Heb je vertraging opgelopen tijdens het reizen met een nationale trein? Jammer dat je dit ongemak ervaren hebt! Hieronder vind je nuttige informatie over de voorwaarden en formaliteiten die moeten worden gevolgd om een compensatie in te dienen. 

Via dit formulier kan je een vertragingsattest indienen. Een vertragingsattest is echter niet verplicht om een compensatieverzoek in te dienen in geval van vertraging, gemiste overstap of gemiste trein.

Hoe compensatie aanvragen?

Vanaf de datum van je treinreis heb je 30 kalenderdagen om compensatie aan te vragen via het aanvraagformulier.

  • Als je reisde met een Go Pass 10, een Key Card, een Rail Pass, een Campuskaart, een Halftijds abonnement of een 10-beurtenkaart, verzend je aanvraag binnen de 30 kalenderdagen na het laatste gebruik van je vervoersbewijs.
  • Als je reisde met een abonnement (behalve Campus of Halftijds), verzend je aanvraag binnen de 30 kalenderdagen vanaf de dag van de vertraging, met vermelding van je abonnementsnummer of nummer van MoBIB-kaart.
  • Je vervoersbewijs moet geldig zijn op het moment van de vertraging.

De terugbetalingsvoorwaarden zijn als volgt:

Hoe compensatie aanvragen?

Je kan de vertraging ook via dit pdf-formulier indienen aan het loket of versturen naar: NMBS Marketing & Sales, Customer Service B-MS. 143, Hallepoortlaan 40, 1060 Brussel

In welke gevallen is de compensatie niet van toepassing?

  • Indien de vertraging veroorzaakt werd door een andere vervoersmaatschappij (De Lijn, TEC, MIVB).
  • Als je reisde met een Jumpbiljet, een Go Unlimited, een City Pass, een MTB-kaart of een legitimatiebewijs voor gratis vervoer.
  • Als je gewezen werd op de vertraging vooraleer je je vervoersbewijs hebt gekocht.
  • Als de vertraging minder is dan 60 minuten en je je reis voortzet via een alternatieve trein of route.

Indien je herhaaldelijke vertragingen oploopt binnen een periode van 6 maanden, kan je compensatie aanvragen voor al deze reizen samen. Hou de reisdagen en trajecten bij en bewaar je vervoersbewijzen om een geldige aanvraag in te dienen. Dien de aanvraag in binnen de 30 kalenderdagen vanaf het eind van de 6 maanden.

  • Als je reisde met een Go Pass 10, een Key Card, een Rail Pass, een Campuskaart, een Halftijds abonnement of een 10-beurtenkaart, verzend je aanvraag binnen de 30 kalenderdagen na het laatste gebruik van je vervoersbewijs.
  • Als je reisde met een abonnement (behalve Campus of Halftijds), verzend je aanvraag binnen de 30 kalenderdagen vanaf de dag van de vertraging, met vermelding van je abonnementsnummer of nummer van MoBIB-kaart.
  • Je vervoersbewijs moet geldig zijn op het moment van de vertraging.

Terugbetalingsvoorwaarden:

  • de aanvraag is geldig als het gaat over minimaal 20 vertragingen van meer dan 15 minuten, of al vanaf 10 vertragingen van meer dan 30 minuten.
  • vanaf 20 vertragingen van minimaal 15 minuten: compensatie van 25% per vertraging op basis van de prijs van je traject
  • vanaf 10 vertragingen van minimaal 30 minuten: compensatie van 50% per vertraging op basis ven de prijs van je traject
  • Bereken zelf je compensatie

Hoe dien je een aanvraag in?

  1. Download het elektronische Excel-document en vul het in
  2. Voeg het Excel-document bij dit contactformulier

Indien je wenst, kan je een formulier in pdf-formaat downloaden en afgeven aan het loket of opsturen (met de geldige vervoersbewijzen) naar NMBS Marketing & Sales, Customer Service, B-MS.143 Hallepoortlaan 40, 1060 Brussel.

In welke gevallen is de compensatie niet van toepassing?

  • Indien de vertraging veroorzaakt werd door een andere vervoersmaatschappij (De Lijn, TEC, MIVB).
  • Als je reisde met een Jumpbiljet, een Go Unlimited, een City Pass, een MTB-kaart of een legitimatiebewijs voor gratis vervoer.
  • Als je gewezen werd op de vertraging vooraleer je je vervoersbewijs hebt gekocht.
  • Als de vertraging minder is dan 60 minuten en je je reis voortzet via een alternatieve trein of route.
  • Als je zowel tijdens je heen- als terugreis vertraging opgelopen hebt en er is minder dan 2 uur verstreken tussen het tijdstip van aankomst van de heenreis en van vertrek van de terugreis.