Verloren en gevonden voorwerpen
Hoe een verloren of vergeten voorwerpen in de trein of in het station melden?
Heb je iets verloren op een binnenlandse trein, op het perron of in een Belgisch station? Je hoeft de klantenservice niet te bellen: vul het bovenstaande formulier voor de verliesmelding onmiddellijk in. De zoektocht naar je voorwerp start zodra we de informatie op het formulier hebben ontvangen. Je ontvangt een e-mail ter bevestiging van de aangifte van je verloren voorwerp(en).Als je meerdere voorwerpen kwijt bent, bijvoorbeeld je rugzak met je digitale tablet? Een enkele verliesmelding is voldoende. Selecteer in dit geval 'tassen/koffers' als het verloren gegane item en vermeld je tablet in de beschrijving.
Meer info
Als de eindbestemming van je trein in het buitenland ligt, contacteer dan de buitenlandse spoorwegmaatschappij (SNCF, NS, CFL, DB) of de transporteur (Thalys, Eurostar, …)
Iets verloren in de trein of het station?
Laat het onmiddellijk weten via dit formulier en verhoog de kans dat we je verloren voorwerp terugvinden.
We beginnen de zoektocht meteen na je aangifte.
- Als we je voorwerp vinden
Dan verwittigen we je meteen.
Je haalt het voorwerp op in het station waar het ligt?
Je kan je voorwerp gratis komen ophalen. We bewaren het 7 dagen lang in het station waar het is gevonden. Na die 7 dagen, sturen we het naar een van onze depot-stations*.
Je wil je voorwerp ophalen in een station naar keuze?
Binnen de 7 dagen nadat je voorwerp is gevonden, kan je aanvragen om het in een van onze depot-stations* op te halen. Je betaalt dan wel 5 euro bij het ophalen.
We vinden geen eigenaar
Voorwerpen die na 50 dagen niet worden opgehaald, schenken we aan Spullenhulp.
- We hebben je voorwerp nog niet gevonden
We houden je up-to-date van onze zoektocht. 7 dagen nadat je jouw aanvraag hebt ingediend, krijg je van ons een e-mail met de stand van zaken. Dit herhalen we na 20 dagen.
Als we je voorwerp niet hebben gevonden na 50 dagen, moeten we de zoektocht helaas afronden. Ook dat laten we je eerst weten via mail.
*Aalst, Arlon, Brugge, Brussels Airport - Zaventem, Brussel-Noord, Charleroi-Centraal, Gent-Sint- Pieters, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Libramont, Luik-Guillemins, Bergen, Namen, Ottignies, Doornik
Als je meer info wil over je verloren voorwerp en de exacte status ervan, kun je contact opnemen met onze chatbot Mobi via Messenger door bv. te vragen: "Wat is de status van mijn verloren item?"
Zorg ervoor dat je het dossiernummer en het e-mailadres hebt dat je op het formulier voor verloren voorwerpen hebt ingevuld.
Heb je een voorwerp gevonden dat iemand is vergeten of kwijtgeraakt? Geef het aan onze medewerkers aan boord of in het station, dan zorgen wij ervoor dat het terechtkomt bij de eigenaar.