Je reisde met de trein in binnenlands verkeer en je bereikte je bestemming met vertraging? Jammer dat je dit ongemak ervaren hebt! Hieronder vind je nuttige informatie over de voorwaarden en formaliteiten die moeten worden gevolgd om een compensatie in te dienen. 

Via dit formulier kan je een vertragingsattest aanvragen. Een vertragingsattest is echter niet verplicht om een compensatieverzoek in te dienen in geval van vertraging, gemiste overstap of gemiste trein.

Hoe compensatie aanvragen?

Vanaf de datum van je treinreis heb je 30 kalenderdagen om compensatie aan te vragen via het aanvraagformulier. Hou de reisdagen en trajecten bij en bewaar je vervoersbewijzen om een geldige aanvraag in te dienen.

  • Als je reisde met een Youth Multi, een Local Multi, een Standard Multi, een Student Multi, een Halftijds Abonnement of een 10-rittenkaart, samen met een foto van je vervoerbewijs, binnen de 30 kalenderdagen na elke relevante reis.
  • Als je reisde met een abonnement (behalve Student Multi of Halftijds), verzend je aanvraag binnen de 30 kalenderdagen vanaf de dag van de vertraging, met vermelding van je abonnementsnummer of nummer van MoBIB-kaart.
  • Je vervoersbewijs moet geldig zijn op het moment van de vertraging.

De terugbetalingsvoorwaarden zijn als volgt:

Hoe compensatie aanvragen?

  • Vraag online aan via My NMBS met het ticketnummer, ongeacht het type ticket. Je kan ook een foto van je papieren ticket uploaden. Voor een digitaal ticket is geen foto nodig, maar wordt het ticketnummer gevraagd.

Je kan de vertraging ook via dit pdf-formulier indienen aan het loket of versturen naar: NMBS Marketing & Sales, Customer Service B-MS. 1423, Hallepoortlaan 40, 1060 Brussel

In welke gevallen is de compensatie niet van toepassing?

  • Indien de vertraging veroorzaakt werd door een andere vervoersmaatschappij (De Lijn, TEC, MIVB).
  • Als je reisde met een Youth Holidays of een legitimatiebewijs voor gratis vervoer.
  • Als je gewezen werd op de vertraging vooraleer je je vervoersbewijs hebt gekocht.
  • Als je een andere trein kon nemen die je met minder dan 60 minuten vertraging op je bestemming kon brengen.

Indien je op hetzelfde traject herhaaldelijke vertragingen oploopt binnen een periode van 6 maanden, kan je compensatie aanvragen voor al deze reizen samen. Hou de reisdagen en trajecten bij en bewaar je vervoersbewijzen om een geldige aanvraag in te dienen. Dien de aanvraag in binnen de 30 kalenderdagen vanaf het eind van de 6 maanden.

  • Als je reisde met een Youth Multi, een Local Multi, een Standard Multi, een Student Multi, een Halftijds Abonnement of een 10-rittenkaart, verzend je aanvraag samen met je vervoerbewijs binnen de 30 kalenderdagen vanaf het einde van de 6 maanden of indien je vervoerbewijs niet volledig opgebruikt is op het einde van de referentieperiode van 6 maanden binnen de 30 kalenderdagen na het gebruik van de laatste lijn.
  • Als je reisde met een abonnement (behalve Student Multi of Halftijds), verzend je aanvraag binnen de 30 kalenderdagen vanaf het eind van de 6 maanden., met vermelding van je abonnementsnummer of nummer van MoBIB-kaart.
  • Je vervoersbewijs moet geldig zijn op het moment van de vertraging.

Terugbetalingsvoorwaarden:

  • De aanvraag is geldig als het gaat over minimaal 20 vertragingen van meer dan 15 minuten, of al vanaf 10 vertragingen van meer dan 30 minuten.
  • Vanaf 20 vertragingen van minimaal 15 minuten: compensatie van 25% per vertraging op basis van de prijs van je traject
  • Vanaf 10 vertragingen van minimaal 30 minuten: compensatie van 50% per vertraging op basis ven de prijs van je traject
  • Bereken zelf je compensatie

Hoe dien je een aanvraag in?

Vul je frequente vertragingen in via My NMBS met het ticketnummer, ongeacht het type ticket. Je kan ook een foto van je papieren ticket uploaden. Voor een digitaal ticket is geen foto nodig, maar wordt het ticketnummer gevraagd.

Indien je wenst, kan je een formulier in pdf-formaat downloaden en afgeven aan het loket of opsturen (met de geldige vervoersbewijzen) naar: NMBS Marketing & Sales, Customer Service, B-MS.1423 Hallepoortlaan 40, 1060 Brussel.

In welke gevallen is de compensatie niet van toepassing?

  • Indien de vertraging veroorzaakt werd door een andere vervoersmaatschappij (De Lijn, TEC, MIVB).
  • Als je reisde met een Youth Holidays of een legitimatiebewijs voor gratis vervoer.
  • Als je gewezen werd op de vertraging vooraleer je je vervoersbewijs hebt gekocht.
  • Als je zowel tijdens je heen- als terugreis vertraging opgelopen hebt en er is minder dan 2 uur verstreken tussen het tijdstip van aankomst van de heenreis en van vertrek van de terugreis.

Gebruik dit formulier indien je een aanvraag voor terugbetaling wenst in te dienen voor een andere reden dan een treinvertraging.

check2-anim
loader