Reizigers met beperkte mobiliteit
Maak gebruik van de assistentie van NMBS voor mensen met beperkte mobiliteit:
- Individuele en gratis service voor binnenlandse en buitenlandse reizen
- Groepsreizen voor reizen in België
Hoe boek ik assistentie voor een reis in België?
- op 02 607 30 00 (dagelijks open van 7:00 tot 21:30)
- stuur ons een bericht via Facebook of X (ex-Twitter) (dagelijks van 6:00 tot 21:30 uur).
Gelieve met je ticket 20 minuten voor vertrek op het ontmoetingspunt aanwezig te zijn.
Voor een reis met of zonder aansluiting kun je tot 24 uur vóór vertrek je aanvraag indienen in 144 stations (lijst met stations onderaan deze pagina):
- Reserveer je assistentie online via My NMBS
- Telefonisch op 02 607 30 00 (dagelijks open van 7:00 tot 21:30)
- Stuur ons een bericht via Facebook of X (ex-Twitter) (dagelijks van 6:00 tot 21:30 uur).
Gelieve met je ticket 20 minuten voor vertrek op het ontmoetingspunt aanwezig te zijn.
Als je tijdens je reis een aansluiting nodig hebt, rekenen wij op een minimale overstaptijd van 8 of 15 minuten, afhankelijk van de assistentie die je nodig hebt.
- 15 minuten: je hebt assistentie nodig om je door het station te verplaatsen en in de trein te stappen.
- 8 minuten: je hebt geen assistentie nodig om je in het station te verplaatsen en op de trein te stappen.
Afhankelijk van de situatie kunnen we je een andere aansluitingstijd aanbieden.
Plan je reis goed. Wij raden je aan een langere aansluitingstijd aan te vragen als je dat nodig acht. Je kan deze aansluitingstijd vastleggen in de boekingsapplicatie, op de website of aanvragen bij je telefonische boeking.
Personen met beperkte mobiliteit - zonder rolstoel of met een plooibare rolstoel die ze kunnen verlaten en zonder mobiele laadbrug aan boord van de trein kunnen stappen - kunnen ook in andere Belgische stations van een aangepaste assistentiedienst genieten, afhankelijk van de beschikbaarheid van ons personeel en volgens de boekingsprocedure (24 uur vooraf).
Lijst van stations die een ontvangstvoorziening voor reizigers met beperkte mobiliteit bieden
NMBS Assist
- Een persoonlijke login, via je My NMBS-account
- Een aangepaste reisplanner
- Personaliseerbare opties
- Meerdere gelijktijdige aanvragen, tot 30 dagen op voorhand
- Realtime opvolging van je assistentie-aanvraag
12 bijkomende stations met assistentie vanaf 1 oktober 2024
Deze assistentie aan personen met beperkte mobiliteit en personen met een handicap wordt uitgevoerd door de treinbegeleider en betreft hulp bij het in- en uitstappen.
Omdat dit voor rolstoelen alleen mogelijk is bij treinen uitgerust met een aangepaste oprijplaat, vragen we je om minstens 24 uur op voorhand je assistentie aan te vragen via onze reservatieapp, website of het contactcenter, zodat we kunnen controleren of je trein beschikt over de juiste rijtuigen.
Het gaat om volgende stations :
- S4 : Liedekerke, Sint Martens Bodegem, Bordet, Groot Bijgaarden
- S6 : Okegem, Ninove, Herne, Tollembeek
- S8 : Welle, Haaltert, Anderlecht, Herzele.
We houden je op de hoogte zodra de dienst kan worden uitgebreid naar bijkomende stations.
Praktische informatie
Tot 24 uur voor vertrek
- Koop eerst je internationaal ticket aan
Eurostar en TGV INOUI passen een speciaal tarief voor rolstoelgebruikers toe, verbonden aan een specifieke plaats in 1e klas. De rolstoelgebruiker reist in de rolstoel en hoeft deze dus niet te verlaten. Rolstoelgebruikers (en hun begeleider) kunnen zo in 1e klas reizen aan het 2de klas tarief.
Als je met Eurostar of TGV INOUI reist, boek je eerst reis aan het speciale rolstoel- of begeleiderstarief online (alleen rechtstreekse verbindingen van/naar België) of per telefoon (alle verbindingen) op 02 432 38 01 (van maandag tot vrijdag van 08u00 tot 20u, tijdens weekends en feestdagen van 09u tot 16u30).
- Reserveer daarna je assistentie (zodra je je plaatsnummer kent)
Boek je internationale assistentie online
of via 02 607 30 00 (elke dag van 7.00 tot 21.30 uur,)
Gratis bevestiging van de assistentie per SMS (dienst te bevestigen tijdens je reservatie)
De dag van de reis, bied je je minstens 30 minuten (Eurostar naar Londen: 60 minuten) voor het vertrek van je trein aan op het afgesproken ontmoetingspunt.
Ben je een reiziger die moeite heeft om zich te oriënteren, informatie te lezen of te begrijpen, hulp te vragen of tickets te kopen?
Download hier onze gratis leergids "Ik durf de trein te nemen"!
De leergids is makkelijk om te lezen door de vele pictogrammen en zal je helpen tijdens je treinreis om hulp te vragen en je weg te vinden.
Veelgestelde vragen
Om een gratis My NMBS-account aan te maken, ga naar de pagina My NMBS-account aanmaken.
Vul je persoonlijke gegevens in zoals ze op je identiteitskaart staan.
Raadpleeg de voorwaarden om je Voorrangskaart voor een zitplaats te verkrijgen.
Om veiligheidsredenen mag het totale gewicht en de afmetingen van de rolstoel en/of het voertuig niet groter zijn dan: 300 kg, 75 cm breed en 120 cm lang.
Je mag meerdere bagagestukken meenemen maar de verantwoordelijke medewerker zal deze niet voor je dragen.
NMBS beschikt niet over een leveringsdienst voor bagage. In het station Brussel-Zuid biedt Wibag wel een betaalde bagagedienst aan.
Blindengeleidehonden en assistentiehonden moeten geen muilkorf dragen.