Heeft jouw werkgever een Derdebetalerscontract met NMBS en reis je gemiddeld 2 tot 3 keer per week naar je werkplek? Dan bieden wij je het Flex Abonnement aan.

  • beschikbaar in 2 formules op jaarbasis (80 of 120 reisdagen te gebruiken in 12 maanden) en 2 formules op maandbasis (6 of 10 reisdagen)
  • geldig voor een vast traject in 2e of 1e klas
  • alleen beschikbaar via de NMBS-app
  • onbeperkt reizen op je traject gedurende de hele dag voor elke reisdag die in de app wordt gevalideerd
  • mogelijkheid van een supplement voor de MIVB, TEC, De Lijn en/of Parking
De lancering van Flex Abonnement zal vanaf het eerste kwartaal van 2023 gefaseerd plaatsvinden. Zodra Flex Abonnement voor jouw bedrijf beschikbaar is, wordt jouw werkgever door onze diensten gecontacteerd en geïnformeerd.

4 formules van Flex Abonnement

  • 6 reisdagen op het gekozen traject, te gebruiken binnen een periode van 1 maand (om gemiddeld 2 dagen per week te reizen)
  • 10 reisdagen op het gekozen traject, te gebruiken binnen een periode van 1 maand (om gemiddeld 3 dagen per week te reizen)
  • 80 reisdagen op het gekozen traject binnen een periode van 12 maanden (om gemiddeld 2 dagen per week te reizen)
  • 120 reisdagen op het gekozen traject binnen een periode van 12 maanden (om gemiddeld 3 dagen per week te reizen)

Om je Flex Abonnement te vervolledigen

Optionele supplementen die je kan combineren met je Flex Abonnement:

  • MIVB 1 maand: 1 maand onbeperkt reizen op het hele MIVB-net (behalve vanaf Brussels Airport).
  • MIVB 12 maand: 12 maanden onbeperkt reizen op het hele MIVB-net (behalve vanaf Brussels Airport).

Om het MIVB-net te kunnen gebruiken, wordt het MIVB-supplement op je persoonlijke MoBIB-kaart geladen.

Prijs van de MIVB-supplementen

Type reiziger  1maand 12maanden
 25 jaar en meer  € 49  € 499
 minder dan 25 jaar  € 49  € 499*
 65 jaar en meer  € 49  € 499*

*Voor jongeren tot 25 jaar met een School Abonnement dat 12 maanden geldig is, voor Brusselse jongeren tussen 18 en 24 jaar met een Standard Abonnement dat 12 maanden geldig is en voor reizigers van 65 jaar en ouder met een Standaard Abonnement dat 12 maanden geldig is, is het voordeliger om het MIVB-abonnement apart te kopen.

Let wel:

  • het Flex Abonnement 6 of 10 (1 maand geldig) kan enkel gecombineerd worden met een MIVB-supplement van 1 maand.
  • het Flex Abonnement 80 of 120 (geldig voor 12 maanden) kan worden gecombineerd met een MIVB-supplement voor 12 maanden of één of meer MIVB-supplementen voor 1 maand

Optionele supplementen die gecombineerd kunnen worden met je Flex Abonnement:

  • De Lijn Omnipas 1 maand: 1 maand onbeperkt reizen op het hele netwerk van De Lijn (behalve Limburg Express-lijnen)
  • De Lijn Omnipas 12 maanden: 12 maanden onbeperkt reizen op het hele netwerk van De Lijn (behalve Limburg Express-lijnen)
  • De Lijn Buzzy Pazz 1 maand (-25 jaar): 1 maand onbeperkt reizen op het hele netwerk van De Lijn (behalve Limburg Express lijnen)
  • De Lijn Buzzy Pazz 12 maanden (-25 jaar): 12 maanden onbeperkt reizen op het hele netwerk van De Lijn (behalve Limburg Express-lijnen)

Om op het netwerk van De Lijn te kunnen gebruiken, wordt het supplement van De Lijn geladen op je persoonlijke MoBIB-kaart.

Prijzen van het De Lijn supplement:

  • De Lijn Omnipas 1 maand : € 49
  • De Lijn Omnipas 12 maanden : € 351
  • De Lijn Buzzy Pazz 1 maand (-25 jaar) : € 33
  • De Lijn Buzzy Pazz 12 maanden (-25 ans) : € 215

Opgelet:

  • Het Flex Abonnement 6 of 10 (geldig gedurende 1 maand) kan enkel gecombineerd worden met een De Lijn Supplement 1 maand.
  • Het Flex Abonnement 80 en 120 (geldig gedurende 12 maanden) kunnen gecombineerd worden met een De Lijn Supplement 12 maanden of met één of meerdere De Lijn Supplementen 1 maand.

