Wie of wat is Procurement?

Procurement is de aankoopafdeling van NMBS en bestaat uit verschillende teams:

  • Direct Procurement: alle trein-gerelateerde aankopen: van een volledige nieuwe trein tot het kleinste vijsje voor het onderhoud van een trein
  • Indirect Procurement: alle andere aankopen voor NMBS (met uitzondering van de werken die door de collega’s van Stations aangekocht worden)
  • Supplier Quality Assurance: leveranciersmanagement in de brede zin: creatie, risicomanagement, evaluatie van de performantie, kwaliteitsprocesopvolging en uitfasering

Bovendien hebben we nog 2 teams die meer gefocust zijn op de interne werking van Procurement: Procurement on the Move voor verbeterprojecten en Procurement Excellence met focus op people, process, tools & systems

De klanten van Procurement zijn de andere NMBS directies en corporate diensten:

  • zij roepen af op de contracten die Procurement afsluit
  • zij ontvangen wisselstukken op leverplan
  • zij plaatsen zelf kleinere aankoopopdrachten onder supervisie van Procurement
  • zij staan in voor de opvolging en uitvoering van contracten en aankoopopdrachten

Procurement roadmap

Missie

Procurement connects customer needs with supplier solutions.

Waarden

Procurement deelt de waarden die het DNA van alle NMBS medewerkers vormen en die expertise, modernisering en verandering combineren. Als PRO’S pakken we samen de toekomst aan.

Ambities

Business alignment

We dragen actief bij tot het realiseren van de strategieën en doelen van de business. Samenwerken met de interne klant en het begrijpen van zijn huidige en toekomstige behoeften zijn primordiaal.

Uitmuntende dienstverlening aan de klant

We willen onze interne klanten de best mogelijke dienstverlening bieden dankzij een transparant proces en optimale resultaten. Al onze diensten zijn erop gericht om de verwachtingen van de klant te overtreffen.

Diepgaande kennis van Leveranciersmarkten

We bieden onze interne klanten de beste mogelijke oplossingen en vergemakkelijken innovatieve verbeteringen door onze uitgebreide kennis van de markt.

Totale kostoptimalisatie

We garanderen de beste waarde door de directe en indirecte kosten die voortkomen uit de aankoop te optimaliseren (Total Cost of Ownership).

Risk & compliance management

We leggen de nadruk op het beperken en verkleinen van het risico op wettelijk, financieel en operationeel vlak doorheen het volledige aankoopproces.

Wat kopen we aan?

De aankopen van NMBS zijn gestructureerd in een producthiërarchie:

  1. Rolling Stock (RST)
  2. Spare Parts Rolling Stock (SPR)
  3. Information and Communication Technology (ICT)
  4. Technical Goods & Services (TGS)
  5. Corporate Goods & Services (CGS)
  6. Construction Works (CWO)

Algemene aankoopvoorwaarden

Hier vindt u de meest recente "Algemene Inkoopvoorwaarden" die van toepassing zijn op alle aankopen die zijn uitgevoerd na 1 oktober 2022. Lees deze documenten zorgvuldig door om naleving van ons beleid te garanderen.

Algemene aankoopvoorwaarden (vanaf 01/10/2022)

Daarnaast kunt u de vorige versie van de voorwaarden raadplegen:

Algemene aankoopvoorwaarden (vanaf 15/07/2021)

Cross Acceptance Audit

Wat de audits betreft, werkt NMBS samen met de Deutsche Bahn AG (DB AG), de Österreichische Bundesbahnen AG (ÖBB) en de Schweizerische Bundesbahnen AG (SBB). Hiervoor werd een samenwerkingsakkoord getekend, het zogenaamde Cross Acceptance Agreement (CAA). Hieronder vindt u de link naar

Bedoeling is om het aantal audits bij leveranciers te verminderen, doordat slechts 1 van de 4 ondernemingen een gemeenschappelijke leverancier auditeert en de andere 3 de auditresultaten overnemen. Aan de leverancier wordt voorafgaand toestemming gevraagd voor een CAA audit. Ook hier wordt een IRIS certificaat in rekening genomen, nl de scope van de CAA audit wordt afgestemd op de resultaat van het IRIS auditrapport en de Corrective Action Requests.

check2-anim