Maak gebruik van de assistentie van NMBS voor mensen met beperkte mobiliteit:

Hoe boek ik assistentie voor een reis in België?

Voor een rechtstreekse verbinding (tussen 6:30 en 21:00) tussen 2 van deze 41 stations :
 
Aarschot, Aarlen, Antwerpen-Centraal, Bergen, Blankenberge, 's-Gravenbrakel, Brugge, Brussels Airport-Zaventem, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi-Centraal, Denderleeuw, Dendermonde, De Panne, Doornik, Genk, Gent-Dampoort, Gent-St-Pieters, Hasselt, Kortrijk, La Louvière-Zuid, Leuven, Libramont, Lier, Lokeren, Louvain-la-Neuve, Luik-Guillemins, Marloie, Mechelen, Mol, Namen, Nijvel, Oostende, Ottignies, Oudenaarde, Rochefort-Jemelle, Sint-Niklaas, Turnhout, Verviers-Centraal, Zottegem.
  • op 02 528 28 28 (dagelijks open van 7:00 tot 21:30)
  • stuur ons een bericht via Facebook of X (ex-Twitter) (dagelijks van 6:00 tot 21:30 uur).

Gelieve met je ticket 20 minuten voor vertrek op het ontmoetingspunt aanwezig te zijn. 

Voor een reis met of zonder aansluiting kun je tot 24 uur vóór vertrek je aanvraag indienen in 132 stations:

  • Reserveer je assistentie online via My NMBS
  • Telefonisch op 02 528 28 28 (dagelijks open van 7:00 tot 21:30)
  • Stuur ons een bericht via Facebook of X (ex-Twitter) (dagelijks van 6:00 tot 21:30 uur).

Gelieve met je ticket 20 minuten voor vertrek op het ontmoetingspunt aanwezig te zijn.

Als je tijdens je reis een aansluiting nodig hebt, rekenen wij op een minimale overstaptijd van 8 of 15 minuten, afhankelijk van de assistentie die je nodig hebt.

  • 15 minuten: je hebt assistentie nodig om je door het station te verplaatsen en in de trein te stappen.
  • 8 minuten: je hebt geen assistentie nodig om je in het station te verplaatsen en op de trein te stappen.

Afhankelijk van de situatie kunnen we je een andere aansluitingstijd aanbieden.

Plan je reis goed. Wij raden je aan een langere aansluitingstijd aan te vragen als je dat nodig acht. Je kan deze aansluitingstijd vastleggen in de boekingsapplicatie, op de website of aanvragen bij je telefonische boeking.

Personen met beperkte mobiliteit - zonder rolstoel of met een plooibare rolstoel die ze kunnen verlaten en zonder mobiele laadbrug aan boord van de trein kunnen stappen - kunnen ook in andere Belgische stations van een aangepaste assistentiedienst genieten, afhankelijk van de beschikbaarheid van ons personeel en volgens de boekingsprocedure (24 uur vooraf).

Lijst van stations die een ontvangstvoorziening voor reizigers met beperkte mobiliteit bieden

NMBS Assist

  • Een persoonlijke login, via je My NMBS-account
  • Een aangepaste reisplanner
  • Personaliseerbare opties
  • Meerdere gelijktijdige aanvragen, tot 30 dagen op voorhand
  • Realtime opvolging van je assistentie-aanvraag

Praktische informatie

Bezorg ons je aanvraag

Tot 24 uur voor vertrek

  1. Koop eerst je internationaal ticket aan

    Eurostar, Thalys en TGV INOUI passen een speciaal tarief voor rolstoelgebruikers toe, verbonden aan een specifieke plaats in 1e klas. De rolstoelgebruiker reist in de rolstoel en hoeft deze dus niet te verlaten. Rolstoelgebruikers (en hun begeleider) kunnen zo in 1e klas reizen aan het 2de klas tarief. 

    Als je met Thalys, Eurostar of TGV INOUI reist, boek je eerst reis aan het speciale rolstoel- of begeleiderstarief online (alleen rechtstreekse verbindingen van/naar België) of per telefoon (alle verbindingen) op 02 432 38 01 (van maandag tot vrijdag van 08u00 tot 20u, tijdens weekends en feestdagen van 09u tot 16u30).