Optionele supplementen die kunnen worden gecombineerd met je Flex Abonnement: 

  • TEC Next 1 maand: onbeperkt reizen gedurende 1 maand in 1 of 2 aangrenzende zones van het TEC-netwerk.
  • TEC Next 12 maanden: 12 maanden onbeperkt reizen in 1 of 2 aangrenzende zones van het TEC-netwerk.
  • TEC Horizon 1 maand: onbeperkt reizen gedurende 1 maand op het hele TEC-netwerk (behalve Express-lijnen).
  • TEC Horizon 12 maanden: 12 maanden onbeperkt reizen op het hele TEC-netwerk (behalve Express-lijnen).
  • TEC Express 1 maand: 1 maand onbeperkt reizen op het hele TEC-netwerk (inclusief Express-lijnen).
  • TEC Express 12 maanden: 12 maanden onbeperkt reizen op het hele TEC-netwerk (inclusief Express-lijnen).

Om het netwerk van TEC te kunnen gebruiken, wordt het supplement van TEC op je gepersonaliseerde MoBIB-kaart geladen.

Prijs van TEC-supplementen

NEXT

 Type reiziger 1 Maand 12 Maand
 Volwassene € 37,10 € 323
 12-17 € 16,10 € 132
 18-24 zie Express-tarief

HORIZON

Type reiziger 1 Maand 12 Maand
 Volwassene € 46,70 € 405
 12-17 € 21,70 € 172
 18-24 zie Express-tarief

EXPRESS

Type reiziger 1 Mois 12 Mois
 Volwassene € 70,20 € 585
12-17 € 36,20 € 281
18-24 € 1 €12

Let wel:

  • het Flex Abonnement 6 of 10 (1 maand geldig) kan enkel gecombineerd worden met een TEC Supplement van 1 maand.
  • het Flex Abonnement 80 of 120 (12 maanden geldig) kan worden gecombineerd met een TEC-Supplement van 12 maanden of met één of meer TEC-Supplementen van 1 maand. 
Kom je met de auto naar het station? Je kunt je Flex Abonnement combineren met een parkeerproduct voor een NMBS-parking naar keuze tegen het voorkeurtarief voor treinreizigers.

Als je een parkingsupplement wilt nemen, ga je gewoon met je MoBIB-kaart (en met je Parkingattest als je werkgever bijdraagt aan je kosten) naar het stationsloket van je keuze en toon je je actieve Flex Abonnement. Het parkingsupplement wordt geladen op jouw gepersonaliseerde MoBIB-kaart geregistreerd bij NMBS, zodat je op elk moment de parking kan in- en uitrijden.

Aankoop/activering van een Flex Abonnement

Het Flex Abonnement is voordelig als je gemiddeld 2 tot 3 keer per week naar je werk reist.

Als je meer dan 3 keer per week op hetzelfde traject reist, is het Standard Abonnement nog steeds voordeliger. Als je minder dan 2 keer per week reist, zijn andere producten (Tickets of Multi) voordeliger dan een abonnement.

Vergelijk onze abonnementen

De lancering van Flex Abonnement vindt plaats in het eerste kwartaal van 2023.

Om operationele redenen zal het gefaseerd over meerdere maanden moeten worden ingevoerd. Je werkgever wordt door onze diensten gecontacteerd zodra het Flex Abonnement beschikbaar is voor jouw bedrijf of organisatie.
  • Om een Flex Abonnement te verkrijgen, moet je je bij jouw werkgever aanmelden zodra het Flex Abonnement voor jouw bedrijf of organisatie beschikbaar is.
  • Vervolgens activeert je jouw  Flex Abonnement en eventuele MIVB, De Lijn, TEC of Parking supplementen op de NMBS-app via je mobiel toestel (smartphone of tablet).
  • Goed om weten: als je jouw Flex Abonnement combineert met een MIVB-, De Lijn- of TEC-abonnement, wordt je MIVB-, De Lijn- of TEC-supplement op je persoonlijke MoBIB-kaart geladen.
  • Heb je nog geen MoBIB-kaart? Geen probleem: je kan er eerst een kopen aan onze stationsloketten voor € 6 (of, als ze door jouw werkgever wordt betaald, op vertoon van je Derdebetalersattest).
  • Heb je een persoonlijke MoBIB-kaart van een andere openbare vervoersmaatschappij (MIVB, TEC of De Lijn) die nog niet bij NMBS is geregistreerd? Om de supplementen van je Flex Abonnement te activeren, moet je eerst jouw MoBIB-kaart registreren aan het loket van een station naar keuze.
  • Om van het parkeersupplement te genieten, ga je met jouw MoBIB-kaart (en je Derdebetalersbewijs als jouw werkgever bijdraagt aan de kosten) naar het loket van een station en toon je jouw actieve abonnement. Je parkeerabonnement wordt gekoppeld aan je MoBIB-kaart.

