Ben je op de trein gestapt zonder geldig biljet en heb je een duurder vervoersbewijs moeten kopen aan boord door het Boordtarief? Of heb je een voorstel tot regularisatie gekregen van de treinbegeleider? Waarom? Hoe vermijden? Hier vind je het antwoord op je vragen.

Het Boordtarief bestaat sinds februari 2015. Of je nu af en toe reist of vaak, elke reiziger kan gebruikmaken van deze mogelijkheid om op de trein te betalen.

Als je opstapt zonder geldig vervoersbewijs, of als je een geldig vervoersbewijs hebt maar het niet kan tonen, koop je een biljet aan Boordtarief. Dat kost je € 7 meer. De treinbegeleider kan dit supplement niet annuleren.

Je kan altijd contact opnemen met onze Klantendienst als je denkt dat je een gegronde reden hebt waarom je geen geldig vervoersbewijs kon tonen of waarom je geen Boordtarief zou moeten betaald hebben.

Om dit allemaal te vermijden, koop je best je biljet op voorhand via onze verschillende verkoopskanalen.

Als je geen biljet aan Boordtarief koopt, om welke reden dan ook, is de treinbegeleider verplicht om een voorstel tot regularisatie op te maken (€ 75). Daarna kan je je reis verderzetten. Dit bedrag moet betaald zijn binnen de 14 kalenderdagen (dag van de vaststelling inbegrepen). Hierdoor vermijdt u een administratieve boete van 225€. In geval van vervalsing bedraagt het bedrag te betalen binnen 14 dagen 150€. Betaalt u later dan verhoogt dit tot 300€.

Je kan altijd contact opnemen met onze Klantendienst als je denkt dat je een gegronde reden hebt waarom je geen geldig vervoersbewijs kon tonen of waarom je geen Boordtarief zou moeten betaald hebben.

Om elk supplement te vermijden, koop je best je biljet op voorhand via onze verschillende verkoopskanalen.

Als je abonnement geldig was op de dag van het voorval, kan dit geannuleerd worden. Ga gewoon met je abonnement en je voorstel tot regularisatie naar de medewerker aan het loket om de kosten te annuleren (binnen de 14 kalenderdagen, dag van de vaststelling inbegrepen). Dit is niet van toepassing voor Halftijdse treinkaarten, Campus of Railease.

Je ticket in de trein
De treinbegeleider heeft je een ticket in de trein gegeven
Wil je meer weten over de details van het ticket: vervoersbewijs, betaalwijze, vaststelling van onregelmatigheid, enz. Wil je je vaststelling van onregelmatigheid online betalen?