  2. Reserveer daarna je assistentie (zodra je je plaatsnummer kent)

    Boek je internationale assistentie online

    of via 02 528 28 28 (elke dag van 7.00 tot 21.30 uur,)
  3.  

    Gratis bevestiging van de assistentie per SMS (dienst te bevestigen tijdens je reservatie)
    De dag van de reis, bied je je minstens 30 minuten (Eurostar : 60 minuten) voor het vertrek van je trein aan op het afgesproken ontmoetingspunt.

Ben je een reiziger die moeite heeft om zich te oriënteren, informatie te lezen of te begrijpen, hulp te vragen of tickets te kopen?

Download hier onze gratis leergids "Ik durf de trein te nemen"!

De leergids is makkelijk om te lezen door de vele pictogrammen en zal je helpen tijdens je treinreis om hulp te vragen en je weg te vinden.

Veelgestelde vragen

Met een My NMBS-account kan je je abonnement kopen en vernieuwen, je reizigersattest downloaden (geldig voor je belastingaangifte), het saldo van je elektronische portefeuille raadplegen en online assistentie reserveren.

Om een gratis My NMBS-account aan te maken, ga naar de pagina My NMBS-account aanmaken.

Vul je persoonlijke gegevens in zoals ze op je identiteitskaart staan.
Raadpleeg alle informatie over de diensten in jouw station (assistentie voor reizigers met beperkte mobiliteit, liften, betaalmogelijkheden, bagagekluisjes, openingsuren, aansluitingen bus-tram-metro,…) door het in te geven in onze databank.
  • Als je blind of slechtziend bent, kan je de trein gratis nemen in 2e klas. Hiervoor moet je in het bezit zijn van een Nationale Verminderingskaart voor slechtzienden.
  • Met de Kaart Kosteloze Begeleider reist jouw begeleider gratis mee.
  • Als je een Kaart Verhoogde Tegemoetkoming hebt, kan je een Ticket met korting Verhoogde Tegemoetkoming kopen voor de helft van de prijs.
  • Heb je ernstige moeilijkheden om te stappen of rechtop te blijven staan? De Voorrangskaart voor een zitplaats geeft je gratis de garantie op een zitplaats.

    Raadpleeg de voorwaarden om je Voorrangskaart voor een zitplaats te verkrijgen.
    Er is gratis assistentie beschikbaar voor elk type voertuig dat bestemd is voor de mobiliteit van een lichamelijk beperkte reiziger. Als je geen passagier met beperkte mobiliteit bent, kan NMBS niet aan je verzoek om assistentie voldoen.

    Om veiligheidsredenen mag het totale gewicht en de afmetingen van de rolstoel en/of het voertuig niet groter zijn dan: 300 kg, 75 cm breed en 120 cm lang.
    Als je als reiziger met beperkte mobiliteit assistentie voor een reis in België hebt aangevraagd of voor een reis naar het buitenland, dan kan de verantwoordelijke medewerker je helpen bij het dragen van een bagagestuk type trolley (op wieltjes en voorzien van een uitschuifbaar handvat). Je bagage mag niet zwaarder zijn dan 16 kilo.

    Je mag meerdere bagagestukken meenemen maar de verantwoordelijke medewerker zal deze niet voor je dragen.

    NMBS beschikt niet over een leveringsdienst voor bagage. In het station Brussel-Zuid biedt Wibag wel een betaalde bagagedienst aan.
    Blindengeleidehonden en assistentiehonden reizen gratis met je mee en hebben geen Huisdier Supplement nodig. Bij controle aan boord van de trein moet je de persoonlijke toegankelijkheidskaart van een erkend trainingscentrum voor assistentiehonden tonen. Deze kaart moet elk jaar door dit centrum worden gevalideerd.

    Blindengeleidehonden en assistentiehonden moeten geen muilkorf dragen.
    Natuurlijk. Je kan je rolstoel gratis meenemen aan boord van de trein, ongeacht of je al dan niet gebruik maakt van de gratis hulpdienst van de NMBS.
    Je kunt de folder in braille of op Audio CD ontvangen bij aanvraag per mail: [email protected]
    check2-anim
    loader