Afhankelijk van het door je werkgever gekozen bijdrages kunnen deze verschillende toeslagen worden betaald

  • volledig door je werkgever
  • deels door je werkgever, deels door jezelf voor het MIVB-, De Lijn- of TEC-supplement
  • volledig door jezelf voor de optionele parkeertoeslag

Informeer bij je werkgever naar de mate van tussenkomst die in jouw bedrijf wordt toegepast. Als je werkgever helemaal niet tussenkomt in de aankoop van je MIVB, De Lijn of TEC-supplement, moet je die rechtstreeks bij de betrokken operator aankopen. De aankoop van het optionele parkeersupplement gebeurt altijd aan een stationsloket.

Als je werkgever (geheel of gedeeltelijk) deelneemt, wordt de bijdrage van je werkgever opgenomen in de vouchercode (of eventueel in de verschillende vouchercodes) die je van je werkgever krijgt en die je moet invoeren in de NMBS-app om je Flex Abonnement te activeren.

Als een deel van je Flex Abonnement of supplementen niet gedekt is door je voucher(s), zal je het resterende deel moeten betalen bij de aankoop van je Flex Abonnement in de NMBS-app (met de betaalmethode van je keuze).

Let op: om de optionele supplementen van je Flex Abonnement te activeren, moet je in het bezit zijn van een persoonlijke MoBIB-kaart die gekoppeld is aan je My NMBS-account.

Twee voorwaarden:

  1. Je hebt de NMBS-app op je smartphone of tablet. Zo niet, download hem dan gratis.
  2. Je hebt een gratis My NMBS-account. Als je al een persoonlijk My NMBS-account hebt, hoef je geen tweede aan te maken: je kunt je My NMBS-account gebruiken voor privé- en professionele reizen. Als je nog geen account hebt, moet je er een gratis aanmaken via de NMBS-app.
  • Je ontvangt een e-mail van je werkgever met een link naar de NMBS-app.
  • Je koppelt je voucher aan je My NMBS-account in het tabblad Vouchers van de app.
  • Vervolgens activeer je je Flex Abonnement en eventuele supplementen, eveneens via de tab Vouchers van de app.

Merk op dat je de prijs van je Flex Abonnement niet hoeft te betalen bij de activering. Het bedrag van het gekozen Flex Abonnement wordt rechtstreeks aan je werkgever gefactureerd. Als je werkgever niet het volledige bedrag van je Flex Abonnement betaalt, moet je het deel dat niet door je werkgever wordt gedekt op de NMBS-app betalen.

En dat is het! Je kunt nu profiteren van een bepaald aantal dagen om met de trein te reizen op een bepaald traject.

Zodra je je aantal reisdagen hebt opgebruikt of als de geldigheidsdatum is verstreken, kun je geen reisdagen meer valideren op je Flex Abonnement.

Als je wilt blijven reizen met een Flex Abonnement:

  • Heb je nog een actieve voucher, dan kun je zonder problemen een nieuw Flex Abonnement activeren.
  • Heb je geen actieve voucher meer, neem dan contact op met je werkgever die je het recht geeft om een nieuw Flex Abonnement en eventuele supplementen voor MIVB, TEC of De Lijn te activeren.
  • Log je uit en probeer opnieuw in te loggen. Dan start er een nieuwe sessie en worden jouw gegevens opnieuw opgehaald. Normaal zou je Flex Abo nu wel zichtbaar moeten zijn.
  • Heb je misschien een tweede account? Probeer daar dan mee in te loggen. Weet je jouw wachtwoord niet meer? Via "Wachtwoord vergeten" kan je jouw wachtwoord resetten.
  • Wanneer je parkeersupplement bijna afloopt, neem je eerst contact op met je werkgever die je het recht geeft om een nieuw parkeersupplement te activeren.
  • Vervolgens ga je met je MoBIB-kaart naar het stationsloket om je parkeersupplement (en eventueel het parkeerbewijs van je werkgever) te verlengen. Je zal gevraagd worden om je actieve Flex Abonnement te tonen. Het parkeersupplement wordt gekoppeld aan je MoBIB-kaart.

Gebruik van je Flex Abonnement

Afhankelijk van het type dat je koos, is je Flex Abonnement 1 of 12 maanden geldig vanaf de datum van activering in de NMBS-app.

Op basis van de gekozen geldigheidsduur krijg je:

  • 6 of 10 reisdagen in 1e of 2e klas (Flex Abo 1 maand)
  • 80 of 120 reisdagen in 1e of 2e klas (Flex Abo 12 maanden)

Tijdens de geldigheidsperiode kan je met het aantal gekochte reisdagen vrij kiezen wanneer je reist.

Om op de datum van jouw keuze te reizen, moet je maar één keer je reisdag valideren in de NMBS-app. Om geldig te reizen op de gekozen dag, valideer je jouw Flex Abo voor je in je eerste trein van de dag stapt. Daarna ontvang je je vervoersbewijs dat een QR-code en controle-elementen bevat via de app.

