Voorrangskaart voor een zitplaats geven je gratis de garantie op een zitplaats.

    Raadpleeg de voorwaarden om je Voorrangskaart voor een zitplaats te verkrijgen
    Er is gratis assistentie beschikbaar voor elk type voertuig dat bestemd is voor de mobiliteit van een lichamelijk beperkte reiziger. Als je geen passagier met beperkte mobiliteit bent, kan NMBS niet aan je verzoek om assistentie voldoen.

    Om veiligheidsredenen mag het totale gewicht en de afmetingen van de rolstoel niet groter zijn dan: 300 kg, 75 cm breed en 120 cm lang.
    Als je als reiziger met beperkte mobiliteit assistentie voor een reis in België hebt aangevraagd of voor een reis naar het buitenland, dan kan de verantwoordelijke medewerker je helpen bij het dragen van een bagagestuk type trolley (op wieltjes en voorzien van een uitschuifbaar handvat). Je bagage mag niet zwaarder zijn dan 16 kilo.

    Je mag meerdere bagagestukken meenemen maar de verantwoordelijke medewerker zal deze niet voor je dragen.

    NMBS beschikt niet over een leveringsdienst voor bagage. In het station Brussel-Zuid biedt Wibag wel een betaalde bagagedienst aan.
    Blindengeleidehonden en assistentiehonden reizen gratis met je mee en hebben geen Huisdier Supplement nodig. Bij controle aan boord van de trein moet je de persoonlijke toegankelijkheidskaart van een erkend trainingscentrum voor assistentiehonden tonen. Deze kaart moet elk jaar door dit centrum worden gevalideerd.

    Blindengeleidehonden en assistentiehonden moeten geen muilkorf dragen.
    Natuurlijk. Je kan je rolstoel gratis meenemen aan boord van de trein, ongeacht of je al dan niet gebruik maakt van de gratis hulpdienst van de NMBS.
    Je kunt de folder in braille of op Audio CD ontvangen bij aanvraag per mail: assistance@b-rail.be
    loader