Dit zijn Angiolina en Glenn. Als treinbegeleidster zorgt Angiolina er elke dag voor dat reizigers op haar trein vlot en veilig kunnen reizen. Maar ze is ook grote zus. En in haar vrije tijd vind je haar achter haar fototoestel of met haar neus in een meeslepend boek. Glenn is dan weer teamleader bij Securail in het station van Brussel-Zuid. Maar vooral ook een groot treinliefhebber, ruiter en levensgenieter pur sang.

Wat Angiolina, Glenn en nog zovele anderen gemeen hebben, behalve dat ze voor het NMBS werken? Ze werden allebei het slachtoffer van verbaal en/of fysiek geweld. Door reizigers. Diezelfde reizigers waarvoor ze hun job met veel passie uitoefenen.

Angiolina: “Tijdens een van mijn diensten zei een verontrust meisje me dat een groep jongens haar lastig viel omdat ze haar telefoonnummer niet gaf. Toen ik hun tickets en paspoorten vroeg, stuitte ik op weerstand. Iemand verhief zijn stem. Een andere probeerde spottend mijn kepie af te rukken. Ik ben er de rest van mijn dienst slecht van geweest.”

Glenn kreeg een moeder voor zich die tegen hem begon te schreeuwen en hem beledigde omdat haar kind verloren gelopen was in het station. Terwijl hij z'n uiterste best deed om haar te helpen haar kind terug te vinden.

Ook bij De Lijn, TEC en MIVB zijn verhalen als deze dagelijkse kost. Daarom lanceren we met de vier openbaarvervoermaatschappijen een nationale campagne die zich richt tot iedereen die het openbaar vervoer neemt. Een campagne voor meer respect.

De campagne toont twaalf medewerkers van NMBS, MIVB, De Lijn en TEC die reizigers vervoeren, helpen, informeren en zorgen voor hun veiligheid. Maar buiten hun job zijn deze medewerkers mensen zoals jij. En het respect dat ze daarvoor verdienen, verdienen ze ook terwijl ze hun job uitoefenen. Wij hopen alvast dat reizigers hier ook aan denken de volgende keer ze gehaast, gefrustreerd of gestresseerd zijn.

check2-anim