Wanneer je een Flex Abo-reisdag gevalideerd hebt, kan je op die datum onbeperkt reizen op dat traject in de gekozen klas tot de nachtelijke onderbreking van de treindienst.

  • Zodra je je Flex Abonnement en supplementen hebt geactiveerd in de NMBS-app, wordt (worden) je MIVB, De Lijn of TEC supplement(en) op je MoBIB kaart geladen.
  • Reis je met De Lijn? Laat dan zeker je MoBIB-kaart scannen door een NMBS-treinbegeleider of aan een NMBS-ticketautomaat om je De Lijn-supplement op je MoBIB-kaart te laten laden!
  • Reis je met MIVB of TEC? Als je je supplement onmiddellijk wilt gebruiken, zorg dan dat het op je MoBIB-kaart geladen is door het te laten scannen door een NMBS-treinbegeleider of aan een NMBS-ticketautomaat. Zo niet, dan wordt je MIVB- of TEC-supplement automatisch geladen de dag na je activering.
De geldigheid van je Flex Abonnement gaat in op de datum die je zelf kiest bij het activeren van je Flex Abonnement. Bij het activeren van je Flex Abonnement kan je een begindatum kiezen binnen maximaal 31 dagen.
Nee, op voorwaarde dat je dezelfde dag terugkeert (of althans voor de nachtelijke onderbreking van de treindienst).

Ja, het is mogelijk om een reisdag tot 31 dagen op voorhand te valideren (uiteraard binnen de geldigheidsduur van je Flex Abonnement).

Om ervoor te zorgen dat je niet vergeet een reisdag te valideren op de dag dat je reist, raden we je aan elke reisdag vooraf te valideren. En als je plannen veranderen, kun je een reisdag na validatie nog annuleren tot de dag voor de reis.

Ja, je Flex Abonnement is gelinkt aan je My NMBS-account, niet aan een bepaalde smartphone.

Ja, het is nog steeds mogelijk om een reisdag te annuleren na validatie in de app.

  • voor een validatie gemaakt vóór de reisdatum, is het mogelijk te annuleren tot de dag voor de betreffende reisdag.
  • voor een validatie gemaakt op de reisdag (maar vóór gebruik) is het mogelijk om te annuleren tot 5 minuten na de validatie van je reisdag.
Zodra je reisdagen opgebruikt zijn of de geldigheidsdatum is verstreken, kan je geen reisdagen meer valideren. Om met je abonnement te kunnen blijven reizen, vraag je je werkgever om je het recht te geven een nieuw Flex Abonnement aan te kopen.

Naverkoop

Contacteer de Klantendienst op 02 528 28 28 tijdens de openingsuren (elke dag van 7u tot 21u30).
  • Flex Abonnement 6 en 10 (1 maand) worden niet terugbetaald.
  • Flex Abonnement 80 en 120 (12 maanden) worden terugbetaald volgens de voorwaarden beschreven in de productfiche.

Verzoeken om terugbetaling moeten worden gericht aan je werkgever. Als je echter zelf een deel van je abonnement hebt betaald, kun je zelf een terugbetalingsaanvraag indienen via ons contactformulier.

Het Flex Abonnement kan niet worden omgeruild voor een ander abonnement.

  • Supplementen van 1 maand voor de MIVB, TEC of De Lijn en parkeersupplementen van 1 maand worden niet terugbetaald.
  • Supplementen voor 12 maanden voor de MIVB, TEC of De Lijn en parkeersupplementen voor 12 maanden zijn terugbetaalbaar onder de voorwaarden beschreven in de productfiche. De aanvragen moeten worden gericht aan je werkgever. Als je echter zelf een deel van je supplementen hebt betaald, kun je een terugbetalingsaanvraag indienen via ons contactformulier.
  • Parkeersupplementen van 3 en 12 maanden zijn terugbetaalbaar onder de voorwaarden beschreven in de productfiche. Verzoeken moeten worden gericht aan je werkgever in het geval van een Derdebetalersbetaling. Als je je parkeerabonnement echter zelf hebt betaald, ga dan naar het loket van het station waar ze de terugbetaling volgens de geldende regels zullen uitvoeren.
  • Opgelet: de Flex Abonnementen en hun supplementen kunnen niet worden omgeruild voor een ander abonnement.
Je koopt je abonnement zelf en niet je werkgever? Ontdek onze Flex Abonnement 10 voor particulieren.

De NMBS-app, onmisbaar voor het Flex Abonnement

  • om je Flex Abonnement te kopen
  • een reisdag te valideren voor elke dag van gebruik
  • je Flex Abonnement te tonen bij controle
  • de dienstregeling van je trein in real time te raadplegen
check2-anim